
Koroonapandeemia ajal on inimeste füüsilise tervise kõrval hakatud üha enam rääkima ka vaimsest tervisest. Aegviidus asuva Eesti Loodus- ja Loomateraapiakeskuse tegevjuht, psühholoog Kristi Raava tõdeb, et seoses uue olukorraga on võimendunud senised vaimsed mured, kuid tulnud juurde uusi. Ta jagab nõuandeid, kuidas neid ennetada, probleeme ära tunda ning vaimsete murede küüsis lähedasi aidata.
Uus probleem – sotsiaalärevus
Kristi Raava räägib, et koroonast tingitud sotsiaalse isoleeritusega on kaasnenud inimeste vaimsete hädade hulka uus probleem, millega pole psühholoogidel tulnud varem nii palju tegeleda. See on sotsiaal-ärevus, mis väljendub selles, et avalikus ruumis ei pruugi me end enam tunda mugavalt ja turvaliselt ning osa inimesi eelistab jäädagi koju nelja seina vahele.
„Tavalisest seltskondlikumate inimestega seda ei juhtu, kuid on väga palju inimesi, kes olid ka varem pisut endasse sulgunud, sest ei tunne end sotsiaalsetes olukordades mugavalt. Nüüd, kus tuleb päris palju olla sotsiaalses isolatsioonis, võib endine väike ärevus olla nende jaoks muutunud väga segavaks,“ selgitab psühholoog.
Ta tõdeb, et inimesed ei pruugi seda ise tunnetada, kuna me ei analüüsi end eriti. Siiski on sotsiaalärevus tema hinnangul tõsine vaimse tervise mure, mida tasuks ennetada ja hoida end teadlikult sotsiaalsena, sest probleemist ülesaamiseks võib hiljem olla vaja spetsialisti abi: „Meil kellelgi ei ole keelatud ka praegu õues käia ning need inimesed, kes on juba varem tundnud sotsiaalärevust, peaksid endale teadlikult looma rutiini iga päev väljas käia. Kui elad väikses alevikus, siis tee üks alevikutiir iga päev. Ka siis, kui tellid toidukraami mõne e-poe kaudu, astu mõnikord sisse külapoodi. Oluline on aeg-ajalt viibida avalikus ruumis, et ei kaoks kontakt sotsiaalse keskkonnaga.“
Tuttavatele-sõpradele helistamine on psühholoogi sõnul samuti kasulik, kuid pole vahetute kohtumistega päris samaväärne, samuti sotsiaalmeedias suhtlemine: „Verbaalne keel ei ole inimesele niisama antud. Suuline eneseväljendus on midagi muud kui kirjutamine, sellega käivad kaasas intonatsioon, meeleolud, kõne tempo, hääle tämber. Sotsiaalse suhtlemisega saame endale luua praeguses keerulises olukorras vajalikke toredaid emotsioone, mida kirjutades ei pruugi saada.“
Kodukontoris ja distantsõppel kindel päevakava
Uuringute järgi on uue olukorra tõttu suurenenud ka ärevuse ja depressiooni all kannatavate inimeste arv. Kuna depressioon saab Kristi Raava kinnitusel alguse pikaajalisest
stressist, tuleb selle ennetamiseks mõelda, kuidas hoida kontrolli all stressi, et see ei kestaks liiga kaua ega muutuks intensiivseks. Ta selgitab, et olukorras, milles oleme viimase aasta elanud, on meie rutiinid olnud tugevalt häiritud.
„Rutiin tagab turvalisuse ning stress tekib sellest, kui asjad lähevad rutiinist välja. Seetõttu tuleb ka kriisisituatsioonis rutiinid taastada. Kui täiskasvanuil on kadunud tööl- ja lastel kooliskäimise rutiin, tuleb luua uued. Selleks on vajalik kindel päevakava, kuhu peavad mahtuma inimese baasvajadused, sealhulgas liikumine. Praegu on meie rutiinist kadunud hommikune tööle või kooli minemine, mis on väga oluline ümberhäälestamiseks ja annab võimaluse värskes õhus liikuda. Liikumise rutiini saame enda päeva alles jätta sellega, et hommikul enne töötama või õppima asumist teeme metsas või pargis 10-30 minuti pikkuse jalutuskäigu,“ räägib Kristi Raava.
