Kuusalu valla pensionärid kohtusid ühistranspordikeskuse esindajatega

1091

Kõige enam pahandab pensionäre avalike liinide tsoonipõhine piletisüsteem – miks Viinistult ja Kuusalust tuleb Tallinna sõitmiseks maksta ühepalju.

MTÜ Harjumaa Ühistranspordikeskus (ÜTK) juht Ago Kokser ja sõitjateveo spetsialist Kadri Krooni käisid Kuusalu Pensionäride Ühenduse kutsel reedel, 18. veebruaril Kuusalu rahvamajas rääkimas bussiliiklusest Tallinn-Kuusalu-Loksa suunal. Neid kogunes rahvamajja kuulama 12 pensionäri.

Tsoonipilet ebaõiglane
Kuna ÜTK juht pidi peagi lahkuma, alustati kohe küsimustega. Taheti teada, miks on avalike bussiliinide tsoonipiletid kehtestatud selliselt, et nii Viinistult, Loksalt, Kolgast kui ka Kuusalust tuleb Tallinnasse sõitmiseks maksta  sama palju – 2,68 eurot (42 krooni). Samas on pensionäridel võimalik läbisõitvate kaugliinide bussidel osta teisipäeval, kolmapäeval ja neljapäeval pileti Kuusalust Tallinnasse 20 krooniga, ka lapsed saavad sõita sooduspiletiga. Ebaõiglaseks peeti ka seda, et Kuusalu valla ehk neljanda piletitsooni piires tuleb maksta Kiiust Kuusallu ja Viinistule sõitmiseks 0,77 eurot ehk 12 krooni, kuigi vahemaad on kordades erinevad.

Ago Kokser vastas, tsoonipõhised hinnad kehtestati selleks, et luua Tallinna linna ja Harju maakonna ühtne piletisüsteem. Kuupiletitega see juba kehtib, kes ostab tsoonideülese kuupileti, saab sõita sellega ka pealinna ühistranspordis. Kuupileti hind on arvutatud 20 üksikpileti hinnana ehk 10 päeva edasi-tagasi sõit. Praegu kehtib kuupilet kuupõhiselt. Kui rakendub magnetkaardi süsteem, siis saab hakata ostma ka 5 ja 10 päeva pileteid jms.

Ta kinnitas, et paberpiletid jäävad samas alles, neid ära ei kaotata.

Kui kuukaart on 1.-4. tsooni piires, saab sellega sõita igal pool maakonnas, kuupilet ei ole seotud ühe kindla marsruudiga.

Kadri Krooni lisas, et kuukaart ei ole nimeline, seda võivad omavahel jagada kõik pereliikmed.

Tsoonide moodustamise kohta sõnas Ago Kokser, et need lepiti kokku koos omavalitsustega, ka Kuusalu vallavalitsusega. Ühes tsoonis on piletihind 0,77 eurot (12 krooni), iga järgmise tsooni ületamise korral liidetakse piletihinnale 0,77 eurot. Kogu Kuusalu vald on 4. tsoonis, Tallinnale lähemal muutuvad tsoonid aina kitsamaks. Ta selgitas, et rahas on mõõdetud sõitmiseks kuluvat aega – mida lähemal ollakse pealinnale, seda väiksem ajakulu ja kallim sõit.

Pensionärid leidsid, et pole õiglane, kui nemad peavad maksma Loksa inimestega sama palju, ehkki Kuusalu asub Tallinn-Loksa marsruudil poole peal. Samas arvati ka, kui nende protesti kuulda võetaks, siis odavamaks Kuusallu sõitmine ilmselt ei läheks, pigem tõstetaks Loksa piletihinda.

Kadri Krooni lubas protesti Harjumaa ÜTK juhatusele edasi anda. Nii tema kui ka Ago Kokser märkisid, et maakonna osad omavalitsused teevad pensionäridele bussisõiduks soodustusi. Ago Kokser täiendas veel, et Tallinna linnas saavad ühistranspordis poole hinnaga sõita kõik pensionärid, ka need, kes tulevad Harju maakonnast.

Kadri Krooni: „Üldisi soodustusi saab teha maavanema korraldusega kogu maakonna piires. Harju maakonnas ei ole bussiliinidel lastele ega pensionäridele ühtset soodustust. Oma territooriumil sõitmiseks on soodustusi kehtestanud näiteks Viimsi ja Kose vald, sügisest plaanib ka Jõelähtme vald. Soodustuse eest tasuvad vallad ühistranspordikeskusele. Kuusalu vald maksab õpilaste kuupiletite eest avalikel liinidel, sõiduplaanide koostamisel on arvestatud kooliaegadega.“

ÜTK esindajad rääkisid veel, et ida suuna avalike bussiliinide kilomeeter maksab 18 krooni (1,15 eurot), aastas läbivad bussid miljon kilomeetrit. Varem said piletitulu endale bussifirmad. Nüüd kogub piletiraha ÜTK, vedajatele makstakse lepingu järgi. Tuludest 30-40 protsenti tuleb piletitest, ülejäänu riigi toetusest ja osa ka omavalitsustelt. 

Kadri Krooni toonitas, et bussijuhid peavad andma sõitjatele pileti, kus on peal kuupäev, hind, läbitud vahemaa. Kui on antud vigane pilet või buss ei pea ettenähtud graafikust kinni, helistada tööajal ÜTK infotelefonile 640 6780.

Pensionärid kurtsid ka, et ÜTK kodulehelt on raske vaadata busside sõiduplaane. Kadri Krooni jagas neile tabelina koostatud sõiduplaane ja teatas, et samasugune tabel on ka internetis aadressil harjuytk.ee, seda on võimalik vajadusel välja trükkida.

Bussipeatustesse välja pandud sõiduplaanid on Harjumaa Ühistranspordikeskuse omad ja neid muudab ÜTK. Kui sõiduplaanides on vigu, võiks sellest teatada ÜTKsse või vallamajja, kus antakse info edasi.

Pensionärid rääkisid veel, et Kuusalus tekitavad aleviku keskel segadust kaks bussipeatust, üks ühel ja teine teisel pool teed. Mõnigi sõitja on seetõttu bussist maha jäänud, et pole oodanud õiges kohas. Kadri Krooni nõustus, et bussipeatus võiks saabuvatele ja lahkuvatele bussidele olla sama.

Kommertsliinide teemal kõneldust avaldame ülevaate järgmises Sõnumitoojas.