Oktoobris saatis haridus- ja teadusministeerium Eesti kõikidele kohalikele omavalitsustele kui koolipidajatele, samuti erakoolide pidajatele, haridustöötajate ja koolijuhtide ühendustele ning ametiühingute keskliidule allkirjastamiseks haridusleppe, mille eesmärk on väärtustada õpetajate tööd ning tagada õpetajate järelkasv.
Haridusleppes on kirjas, et alates 1. jaanuarist 2026 rakendatakse üldhariduses töötavatele ja kvalifikatsioonile vastavatele õpetajatele neljaastmelist karjäärimudelit: alustav õpetaja, õpetaja, vanemõpetaja ja meisterõpetaja. Aastatel 2026-2028 on kavas neile rakendada palga alammäära koefitsiente – alustav õpetaja ja õpetaja 1,0, vanemõpetaja 1,1, meisterõpetaja 1,3. Koolipidajad lubavad leppega, et kasutavad karjäärimudeli rakendamiseks diferentseerimiskomponenti ning riik suurendab selleks õpetajate palgafondi diferentseeritavat osa igal aastal ühe protsendi võrra rohkem.
Veel on leppes kirjas, osapooled võtavad eesmärgiks, et täistööajaga ehk 35 tundi nädalas töötava õpetaja antavate kontakttundide soovituslikuks mahuks loetakse üldjuhul 21, aga mitte rohkem kui 24 arvestusliku pikkusega ehk 45minutilist õppetundi nädalas. Kui põhikooli klassis või rühmas on erandkorras rohkem kui 26 õpilast, tagab kool teise õpetaja või abiõpetaja olemasolu või vähendab õpetaja õppetundide arvu.
Hariduslepe soovitakse sõlmida aastateks 2026-2028 ning pikeneb automaatselt järgmiseks kolmeaastaseks perioodiks, kui pooled ei ole eelnevalt teada andnud, et ei soovi selle pikenemist. Leppe pidulik allkirjastamine on planeeritud 9. detsembriks.
Raasiku vallavolikogu võttis teisipäeval, 12. novembril vastu protokollilise otsuse haridusleppe allkirjastamist esitatud kujul mitte toetada.
Haridus- ja sotsiaalosakonna juhataja Karolin Tooming ütles, et vallavalitsus kohtus enne volikogule vastava ettepaneku tegemist koolijuhtidega ja küsis nende arvamust. Ta rääkis, et haridusleppes on positiivseid aspekte – õpetajatöö suurem väärtustamine, järelkasvu tagamine, töötasu ja tingimuste parandamine, kvaliteetne koolijuhtimine ja kooli kultuur, paindlikkus, autonoomsus, karjäärimudel, õpetajate tööaeg ja tingimused, rahastustingimuste muutmine. Samas on leppes sätestatul tema sõnul omavalitsuse jaoks rahalise koormuse tõus. Haridusleppe kohaselt püüdleb koolipidaja selle poole, et suunata jooksvatest üldhariduskuludest vähemalt 60 protsenti õpetajate palgafondi. Riik suurendab küll diferentseeritavat osa õpetajate palkade rahastamiseks, kuid omavalitsus kui koolipidaja peab kasutama diferentseerimiskomponenti karjäärimudeli rakendamiseks. Täiendavaid ressursse võib nõuda see, et omavalitsus peab tagama piisavalt ametikohti ja tugispetsialistide teenuste kättesaadavust ning kui põhikooliklassis on erandkorras rohkem kui 26 õpilast, peab kool tagama teise õpetaja või abiõpetaja olemasolu või vähendama õppetundide arvu.
Karolin Tooming tõi veel välja, et leppes ei ole lõplikku lahendust õpetajate palgatõusule ning üsna selgusetud on ka karjäärimudeli alused, mis tuleb oma koolides kehtestada koolipidajal.
Raasiku vallavolikogu liige, Aruküla põhikooli direktor Avo Möls lausus, et hariduslepe on täis vastuolusid, ning arvas, et selle mõte on külmutada õpetajate palk neljaks järgmiseks aastaks. Ta sõnas ka, kui öeldakse, et hariduslepe on sündinud õpetajate algatusel, siis õpetajad tõesti veebruaris streikisid, kuid streigi eesmärk oli sõlmida kollektiivleping, et tagada järgmiste aastate palgatõus.
Haridusleppe eesmärgi kohta õpetajate väärtustamisest ja järelkasvu tagamisest ütles Avo Möls, et õpetajate praegune palk ei motiveeri noori minema ülikooli, et õpetajaks saada.
„Iga aastaga meie õpetajaskond väheneb,“ tõdes koolijuht ja lisas, et Aruküla koolis on praegu 5-6 üle 70aastast õpetajat.
Ka Anija ja Kuusalu vald ei plaani lepet allkirjastada
Anija vallavolikogu võtab seisukoha haridusleppe osas neljapäeva, 21. novembri istungil. Kuusalu vallavolikogu arutab hariduslepet 27. novembril toimuval istungil.
Anija ja ka Kuusalu vallavalitsus teevad volikogule ettepaneku hariduslepet mitte sõlmida.
Anija abivallavanem Tiina Silem ütles Sõnumitoojale, et haridusleppe koostamise protsess on algusest peale olnud kehv, omavalitsused ei tunne, et neid oleks sisuliselt kaasatud. Anija vallavalitsus ei toeta hariduslepet kahel põhjusel. Neist esimene on, et omavalitsus võtab leppele alla kirjutades lisakohustusi, kuid riik ei garanteeri neile selleks lisaraha. Teine ja sisulisem põhjus on abivallavanema sõnul see, et lepet allkirjastades võtab omavalitsus kohustuse hakata määrama vanemõpetaja karjääriastet. Sellega kaasneb palju tööd, milleks omavalitsusel pole oskusi ja pädevust.
Tiina Silem selgitas, et pole õige, kui Eesti 79 omavalitsust hakkavad igaüks isemoodi vanemõpetaja kvalifikatsiooni määrama. Sellega võib kaasneda, et ühes vallas on kaks vanemõpetajat, teises seevastu 90 protsenti õpetajatest, et saada riigilt rohkem palgaraha.
Abivallavanem rääkis veel, haridusministeerium on öelnud, kui omavalitsused lepet ei allkirjasta, jõustatakse leppepunktid seadusega: „Aga sel juhul on meil õigus nõuda uute kohustuste täitmiseks lisaraha.“
Kuusalu valla juhtiv haridusspetsialist Anu Kirsman tõi põhjenduseks samad seisukohad ja lisas, et vallavalitsuse kõige suurem argument keeldumiseks on ebaselgus rahastuse osas ning suund omavalitsuse autonoomia piiramisele: „Pealegi jääb arusaamatuks, miks üleüldse on vaja haridusleppes sisalduvaid kokkuleppeid sellisel kombel menetleda. Lõpliku otsuse allkirjastamise kohta teeb volikogu “
Loksa abilinnapea Hilleri Treisalt ütles Sõnumitoojale, et linnavalitsus hakkab haridusleppe teemat arutama 21. novembril toimuval istungil ja linnavolikogu istung on 28. novembril ning praegu veel allkirjastamise kohta kujundatavast seisukohast rääkida ei saa.