Ta kinnitab, et tema peres see toimib ja lapsed on saanud aru selle vajalikkusest: „Ühel päeval lubasin lapsel alustada koolipäeva ilma õues käimata. Päeva lõpus ütles laps, et oli sellel päeval oluliselt vähem efektiivne ja unisem. Hommikune liikumisrutiin annab päevale hea alguse ja muudab töö- või koolipäeva efektiivsemaks. Sellepärast ei ole õige hommikul pärast ärkamist istuda pidžaama seljas arvuti taha tööd tegema. Ka lapsed hakkavad pahatihti õppima kohe voodist tõustes, kuid siis on häiritud nii tähelepanu, keskendumisvõime kui mälu.“
Praegu on päeval juba piisavalt valge, psühholoog soovitab teha töösse-õppimisse pause ja käia õues, sest päikesevalgusel on tugev mõju immuunsusele ja serotoniini tootmisele kehas, seega aitab kaasa stressi ennetamisele, tõstab meeleolu. Üksnes läbi aknaklaasi tuppa paistvast valgusest ei piisa, õues on valgustugevus isegi pilves ilmaga mitmeid kordi suurem kui toas päikeselisel päeval: „Kodukontori-distantsõppe suur pluss on, et meil on rohkem vabadust ja võimalust minna valgel ajal kas või natukeseks päikese kätte.“
Kristi Raava lisab, et ka tubaseid pause tuleks kodukontoris või koduõppe ajal teadlikult teha, et lapsed ei istuks järjest 5-6 tundi ja vanemad 8 tundi arvuti ees, unustades isegi lõunasöögi: „Ka tööl teeme vahepeal kohvipause, suhtleme kolleegidega, koolis on vahetunnid. Neid pause ja kindlal ajal lõunat on kodukeskkonnas töötades-õppides samuti aja. Väga oluline on ka, et otsustatakse, millal on tööpäev ja koolipäev lõppenud, et kodukontoris töötamine või koolipäev ei läheks sujuvalt üle pooleliolevate tööde või lastel koduste ülesannete tegemiseks. Lapsed peaksid pärast seda, kui neil on kodused koolitunnid läbi, minema kindlasti vahepeal õue, koduseid ülesandeid tuleks teha hiljem. See tähendab, et nii endale kui lastele tuleb luua üsna sarnane rutiin sellele, nagu on meil tavaolukorras.“
Negatiivsete uudiste teadlik piiramine
Stressi ennetamiseks soovitab Kristi Raava ka teadlikult piirata uudiste kuulamist-lugemist: „See, kui kuuleme pidevalt nakatunute ja haiglaravil inimeste arvu, ei toeta mitte kuidagi meie vaimset seisundit ega seda, et me hakkaks piirangutest rohkem kinni pidama. Asjadega tuleb kursis olla, aga piisab, kui kuulata-lugeda uudiseid üks kord päevas. Muidu hakkab tunduma, et elame kogu aeg lõputus õuduses. Eriti laste puhul tuleb jälgida, et nad ei saaks negatiivsete uudiste üledoosi.“
Ta toob näiteks, kuidas üks tuttav hiljuti teatas, et kustutab oma Facebooki sõprade seast inimesed, kes teevad pidevalt negatiivseid postitusi: „Kui märkad, et mingid asjad viivad sind stressi, olgu need siis teavitused sotsiaalmeedias, negatiivsed uudised telerist, raadiost, internetist või ajalehest, siis tuleb need viia miinimumini, et negatiivne info veelgi ei võimenduks.“
Selle asemel soovitab Kristi Raava luua endale igasse päeva midagi, mis aitab säilitada rõõmsat meelt ja positiivsust: „Positiivsel lainel hoiavad kõik aktiivsed välitegevused, sportimine, tegelemine lemmikloomadega, raamatute lugemine või mõni muu hobi.“
Looduse mõju meie vaimsele tervisele
Kristi Raava soovitab stressi ennetamiseks minna loodusesse, mis on meil praegu ainus koht, mis on kogu aeg avatud ja olemas.
