„Mis saab talvel, kui on külm ja hanged,“ muretsesid reedel Loksal Swedbanki pangabussi järjekorras seisnud inimesed.
Swedbank sulges tänavu 1. aprillist Loksa kontori, mis paiknes endise bussijaama majas linna keskel. Septembris hakkas seal tööle kohvik.
Loksa kliente asus teenindama pangabuss. Esialgu tuli see kahel päeval kuus, mõne aja pärast lisati kolmas päev. Kuigi seitse kuud on möödas, pole pangabussi juures ootavate inimeste järjekord lühenenud. Olgu kuu alguses, keskel või lõpus, rahvast on alati palju ning mõnigi on pidanud ootamisest ajapuudusel loobuma.
Reede, 4. novembri hommikul alustas Swedbanki pangabuss tööd tavapäraselt kell 9. Selleks ajaks olid ootamas paarkümmend inimest. Esimene ootaja tuli kella 7. 30 paiku liinibussiga Viinistult. Kümmekond minutit hiljem saabus järjekorda Loksal elav noormees, tema järel pensionär. Nemad selgitasid, et tulid varakult, kuna tahtsid kiiresti pangaasjad korda ajada. Kui tulla hiljem, võib juhtuda, et jääbki tegemata. Keskmiselt peab ootama kaks tundi. Kell 13 saab pangabussi tööaeg läbi.
„Küsige Loksal kellelt tahes, keegi ei ole rahul. Kui kohale jõuavad liinibussid küladest, siis on siin veel rohkem ootajaid. Pigem jõuab enne käia ära Tallinnas pangakontoris, kui Loksal pangabussi teenindamise järjekord sinuni jõuab. Kui mõni teine pank avaks Loksal kontori, läheks enamus inimesi sinna üle.
Aleviku ajal oli Loksal parem elu, kui nüüd, mil sellest on saanud linn. Siin on oodatud vihma ajal ja väikeste lastega, paljudel on kannatus katkenud ning läinud ära. Lugesime, milliseid miljonikasumeid on pank teeninud, aga oma klientidest ei hooli. Midagi peab ette võtma, sedasi ei saa jätkata, kuna talv on tulekul ja inimestel raske siin seista,“ räägiti ajakirjanikule.
Üks proua kommenteeris, et on oodates seisnud 35 minutit ühel kohal, siis sai sammukese edasi astuda – juured kasvavad juba alla. Teine teatas, et on esimest ja viimast korda siin. Vanemad inimesed kurtsid, et seljale annab tunda ning on jahe. Küsimusele, miks ei istuta pangabussist nende jaoks välja tõstetud toolidele, vastati, et külm on paigal istuda.
Päris mitu inimest tulid uut pangakaarti saama. Oli neid, kes ütlesid, et tavapärased pangatehingud teevad otsekorraldustega, aga ette tuleb ka teisi makseid ning siis peab minema telleri jutule. Mitu vene keelt kõnelnud inimest teatasid, et on töötud ja peavad võtma tõendi sissetulekute kohta.
Nii vanemad inimesed kui ka nooremad ja keskealised selgitasid, et kodus pole arvutit ega internetti ning neid ka ei tule – on liiga kallis. Seetõttu ei jäägi muud üle, kui käia pangabussis.
Ettevõtjad saavad pangabussi automaati anda sularaha, sinna reeglina järjekorda pole. „Sageli saame pahandada,“ kommenteerisid nad. „Inimesed on oodates sedavõrd tüdinud ja pahased, et hakkavad riidlema, kui näevad, et keegi trügib vahele.“
Kella 12.50 ajal oli pangabussi juures ootamas 6 inimest. Pangabuss lahkus pärast seda, kui kõik olid teenindatud.
Uuest aastast tund kauem Loksal
Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivask tõdes, et telleritelt saadud statistikast nähtub – aprillist kuni oktoobri lõpuni on Loksal pangabussi külastajate arv olnud enamjaolt stabiilne, keskmiselt 30-70: „Vastavalt statistikale ja vajadusele teeb pank iga poole aasta tagant muudatusi teenindamisaegades.
Pangabussi peatumisaeg pikeneb Loksal 2012. aastast algusest tunni võrra – kahel päeval kuus peatub nelja asemel viis ja ühel neli tundi. See peaks hoidma järjekordi kontrolli all.“
Ta märkis, et osa inimesi tuleb järjekorda enne kella 9 kartuses, et muidu ei saa löögile ja jäetakse teenindusest ilma: „Võin kinnitada, teeninduseta keegi ei jää. Vastavalt pangabussi eeskirjadele tuleb kas või 5 minutit enne peatumisaja lõppu saabunud klient ära teenindada.“
Mart Siilivask soovitas tulla kohale pigem paar tundi pärast bussi saabumist, kella 11-12 ajal, siis on järjekorrad enamasti lühemad.
Külmas ootamise kohta lausus Mart Siilivask, Swedbanki teada on Loksa linnavalitsus lubanud, et vanasse pangahoonesse tuleb busside ootepaviljon.
Aitab avalik internetipunkt
Panga pressiesindaja lisas, et tellerite andmetel käib enamik inimesi Loksal pangabussis tegemas makseid või raha hoiule panemas, soovitakse ka erinevaid väikefinantseerimistooteid. Palju käiakse küsimas infot toodete ja teenuste kohta.
„Soovitan võtta kasutusele alternatiivseid kanaleid pangateenuste tarbimiseks. On olemas teenuseid, mida ei pea tegema otseselt pangabussis, saab mugavalt teha ka internetis, sularahaautomaatides või oma telefonis. Näiteks määratud maksed – oleme julgustanud tegema endale telefonipanka, paljud kliendid on selle ka valinud. Hoiustele saab panna automaatsed pikendamised, tellida kvartali kaupa tasuta kontoväljavõte, õppida asju ajama internetipangas.“
Interneti kohta kommenteeris Mart Siilivask, et teadaolevalt on Loksa raamatukogus avalik internetipunkt, kasutada saab viit arvutit. On võimalik teha pangabussis internetipanga leping ning vormistada volikiri, mis annavad vanemat inimest aitavale isikule võimaluse ajada tema eest asju internetipangas.