SVEN-OLAV PAAVEL
Sel ja järgmisel aastal tähistavad mitmed Põhja-Eesti külad ja väikelinnad Taani hindamisraamatus mainimise tõttu sünnipäeva. Kuusalu vallas tähistasid juulis 800. aastapäeva Kahala ja Sigula. Kuusalu, Anija ja Raasiku valdades on selliseid külasid, mida on Taani hindamisraamatus mainitud, kokku üle 20.
Õigupoolest tuleks küll märkida, et otseselt ei ole tegu 800 aasta möödumisega külade kirjalikust esmamainimisest, sest Taani hindamisraamatu ürik ise pärineb veidi hilisemast ajast. Teisalt on Taani hindamisraamatus mainitud külad, eriti Kahala piirkonnas asuvad, üksjagu vanemad kui 800 aastat. Mis muutus siis ikkagi muinasühiskonnas külade ristimisega aset leidis, et see tähtpäev on nii märgiline?
Kuusalu kihelkonna jaoks on see oluline iseäranis, sest ristitud küladest moodustati uus kirikukihelkond, mille keskele rajati Kuusalu kirik. Eestlaste Rebala muinaskihelkond ja ka Revala maakond lakkasid vallutusjärgselt haldusüksustena eksisteerimast.
Kuna tänapäevane Kuusalu vald toimib geograafiliselt suures osas endise kirikukihelkonna piirides, siis on tegu valla tähtpäevaga tervikuna. Arheoloogid on leidnud, et Kuusalu oli juba varem oma soolinnuse ja külgneva asustusega esile kerkinud, kuid uue kirikukihelkonna keskuse staatuse sai ta alles pärast maade ristimist.
Harju-Jaani kihelkond loodi mõnevõrra hiljem (esmamainitud aastal 1322), kuid selle varasemat nime Saiataga (Saintakæ) kandis juba Taani hindamisraamatus nimetatud 43 adramaaga suur küla (või suursaraskond).
Taani hindamisraamatu sisu ja saatus
Taani hindamisraamatu puhul on tegu eri sisuga käsikirjade ümberkirjutuste põhjal kokku pandud köitega. Raamatu poognad on sisu poolest üsna laialivalguva iseloomuga, sisaldades näiteks kalendrit, värsse, kirjeldust inglite ja keerubite tiivasulgede kohta, Taani kuningate ja paavstide nimekirju, benediktiinide ordureegleid, mitmeid maanimistuid. Viimaste hulka kuulub ka meile huvipakkuv nn suur Eestimaa nimistu. Raamat võib olla koostatud individuaalseks pruukimiseks, aga kellele või miks, ei ole päris selge.
Uurijad on üsna üksmeeles, et koodeksi tekst on koostatud 13. sajandi teises pooles. Käsikirja iseloomustab vormistuslik ühtsus, mistõttu tegu võis olla ühe mungaga, kes puhtandi valmistas. Taani päritolu Eesti ajaloolase ja arhivaari Paul Johanseni dateeringu alusel on koodeksis sisalduvad Eesti külade loendid koostatud 1241. aastal Tallinna piiskopi Thorkilli ajel. Nimekiri põhines ilmselt 1219.-1220. aasta ristimiskäikude ajal kohapeal ülesmärgitud kirjalikel andmetel.
Üriku saatus on sama kirev nagu ta sisugi. Taani hindamisraamatu poognad köideti uuesti kokku 16. sajandil. 17. sajandil kuulus köide Taani ajaloolasele Stephaniusele, kes kinkis selle 1643. aastal edasi, raamat jõudis Ringstedi raamatukokku. 17. sajandi Taani-Rootsi sõdade käigus sattus raamat Bavelsesse ja Malmösse.
Raamat on 1694. aastal Kopenhaageni kraamikaupmehe käest ostetud 12 Taani šillingi eest. Ostja Sparfvenfeldt eemaldas raamatust maadenimistu ja numereeris käsikirja uuesti. 1705. aastal kinkis Sparfvenfeldt raamatu Rootsi kuninglikule arhiivile ja hiljem jõudis sinna ka eemaldatud maanimistu ning teos ühendati uuesti 1851. aastal. 1929. aastal jõudis koodeks arhiivide vahetuse tulemusel Taani Riigiarhiivi Kopenhaagenis, kus see on tänini. Taani Riigiarhiivi veebilehel on koodeks kõigile vabalt kättesaadav. Üriku sisu ja saatust on eesti keeles käsitlenud keskaja uurija Tiina Kala.