„Loodus on meie keha jaoks kõige loomulikum keskkond, kus inimkond on viibinud 99,9 protsenti ajast. Uuringute järgi mõjutab meie keha juba vaid 15 minutit looduses viibimist, mille tulemusena vererõhk ja südamelöökide sagedus tasakaalustuvad, kortisooli ehk
stressihormooni tase alaneb, immuunsus paraneb, keha lõdvestub. Loodus on eluskeskkond, kus on kaunid vaated, rahustavad helid, lõhnad. Looduses tehakse meie närvisüsteemile justkui restart.“
Selleks, et looduses oleks võimalik tõesti nautida rahu, mitte sattuda rahvarohkele „laulupeole“, nagu on alates koroonaaja algusest mitmel pool juhtunud, soovitab Kristi Raava teha metsa minnes nii, nagu läheksime seenele: „Me ei käi seenel kunagi mööda matkaradasid, vaid keerame suvalisele teele ja läheme lihtsalt uitama. Otsige mõni põnev metsateeots ja minge üksi või perega, astuge teedelt kõrvale ning vaadake, mida metsas näete, mis on põnev või üllatav, seejärel kuulake helisid, tundke lõhnasid. Enda meelesüsteemide teadlik kasutamine mõjub rahustavalt ning annab võimaluse olla siin ja praegu. Peagi on kevad, ees on kuivem aeg, saab teha ka piknikku. Selleks ei pea suure seltskonnaga istuma RMK lõkkeplatsi laua taga, võtke matkamatt kaasa ja leidke looduses oma piknikukoht, kus on hea olla. Olen oma klientidelt saanud tagasisidet, et nad ei olnud enam ammu kogenud toredat üllatusetunnet, kuid looduses on seda nii lihtne tunda. Üht üllatab, et kohe on kevad, aga puudel on ikka veel lehed, teist see, kui ägedad on lehtedeta puuvõrad või kui värviline on loodus ka praegusel aastaajal. Looduses tasubki võtta fookusesse millegi põneva ja üllatava leidmine. Kõik see mõjub suurepäraselt ja stress ei tahagi tulla.“
Kui stressist on saanud depressioon
Esimene märk, et stress on kasvanud depressiooniks, on see, kui varem aktiivne ja elurõõmus inimene on muutunud sotsiaalselt passiivseks, ei tegele enam asjadega, mis varem huvitasid, otsib vähem kontakti teiste inimestega ja justkui kaob oma maailma: „Olulised märgid on ka motivatsioonilangus, vähene osavõtlikkus, murelikkus, kurvameelsus, allaandmise meeleolu, uneprobleemid.“
Psühholoog paneb südamele, et lähedase depressiooni ei tohiks kõrvalseisjad kuidagi alatähtsustada ega soovitada olla tugev või sellest üle saada: „Kui keegi sellest juba räägib, on see tema jaoks oluline teema, tuleks olla osavõtlik, mure ära kuulata. Mõnele piisab lihtsalt rääkimisest, aga kui probleem on tõsisem ja tundub, et on vaja spetsialisti abi, siis tasub teada, et depressiivsed inimesed ei ole enamasti ise võimelised abi otsima. Siis on suur abi sellest, kui soovitada talle kohti, kuhu võiks pöörduda. Mõnikord tuleb võtta initsiatiiv ja teha tema eest ära esimene samm, peaasi, et me ei jätaks inimest üksi. Minuni jõuab päris palju noorukeid nii, et sõber või sõbranna nägi, et tal on vaja abi. Sageli mõtleme, et äkki mulle ainult tundub, et mõnel lähedasel või sõbral on depressioon. Ühel esmaabikoolitusel ütles kiirabiarst, kui kõrvaltvaatajale tundub, et on vaja kutsuda kiirabi, siis sa kutsud, mitte ei küsi abivajaja käest, kas seda teha. Sama lugu on vaimse tervise probleemidega – kui sul on tunne, et midagi on teise inimesega valesti, siis on tal vaja abi. Kuula ära ja aita abi leida.“
Lastest, depressioonist ja nutisõltuvusest
Hiljuti kirjutati meedias, et Lastehaigla EMOsse satub nädalas 3-5 suitsiidikatse teinud last. Pikaajalise koolipsühholoogi kogemusega Kristi Raava tõdeb, et see number on pikemat aeg olnud väga kõrge, kuid praegu on hakatud sellest rohkem rääkima.
