Kuusalu valla elanik PRIIT ADLER: „6800 Kuusalu valla elanikku on Swedbanki sponsorid.“
Selle aasta 1. juulil suleti Kuusalus Swedbanki pangakontor. Juunikuus sõlmis AS Swedbank Kuusalu vallavalitsusega koostöölepingu. Leping kohustab Kuusalu valda muuhulgas tagama pangabussile võimaluse teenuste osutamiseks tasuta parkida, kasutada tasuta elektrienergiat ja paigaldama pangabussi reklaammaterjale.
Priit Adler pole Kuusalu valla tegevusega rahul: „Kuusalu vald eelistab Swedbanki teistele ettevõtetele. Miks piima- või kartulimüüjat võrdselt ei kohelda? Pank kaupleb tänaval — olen pettunud, et vald pangalt kauplemispiletit ei nõua. Nad rikuvad kaubandusseadust. Mina kartulikasvatajana küsin, miks peab kartulimüüja kauplemispileti muretsema. Miks tema ei saa tasuta reklaami, valgustatud platsi ja kätepesuvõimalust?“
Ta on nördinud, et Kuusalu vallavalitsus sõlmis Swedbankiga sellise koostöölepingu: „Pank ei paku avalikku teenust. Kui see oleks nii, peaks Kuusalu vald välja kuulutama konkursi ja pankade vahel valima. Antud koostööleping on sõlmitud minu tasku pealt, vallavalitsus on käitunud minu rahaga mittekorrektselt.“
Alates aprilli lõpust on Priit Adler pidanud Swedbankiga kirjavahetust. Ta kohtus ka panga esindajaga.
„Nõudsin kohtumist inimesega, kes käis välja idee sulgeda Kuusalu kontor. Põhimõtteliselt öeldi mulle, et minu käest ei küsita, mida tahan. Teen järelduse, et panka ei huvita kliendid. Et kontor suletakse, kuulsin ühel sünnipäeval. Mul ei ole lepingut Sõnumitooja ega vallavalitsusega, et nad peavad mulle pangateenust osutama ja kontori sulgemisest teatama. Kuusalu pangakontori sulgemisest teavitati mind siis, kui olin Swedbanki esindajalt küsinud, miks pole mind kui klienti informeeritud,“ rääkis ta.
Swedbanki Tallinna regiooni juhi Eve Vuksi sõnul teavitab Swedbank oma kliente kontori sulgemisest vähemalt kuu aega ette: „Kuusalu kontori sulgemise kohta tegime teavituse oma kontori pindadel, kaks korda kohalikus ajalehes, internetipangas ja personaalse teavituse kaudu internetipangas või e-maili teel.“
Priit Adler on pöördunud teiste pankade poole, et nemad Kuusallu kontori teeks: „Et Kuusalus on praegu pank, on täiesti jama jutt. Pangabuss käib tööajal, rahavahetust seal pole. Ettevõtted, kel on vaja sularaha panka viia, peavad ikka Tallinnas käima. Kutsun üles ettevõtteid ja inimesi hääletama jalgadega.“
Lepingut muudetakse
Kuusalu vallavanem Kalmer Märtson tõdes: „Vald pandi fakti ette, et 1. juulist pangakontor suletakse. Mõistan elanike ja ettevõtjate nördimust. Suhtlesin mitmete pankadega, kuid ükski polnud huvitatud avama oma kontorit Kuusalu vallas. Jätkame pankadega läbirääkimisi.“
Vallavanem arvas, et kuni Kuusalus pangakontorit pole, on kaks korda kuus pangabussi pakutud teenus parem kui üldse mitte midagi.
Ta rääkis, et pangabussi teenuse osutamise lepingut muudetakse: „Elektriarvesti on paigaldatud, Swedbank hakkab ise elektri eest tasuma. Kuusalu alevikus ei ole ühtegi tasulist parklat. Tundub kohatu teha pangabussile erand ja nelja tunni eest kuus hakata parkimise tasu küsima.“
Kalmer Märtson sõnas, et vallavalitsus ei ole pangabussile väljastanud kauplemispiletit, kuna kaubandustegevust reguleerivat seadust pankadele ei kohaldata, nende tegevust reguleerib krediidiasutuste seadus, mille alusel väljastatud tegevusloaga võib Swedbank oma teenuseid osutada.