Taani hindamisraamatut tuntakse mitme nime all: Kong Valdemars Jordebog, Codex ex-Holmiensis, Liber Census Daniae. Eestis on levinud viimane, eeskätt Paul Johanseni sulest 1933. aastal ilmunud monograafia tõttu. Johanseni huvitas väga asustusajalugu, millega seletub ka tema suur huvi Taani hindamisraamatu vastu. Taani hindamisraamatus leiab 480 Harju- ja Virumaa kohanime, hinnanguliselt on neist tänapäeval alles ligi 450. Tegu on niisiis Eesti asustusajaloo seisukohalt üliolulise ürikuga.
Johanseni monograafia uusim täiendus on Eesti staažika kartograafi Tõnu Raidi 2016. aastal ilmunud uurimus „Harjumaa ristimine 1219-1220”, milles püütakse Johanseni oletatud ristimisretki kartograafilise materjali alusel visualiseerida. Raid olla käinud aastate jooksul ka Johanseni marsruudid looduses omal jalal läbi.
Kuusalu ja Harju-Jaani ristimisretked
Johanseni järgi ristiti Kuusalu kandi külad 1220. aasta teises pooles. Oletatav 38 kilomeetri pikkune ristimisretk (tähistatud tähega C) viidi tema arvates läbi kolme eraldi, kuid ühest keskusest lähtuva edasi-tagasi käiguga: 1) Kuusalu-Kiiu-Valkla-Kaberla-Rummu; 2) Kahala-Kalamäe-Kullava-Uuri; 3) Hirvli-Sigula.
Need väited on tegelikult küllaltki õhukesel jääl: Kuusalu külad võidi ristida juba 1220. aasta alul või veelgi varem. Kui ristijatel oligi mingi stabiilne asukoht, siis selleks võis olla samahästi Kolga. Ei saa välistada isegi seda, et ristijad tulid Kuusalu kanti hoopis meritsi, nagu oletatavalt Jõelähtme ja Harju-Jaani retke puhul. Nüüdisaegsed arheoloogilised uuringud on kinnitanud ammust oletust, et Tsitre kandis oli muinassadam. On arvatud, et seda kasutasid hiljem ka Kolga tsistertslased oma majandusmõisa ja emakloostri vahelises läbikäimises.
Enn Tarvel on väitnud, et Johanseni rekonstruktsioonid on suures osas meelevaldsed, sest kokku on sobitatud järjest jupid, mis mõnedel puhul on vaid ühe-kahe küla pikkused. Sama torkab silma Hirvli-Sigula eraldi retke kohta. Ei näe põhjust, miks Kuusalu idapoolsed ristimised ei võinud toimuda kõik ühe korraga. Need külad on Kahalast alates läbitavad ringina ükskõik kumba pidi. Taani hindamisraamatus on tuvastatav külade topograafiline järjestus, aga eeskätt on ristimisnimekirja ümberkirjutus grupeeritud lääniisanda kuuluvuse alusel. Algne nimekiri kuuluvuse alusel veel koostatud ei saanud olla, sest maa oli vasallide vahel jagamata. Johansen koostas oma ristimisretked põhiliselt 19. sajandi lõpu 1-verstaste kaartidel kujutatud teedevõrgu alusel.
Erinevalt Kuusalu kihelkonnast ei ristitud Johanseni järgi Harju-Jaani kihelkonna külasid ühe ristimisretkega, vaid need jagunesid nelja eri retke (B, G2, G3, G2+G3) vahele. Kõige ulatuslikum oli Jõelähtmest alguse saanud ristimisretk (B), mis puudutas riivamisi ka praegust Kuusalu valda (Saunja küla). Praeguse Anija valla territooriumil asuvatest kohtadest võis see ristimisretk läbida Soodla, Aavere, Anija, Kõlu, Pirsu, Kehra (küla), Kihma ja Parila. Raasiku vallas asuvad külad jäid Johanseni järgi mitme naaberkihelkonna ristimiskäikude alla. Neis loetletud kohtades on tänapäevaste küladega identifitseeritavad vähemalt Mallavere, Igavere, Pikavere ja Kalesi. Kindlasti peab märkima seda, et kui mingit küla ei ole Taani hindamisraamatus nimetatud, et tähenda veel, et seda küla tollal ei eksisteerinud. Ristijad ei läbinud kogu maad ja täitsa vabalt võisid ka mõne küla lugeda naaberkülaga kokku, nagu ilmselt Muuksi loeti Uuri külaga koos.
Tänu Tõnu Raidi raamatule võib igaüks võtta ette huvitava ajaloomatka ja proovida ristimiskäigud ise looduses läbi käia. See annab vahetu ettekujutuse ja paneb Johanseni hüpoteesidesse suhtuma mõnevõrra teise pilguga.
