Raasiku valla 5. ajalookonverents oli Aruküla mõisas.
„Kuluks ära Raasiku valla ajaloo muuseum,” arutasid omavahel külalised pärast ligi 4 tunni pikkust Raasiku valla ajalookonverentsi.
Ajalookonverents on olnud Raasiku valla sünnipäeva ürituste kavas viimased viis aastat. Nagu varemgi, olid ka tänavu korraldajad liikumisest Minu Eesti Noored välja kasvanud Henri Reeder, kes praegu elab Hiiumaal, ning Raasiku elanik Marianne Loik. Neid aitas abivallavanem, ajaloolase haridusega Ardo Niinre.
Iga kord planeeritust pikemaks kujunenud konverents oli seekord Aruküla mõisas, kus oli kuulajaid saalitäis. Ettekannetega esinesid Valdo Praust, kes rääkis Harju-Jaani muinas- ja keskaegsetest teedest, Vaino Napp jutustas sooasundusest Pikavere Suursoos, Marianne Loik Silmsi talupoegade rahutusest 1803. aastal, Mai Erbe Aruküla turbatööstusest, Monika Kannelmäe Rätla küla Udara talu ajaloost. Vallavanem Raivo Uukkivi rääkis reformimiste teel kujunenud Raasiku vallast ning Ardo Niinre, Marianne Loik ning Mai Erbe tutvustasid Raasiku vallaga seotud jälgi ehk esemeid ja nende lugusid. Konverentsi lõpetas Riho Västriku 2010. aastal valminud film Aruküla õigeusu kiriku taastajast Jüri Želobetskist.
Esimene jälg, mida Ardo Niinre tutvustas, oli roostes piimanõu, teated sellest jõudsid Raasiku vallamajja möödunud aasta suvel: „Meiega võttis ühendust perekond Salumäe Kuusalu vallast Soorinna külast. Nad teatasid, et neil on imelik nõu, peal sõna Rasik. Küsiti, kas oleme nõust huvitatud. Loomulikult olime. Roostes nõu ise ei paku pinget, küll aga on huvitav sinna peale kirjutatud tekst.”
Vene keeles on kirjas, et 40 liitrit mahutavas nõus oli täispiim, mida transporditi Kuusalu vallast Kiiu mõisast Raasiku raudteejaama: „Piimanõul olevad sõnad on kunagisest slaavi tähestiku tähtedest, mida tänapäeva vene keeles enam pole. Nõu on tsaariajast, seega kasutati seda vähemalt sada aastat tagasi. Mis sai Raasiku jaama toodud piimast edasi – kas viidi Tallinnasse või Peterburi? Eesti vabaõhumuuseumi teadusdirektor ütles, et piima küll Peterburi ei veetud, sinna läks koor, kui sedagi. Imavere piimandusmuuseumist aga öeldi, et ka Peterburi võidi piima vedada.”
Ardo Niinre lisas, et esmapilgul tähtsusetust asjast võib sündida väärtuslik lugu: „Vabaõhumuuseum tundis huvi, kust piimanõu saime ja paluti, et selle neile annetaksime. Piimandusmuuseumist kinnitati, et neilgi niisugust nõud pole, varasemad on nende kogus Eesti riigi ajast.”
Kuhu said kirikukellad
Teist jälge ajaloost tutvustas Marianne Loik, kes näitas Rätla külast pärit esimese Eesti Vabariigi aegset lippu, mis kuulus tema vanavanaisale.
Ühe erilisema leiuna tutvustas Ardo Niinre teksti Aruküla vana rahvamaja laudiselt: „Kui lammutati Aruküla vana rahvamaja, toodi mulle sealt üks lauajupp, millel salmiread 3. jaanuarist 1945. aastast. Alla oli kirjutanud teise roodu kolmanda rühma liige Valdo Tammjärv, sündinud 11. augustil 1924. aastal Järvamaal Vajangu vallas.
Ardo Niinre: „Minu järeldus on, et Eesti laskurkorpus liikus läbi Aruküla ilmselt Kuramaa poole. Noormees peatus korraks Aruküla vanas rahvamajas ning kirjutas need salmiread. Uurisin, mis noormehest sai, kuid Tamsalust öeldi, et sellise nimega meest enam pole. Ilmselt sai ta surma ning temast on jäänud meile vaid see tekst. Pole meest, pole enam ka vana rahvamaja.”
Lõbusama leiu tõi rahvani koduloolane Mai Erbe – ta näitas Harju ringkonna kodutütarde lippu, mille tikkisid 1936. aastal Aruküla naised. Lipp on saanud palju kannatada, kuna seda on rasketel aegadel ära peidetud. Lipu kinkis aastaid tagasi Aruküla muinsuskaitse seltsile Laine Jürissaar. Mai Erbe lausus, et tal on plaanis lipu ajaloo kohta rohkem välja uurida, kuid konverentsil pööras ta tähelepanu lipu tagumisele poolele – seal on pilt männipuudest ja hiidrahnust, mida Mai Erbe võrdles paar kuud tagasi Eestile loodud logoga, roheka rändrahnuga.
Viimased jäljed, mis ajalookonverentsil rahva ette jõudsid, olid Aruküla õigeusu kiriku kellade saatused. Ardo Niinre rääkis, et 1944. aastal sai kirik õhurünnakus pihta. Kogudus likvideeriti 1951. aastal: „Kirik on praegu küll lagunenud, kuid Jüri Želobetski on olnud aktiivne ja võtnud taastamise enda vedada. Usun, et kord tuleb aeg, kui kirikukellad saavad seal taas helisema.”
Suurim kell on praegu Ambla kiriku põhjatiivas, kuhu see viidi pärast sõda. Siis sooviti Ambla kirikus vahetada olemasolev kell suurema vastu, kuid töö jäi mingil põhjusel ära. Keskmise suurusega kell on kiriku kõrval talus ning kolmas eravalduses.
Ardo Niinre on kuulnud, et kuigi kirik oli tehtud standardprojekti järgi ning kolme kellaga, on räägitud ka viiest kellast: „Kas neid on üldse kunagi nii palju olnud või on need maetud kuhugi kiriku ümbrusesse, ma ei tea.”