Tervise Otsijate Klubi Kuusalus püüab ennetada tervisehädasid

3742

Kuusalu naised HELLE BORISSOV ja EVE SITS läbisid koolituse „Terviseedendusmudel läbi kogukonna – Uus Tervis“ ning õpetavad kohalikku rahvast oma tervise eest vastutust võtma.
Koolitustel saadud teadmiste levitamiseks asutasid naised Tervise Otsijate Klubi, millele pani nime Eve Sits. Klubiga korraldati jaanuarist aprillini iga kuu Kuusalus kokkusaamisi, kus räägiti peamiselt vee kasulikkusest. Lisaks vesteldi toitumisteemadel ja ravimtaimedest. Kohtumistel osales tavaliselt 5-10 inimest.

Veest hakati ühiselt vestlema, sest see tundus Eve Sitsi sõnul osalejatele kõige põnevam teema: „Veest oli nii palju rääkida, et iga kord kerkis esile midagi uut. Rääkisime vee välisest mõjust ning ka sellest, kuidas vee joomisega on võimalik paljusid tervisehädasid ennetada. Tavaliselt ei teata, et inimese organism vajab päevas kuus klaasi vett ning janu tekib siis, kui kõik sisemised veereservid on juba ära kasutatud ehk kehas on hädaolukord. Peavalu kiputakse sageli ravima tablettidega, selle asemel võiks juua hoopis klaasikese vett.“

Helle Borissov: „Oli näha, et inimesed tunnevad oma tervise vastu huvi ning soovivad harjumusi muuta. Puudu oli ainult seltskond, kus kogemusi vahetada ning nõuandeid saada. Kõige paremini mõjub see, kui keegi tuleb ja räägib teistele, mida ta on proovinud. Inimeste enda lood on kõige innustavamad.“

Naised kohtusid ühiste tuttavate kaudu ning mõlemad tegelevad diagnostikaga. Ligi viis aastat tagasi käisid nad Põlva toitumisterapeudi Stella Jakobsoni juures vastuvõtul, et välja selgitada, mis toiduained neile ei sobi, ning seejärel need menüüst kõrvale heita.


EVE SITS ja HELLE BORISSOV ütlevad, et on avastanud enda jaoks koogiretseptid, mis ei sisalda nisujahu ega lehmapiima.

Helle Borissov tunnistab, et pärast söömisharjumuste muutmist on ta enesetunne parem: „Jätsin täiesti kõrvale näiteks saiakesed ja piimatooted. Mul polnud küll varem suuri tervisehädasid, kuid nüüd tunnen, et on rohkem energiat. Imestan, kuidas varem üldse väsimusega elada suutsin.“

Eve Sits selgitas: „Kui keha talub, võib muidugi kõike süüa. Pärast söömist peab olema rohkem energiat. Kui energiat jääb vähemaks ja enesetunne halveneb, on midagi valesti. Sel juhul tuleks süüa korraga vähem erinevaid asju, et teada saada, millised toiduained organismile ei sobi.“

Tema sai oma tervisehädadest võitu toidulisandite abiga: „Viimasel ajal on vitamiinidest ja toidulisanditest rääkimine negatiivseks muutnud. Mina sattusin aga just 25 aastat tagasi kokku selliste arstidega, kes soovitasid mul vene vitamiinidega tervise korda saada, ning see mõjus.“

Ta märkis, et inimesed võiksid rohkem usaldada oma sisehäält: „Kui arstid laidavad näiteks toidulisandid maha, siis inimene võiks ju ikka proovida. Mõnikord on just toidulisand see, mis organismi ainevarusid täiendab ja toetab.“

Eve Sits lisas: „Suvi pakub tohutult võimalusi oma toidulaua ja vitamiinivarude rikastamiseks. Tuleb vaid katsetada. Kui asi maitseb, siis annab see ka väge.“

Eve Sits ja Helle Borissov peavad oma tegevust hobiks ning nimetavad ennast tervisetoetajateks: „Me ei trügi arstidega konkureerima, ei ravi kedagi. Soovime, et inimesed oskaksid ise teha oma elus muutusi ja enda tervise eest vastutada. Arstid sageli ei jõuagi kõigile rääkida õige toitumise ja liikumise kasulikkusest.“

Oktoobrist plaanivad nad jätkata toiduteemaliste kokkusaamistega. „See teema huvitab meid ennast kõige rohkem ning kõik uued huvilised on oodatud,“ lausus Eve Sits.

Suvised soovitused
Klorofüllijahu – purustada ja segada kuivatatud nõges, mustsõstralehed, pune, tilliõisikud, salvei. Võib kasutada maitseaine asemel näiteks riisisalatis.

Kukeseenejahu – kukeseened tuleb kuivatada alla 40kraadises kuumuses, et vitamiinid säiliksid. Seejärel purustada seened jahuks. Samuti kasutada maitseainena toitude sees. Võib proovida ka puravikujahu.

Umbrohusmuuti – malts, spinat, noor naat ja vesihein purustada köögikombainis. Maitseks võib lisada veel näiteks avokaadot või porgandit.

Maitsevesi – kui tavalist vett pole isu juua, võib veele lisada näiteks kurki, marju, piparmünti.

Lisaks soovitavad Eve Sits ja Helle Borissov koguda tervisenippe ajakirjast Toitumisteraapia.