Külade ristimise läbiviimine
Ristimisretke läbiviimine nõudis maa-ala head tundmist, mis tähendab, et ilmselt kasutati ka abi kohalikelt eestlastelt, kes teid ja olusid tundsid ning võimalik, et olid ka teejuhid. On oletatud, et ristijad omasid mingisugust turbekirja, mille aset võis täita ka suuline teade või korraldus maakonna vanemailt. Kuna ristijate grupi julgestus ei võinud olla ülearu suur, oleks eksimus eelmainitud tingimuste suhtes võinud ristimisretkede eduka läbiviimise ohtu seada, mida taanlased lõunast kuklasse hingava ordu huve arvesse võttes ei saanud endale lubada.
Läti Henriku andmetel on Taani preestrid ristinud ka külavanemaid, kelle ülesanne oli ristida siis oma küla rahvas. Ristimise korralised jagajad olid 13. sajandil piiskop ja presbüter (preester), äärmisel juhul ka diakon. Aga häda korral oli lubatud ristida kõigil inimestel, nii meestel kui naistel, ka ilmalikel ning tegelikult isegi juutidel, paganatel ja hereetikuil tingimusel, et nad teevad, mida kirik ette näeb (omavad „hädavajalikku intentsiooni”) ja kasutavad kolmainsuslikku ristimisvormelit.
Hilisematest sajanditest (1422. aastast) on pärit ühe Riia piiskopi kirikukorraldus, mis manitseb preestreid oma koguduse mees- ja naisliikmeid õpetama hädaristimist läbi viima. Selles tuuakse ära ka ristimisvormel ja öeldakse, et hädaristimine käib emakeeles, mistõttu on oletatud, et maakeelne ristimisvormel „Mina ristin sind Isa, Poja ja Püha Vaimu nimel” oli talurahval juba siis või isegi varem teada-tuntud.
Ristimissakramendi tähendus ja tingimus on, et ristitav inimene peab tunnistama usu peamisi tõdesid ja kinnitama, et ta tahab patust loobuda. Kui inimene ei saa ise seda teha, teevad seda tema nimel (risti)vanemad. Usu ja meeleparanduse kinnitamine kuulub ristimistalituse juurde algusest peale. Eksimuste vältimiseks ja parema arusaamise huvides võis see välja näha ka küsimuste-vastuste vormis, mille puhul ristitavad kinnitasid üheskoos „mina usun”, „ma ütlen lahti”. Üsna sarnase kirjelduse esitab Henrik 1216. aastal Soontagana kindluses eestlaste ristimisest, mille viis läbi preester Godfrid: „Õnnistades neid ta ütleb: „Kas tahate ebajumalakummardamisest lahti ütelda ja ühteainsasse kristlaste Jumalasse uskuda?” Ja kui nad kõik vastavad: „Tahame”, ütleb ta, ise vett piserdades: „Niisiis ristitakse teid kõiki Isa ja Poja ja Püha Vaimu nimel.”.
Millal maarahvas ristirahvaks sai?
Kui kiiresti maarahvas ristiusu tavad omaks võttis, ei ole võimalik paraku hinnata. Kogu katolikuaegne aineline pärand on äärmiselt napp. Katoliiklus on kujundanud aga vaieldamatult suure osa kohalikust rahvatraditsioonist, alates rahvakalendrist, lõpetades vanasõnade ja kõnekäändudega. Kuusalu kihelkonnas avaldas oma mõju ehk ka tsistertslaste ligiolek. Mariina Viia, kes on uurinud tsistertslaste tegevust 13. sajandi Eestis, on väitnud, et Eestis tegutsenud tsistertslaste religioossuse tüüp „palve – vaimne lugemine – töö” soodustas rahumeelset misjonit ja ristiusu omaksvõttu maarahva seas.
Talurahvas on oma uskumustes ja kommetes üldiselt konservatiivne. Olles ristiusu vastu võtnud, kohandatakse see oma kombestikku, millest kujunes nn „rahvakatoliiklus”. Sellest annavad tunnistust mitmed poolpaganlike-poolkristlike tavade kirjeldused reformatsioonijärgsete pastorite kroonikates. Tuntud on Balthasar Russowi pajatatud lugu Liivi sõja ajal majajäetud Kuusalu kiriku taga elanud talupojast, kes olla kuulutanud oma sõnumit ja nimetanud end „Jumala prohvetiks”.