„Noorukite depressioon, kurnatus ja nutisõltuvus on mind muretsema pannud juba viimased kuus aastat. Nüüd distantsõppe ajal on see probleem veel tõsisem. Kui muidu said depressioonis noorukid süstemaatilisemat abi koolikeskkonnast, õpetajatel ja spetsialistidel oli võimalus nende probleeme märgata, siis praeguse sagedaste koduõppe perioodide ajal ei saa nad enam lapsi nii tõhusalt aidata. Paljud õpetajad on öelnud, et osa lapsi ei pane veebitunni ajal videot käima, nii nad isegi ei näe, millises meeleolus nad on. Selle võrra on olulisem, et kõik, kes on nende noorte ümber, pere ja sõbrad, märkaksid abivajajat. Noorte probleem on paljuski see, et isegi kui nad annavad märku ja räägivad oma muredest, ei taha vanemad uskuda, et nende lapsel on depressioon. Aga kui laps on suurema osa ajast oma toas, millestki ei huvitu, väljas käib vähe, isegi sööma ei taha tulla, pereasjadest osa ei võta, peaksid häirekellad tööle hakkama. Depressiooni või selle kahtluse korral tuleb abi küsida, see on eluliselt oluline.“
Kristi Raava selgitab, et sageli ei pruugi lapse probleemid peituda siiski stressis või depressioonis: „Viimaste aastatega on meil väga palju nutisõltuvuses lapsi. Seda on depressioonist või kroonilisest väsimusest väga raske eristada, kui laps magab järjepidevalt öösiti vaid neli tundi. Kuulen oma 14aastaselt tütrelt, et osa eakaaslasi saadab teistele kirju öösel kella kolme ajal. Siis ongi motivatsioonipuudus ning meeleolud käivad üles-alla. Depressiooni võib lapsel kahtlustada alles siis, kui vanem saab iseendale ausalt kinnitada, et on veendunud, et laps magab piisavalt, tema padja all ei ole telefoni või voodi all tahvelarvutit, tema ekraaniaeg on piiratud, ta laps käib piisavalt õues.“
Psühholoog paneb emadele-isadele südamele, et lastele nutiseadmeid lubades tekib vanematel vastutus: „Olen vanematelt teraapiates küsinud, kas nad annaksid lastele ka oma krediitkaardi ilma mingit limiiti kehtestamata. Ometi võimaldatakse alaealisele lapsele piiramatu ressursiga internet ja eeldatakse, et ta paneb endale piiri kohas, mis on justkui narkootikum ja üles ehitatud sellele, et kasutaja oleks seal võimalikult kaua. Laps ei ole võimeline seda piirama, see on vanemate ülesanne. Kõik ekraanid ja nutivahendid tuleks alates kella üheksast õhtul panna neutraalsesse ruumi. Me peame oma laste und valvama, see on oluline, et neil säiliksid tähelepanu-, keskendumis- ja mõtlemisvõime, mälu ega kimbutaks meeleoluhäired.“