Mullu novembrist hakkasid kehtima riigiteede uued seisundinõuded, mis tähendab, et suurenes teede hulk, millele kehtivad kõrgemad hooldetasemed.
„Põhjus, miks teetasemeid muutsime, oli see, et kuigi teede talihooldusega pole inimesed ka praegu rahul, oli varem rahulolematus veel suurem,“ selgitab maanteeameti teehoiudirektor Raido Randmaa.
Tema sõnul ei tasu siiski loota, et kõrvalteed on sama hästi lumest puhastatud kui Tallinna-Narva või Tallinna-Tartu maantee, kuna liiklussagedused on seal väiksemad, teele puistatud sool hakkab mõjuma seal, kus on suurem liikluskoormus.
„Kui kümme aastat tagasi tuli lund ja oli külm, siis praegu on meie kliima muutunud selliseks, et temperatuur on talvel nulli ümber. See tähendab, et kogu aeg on libe ja teehooldajate töö läinud oluliselt keerulisemaks. Samamoodi võitlevad ilmaoludega Soome, Rootsi, Norra,“ märgib maanteeameti teehoiudirektor.
Uute nõuete järgi on 1. seisunditasemega tee liiklussagedus on keskmiselt kuni 250 autot ööpäevas, 2. seisunditaseme teed läbib keskmiselt 250-1500 autot ööpäevas, sellest suurema liikluskoormusega teede tasemed on 3 ja 3+. Kogu Eestis kasvas 1432 kilomeetri võrra nende teede hulk, millel tehakse regulaarset libedusetõrjet. Harjumaal kasvasid tasemetega 3 ja 3+ teed kokku 180 kilomeetrit, 2. taseme teede hulk vähenes 115 ja 1. taseme teed 65 kilomeetri võrra. Riigiteede talihoolde seisunditasemed Harjumaal: 453 kilomeetrit 3+, 224 kilomeetrit 3., 539 kilomeetrit 2. ja 383 kilomeetrit 1. taseme teid.
Kõige kõrgema taseme ehk 3+ teedel tuleb libedusetõrje teha hiljemalt 2 tunni jooksul pärast libeduse tekkimist ja tee lumest puhtaks lükata 5 tunni jooksul. 3. taseme teel peab libedusetõrjet tegema 4, lumetõrjet 5 tunni jooksul, 2. taseme puhul on libedusetõrjeks aega 8 ja lumetõrjeks 12 tundi ning 1. taseme teel tuleb libedusetõrjet teha 12 ja lumetõrjet 24 tunni jooksul.
„Esimese taseme teel reeglina kloriididega libedusetõrjet ei tehta, talviste oludega on neil teedel kinnisõidetud lumi, 3 ja 3+ teedel on kohustus teha ka ennetavat libedusetõrjet, kui ilmaprognoos näitab, et hakkab libedaks minema,“ ütleb Raido Randmaa.
Olulise muutusena nimetas maanteeameti teehoiudirektor veel, et varem olid öösiti teede seisunditasemed päevasest ühe võrra madalamad, enam mitte. Muudatuse jõustumiseks on kehtestatud üleminekuperiood kuni teehooldusfirmadega senised lepingud lõpevad ja sõlmitakse uued.
Maanteeamet kulutab riigiteede talihooldeks ligi 17 miljonit eurot aastas, hoolet teevad 8 ettevõtet, neist Ida-Harjumaal OÜ Üle ja AS Tariston.
Kui riigitee on libe või kinni tuisanud või on seal muid probleeme, soovitab Raido Randmaa anda teada maanteeameti infotelefonil 1510. Sealt edastatakse teated operatiivselt maanteeameti liiklusjuhtimiskeskusele ja teehooldajatele.