Keskajal on tõstetud küsimusi kristlike kohustuste ja riituste õige täitmise, mitte aga maarahva kristlaseks olemise kui sellise kohta. Paaril viimasel aastasajal on aga kirikutegelased hakanud küsima, millal Eesti rahvas tegelikult ristirahvaks sai, kuna oletatavalt ei võtnud talupojad ristiusku südamega omaks, ristimisi viisid läbi ebapädevad inimesed, jumalasõna kuulutati võõras keeles, ristimissakramendi jagamise tegelik eesmärk oli maadevallutus jne. See suhtumine kandus üle ajalookirjutusse, mida võiks ilmestada Tõnu Raidi lennuka väitega, et eestlased võtsid vastu küll ristimise aga „tegelikkuses ei muutunud midagi” ja nad olid „sisuliselt paganad” edasi veel kogu katolikuaja.
Ladina kiriku arusaama järgi ristimissakramendi olemusest ja toimest ei saaks ristitud maarahvast küll mitte kuidagi paganateks edasi pidada. Ristimissakrament kustutab algpatu ning inimene kuulub pärast ristimist jäädavalt Kristusele, kandes oma hinges sakramentaalset Issanda pitserit, mis on Kristuse kustutamatu märk, millega Püha Vaim ristatavat lunastuspäevani märgistab.
Tuleks püüda mõista, et neid asju võtsid 13. sajandil nii ristijad kui ka ristitavad realiteetidena. Sakramendi jagaja isiklik pühadus, tema headus ega halbus ei olnud absoluutselt määrav, sest sakrament teostub Jumala väe läbi. Kristus on see, kes ristib – olgu ristimise läbiviija kas või Juudas Iskariot, nagu ütles kirikuisa Augustinus.
Üks Taani idamisjoni läbiviija oli Lundi peapiiskop Andreas Sunepoeg, Taani kuninga asehaldur Eestimaal. Andreas formeeris 1220. aastal Põhja-Eesti piiskopkonnad ja tõenäoliselt oli just tema see, kes juhtis taanlaste ristimisretkede läbiviimist. Säilinud on üks Andrease mahukas poeem, milles ta otsesõnu räägib, et kui apostlid hakkasid rahvast ristima, siis nad ei teinud seda mitte enda nimel, sest see oleks võinud viia lahkhelideni. Kogu vägi, millega apostlid ristisid, pärines Messialt, Peetrus oli pigem teenija. Ei ole kuidagi tõenäoline, et Taani idamisjoni korraldajad teadmatusest või koguni sihilikult oleks riskinud mittekehtiva ristimissakramendi jagamisega, mis oleks küsimärgi alla seadnud kogu nende idamisjoni eesmärgi ja maadevallutuse n-ö legitiimsuse.
Kristlik õigussüsteem
Taanlaste läbiviidud Põhja-Eesti külade ristimise puhul oli tegu nii sakraalse kui poliitilise aktsiooniga, milles esimene pühitses teist. Ristimissakramendi jagamise läbi tehti maarahvas kiriku liikmeteks ja seeläbi pandi siinmail kehtima kristlik õigussüsteem (nn iura christianorum): maarahvast sai ristirahvas ja siiamaile laienes lääne kristlik õigussüsteem kõige oma õiguste ja kohustustega.
Taanlaste ülemvõim ja ristimine ei võtnud talupoegadelt nende isiklikku vabadust, ei pannud neid pärisorjusse, nagu tänapäeval sellest mõistest ollakse harjunud aru saama. Mitmesuguseid kohustusi tuli vabal talupoegade-kogukonnal kanda juba taanlaste sissetungile eelnenud ajal: relvakandelisel mehel sõjakohustus, osavõtt linnuste ehitamisest, vajadusel kontributsiooni maksmine piirajatele (mis jagati külade ja üksikute talude vahel vastavalt adramaa suurusele), ilmselt ka vakuõigusele tuginevad andamid. Neid koormisi tuli nüüd hakata taanlaste kasuks kandma. Küll lisandus taanlaste ülemvõimuga uusi, esialgu nähtavasti veel mõõdukaid kohustusi. Nimelt võis kristliku õigussüsteemi järgi kirik endale hakata nõudma kümnendiku kristlase tööviljast.
Omaette küsimus on see, millises olukorras vastristitud end edaspidi leidsid. Võib oletada, et vastristitute õigustest ja kohustustest kujunesid järjest tooniandvamaks just viimased.
Halb kohtlemine, mille osaks vastristitud maa uutelt isandatelt said, leiab kajastuse ka 1227. aasta mais paavst Gregorius IX koostatud pöördumises siinsete päriselanikest vastristitute poole, milles Rooma paavst ütleb: „… kuna te olete niisiis kutsutud Jumala Poja vabadusse ning uuesti sündinud veest ja Pühast Vaimust. Ja kus on vaim, seal peab olema ka vabadus; ja on ülimalt häbiväärne, et teie olukord on usku pöördununa halvem kui siis, kui olite uskmatud.”