„Tegu ei ole ühe panga eelistamisega, kuna Kuusalu postkontoris on avatud SEB postipank. Kuni on pangabussi teenust soovivaid Swedbanki kliente, ei tohiks vald lepingut ühepoolselt lõpetada.“
Anija vallavalitsus sõlmis pangabussiga analoogse lepingu nagu Kuusalu vallavalitsus. Anija vallavanem Jüri Lillsoo sõnas, et lepingu sõlmimine oli sundkäik: „Ütlesin, et selline leping ei kõlba, vaidlesime ja võitlesime, aga pidime alla vanduma. KOKSi järgi peame elanikele tagama võimalikest parimatel tingimustel teenuse. Et mingit pangateenust üldse saada, pidime lepinguga nõustuma. Rootsi ärimehed pole tulnud siia Eesti rahva elu parandama.“
Krediidipank kaalub Kehras kontori avamist, lõplikku otsust ei ole veel tehtud.
„Siia võiks tulla SEB, Krediidipank või kes tahes. Siis on inimestel valikuvõimalust. Saab Swedbankile näidata, et ta ei ole ainus. Praegu peame hädaga leppima,“ lausus Jüri Lillsoo.“
Priit Adlerit vallavanemate jutt ei veena: „Ärgu nad keerutagu sundkäigust — tegemist oli laiskusega. Oli vaja läbi rääkida, mitte alluda ühe ettevõtja terrorile.“
Swedbanki Tallinna regiooni juht Eve Vuks kommenteeris: „Swedbankil on Kuusalu vallaga olnud väga hea koostöö. On kahetsusväärne, et üks valla elanik on seadnud pangabussi teenuse vajalikkuse kahtluse alla. Pangabuss on sotsiaalprojekt, mille kulu pangale ulatub üle 3,5 miljoni krooni aastas. Ei vasta tõele, et pangabuss tekitab vallale ja sealsetele elanikele olulisi kulusid — meile teadaolevalt ei ole üheski vallas parkimine tasuline ja kõik reklaammaterjalid valmistab pank ise. Ainuke kulu, mis pangabussiga lisandub, on elekter, see summa on keskmiselt 40 krooni kuus. Swedbank ja Kuusalu vald jõudsid kokkuleppele, et edaspidi tasub selle summa pank. Seega ei kaasne Kuusalu vallale, sealhulgas vallaelanikele, lisakulu seoses pangabussiga.“
Ta lisas: „Leping on siiski kahepoolne ning kindlasti ei sunni pank kedagi vastumeelselt sellele alla kirjutama. Meie eesmärk on teha vallaga koostööd ning tulla vastu sealsete elanike vajadustele pangateenuse järele.“
Pangabuss toob toolid
Kui pangabuss 10. juulil Kehras ja Kuusalus käis, olid järjekorrad pikad. Pinke istumiseks ei olnud.
Eve Vuks lausus, et pangabuss seisab peatuskohas tunde — varem kohaletulek ei ole ilmtingimata vajalik: „Soovitame oma klientidele bussi peatuskohta tulekut planeerida, julgelt võib tulla näiteks tund pärast bussi saabumist. Pangabuss ei lahku enne kokkulepitud kellaaega ning nii on võimalik vältida järjekorras seismist. Tõepoolest oli Kehras tavapärasest rohkem kliente ning Kuusallu saabus buss esmakordselt. Vabandame kõikide ees, kellele järjekorras seismine põhjustas ebameeldivusi. Järgmisel korral võtame kaasa lahtikäivad toolid, et ootajatel oleks mugavam. Statsionaarseid pinke pank valla territooriumile paigaldada ei saa. Talve osas on plaanis läbi rääkida vallavalitsustega, et kliendid saaksid oodata pangabussi peatuskoha lähedal asuvas hoones.“