Kuusalu kooli juhtkond ja lapsevanemad otsivad võimalusi, kuidas muuta koolisööki tervislikumaks.
„Kotlette, praekala, vormiroogasid, mitmesuguseid magustoite ei ole Kuusalu kooli 592 õpilasele võimalik lõunaks valmistada,“ tõdeb kooli peakokk Elge Lätt. Kui toitu tuleks teha paarisajale õpilasele ja söögivahetunde oleks üks, siis poleks takistust, jõuaks kõigi jaoks praadida ja ahjus küpsetada. Kuid Kuusalu keskkoolis on kolm söögivahetundi, sööjaid on korraga umbes 200. Oleks vaja rohkem ruumi ja teistsugust tehnikat.
„Kombiahjud ja jahutuskapid peaksid olema poole suuremad. Isegi praegused külmkapid hakkavad väikeseks jääma. Osta saaks uut tehnikat, aga pole ruumi, kuhu panna. Peame tegema menüü koostamisel valiku toitudest, mis on võimalikud meie kitsastes tingimustes,“ selgitab peakokk.
Kitsas on kokkadel ja ruumikitsikuses on ka sööjad söögisaalis. Direktor Vello Sats kirjeldab, kuidas laudade taga istutakse külg külje kõrval, kuigi just söömiseks oleks vaja rohkem ruumi. Köögi ja söögisaali laiendamise vajadusest on räägitud, peetud ka konkreetsemaid plaane, aga jäänud seni ellu viimata – vallaraha on suunatud pakilisemate probleemide lahendamiseks.
Vello Sats: „Meil on tublid kokad ja köögitöötajad. Kuna tööd on palju, peavad nende toimingud olema minutipealt paigas. Mul on hea meel, et vallavalitsus eraldas juurde köögitöölise pool ametikohta. Köögis töötavad peakokk, kokk ja lisaks on 3,5 köögitöölise ametikohata. Kui oleme palunud õpilastelt tagasisidet koolielu kohta, kiidetakse kokkasid ja koolisööki, kuigi me pole neilt köögiga rahulolu eraldi küsinud.“
Kuusalu keskkooli eripära on õpilaskodu, mille nimekirjas on käesoleval õppeaastal 15 noort. Neile tehakse eraldi söögid.
Elge Lätt räägib, et tema hommikune tööletuleku kellaaeg sõltub sellest, kas koolilõuna menüüs on praad või supp. Praepäevadel alustab peakokk hommikul kell 5.30. Supipäevadel tuleb varem, kell 5, sest siis peab magustoidud valmis tegema ja maha jahutama.
Enne koolitundide algust on õpilaskodu hommikusöök. Kell 8.45 tuleb niiöelda näksimise vahetund – tasuta saab võtta piima, leiba, sepikut, lisaks või, pasteet, mingi muu leivamääre. See on mõnele õpilasele koduse hommikusöögi asemel, keskmiselt 25 last käib esimesel vahetunnil näksimas.
Esimene koolilõuna algab kell 10.35. Kui kolm söögivahetundi möödas, on kell 13.50 pikapäevarühma oode – sööjaid 218. Pakutakse putru, piimasuppi, piima, joogijogurtit, kohupiima, võileibu, krõbinaid, kananagitsaid või muud sellist. Kell 15.15 on õpilaskodu õpilaste lõunasöök. Samaks ajaks tuleb valmistada õpilaskodu õhtusöök, mis pannakse külmkappi, soojendatakse pärast koos õpilaskodu kasvatajaga.
Vallavalitsuse soov oli, et kooliköök pakuks õpilastele hommikuputru, kuid seda teha ei suudeta, pole ajaliselt ega töömahu poolest võimalik. Hommikuputru hakkas pakkuma kooli kõrval asuvas spordikeskuses kohvik Päike. Pudrusööjaid käib seal hommikuti kümmekond.
Hoolekogu – kuidas saaks tervislikumat koolilõunat
Paar nädalat tagasi oli Kuusalu kooli hoolekogu koosolekul arutusel tervislikuma koolilõuna küsimus.
Teema algatas lapsevanem Kerli Palu. Ta kommenteerib, et käis pojal tihti koolipäeva lõpus vastas, astuti sisse kauplusesse ning silma hakkas, kuidas koolilapsed ostavad koolist tulles limonaadi, krõpse, komme, küpsiseid.
„Kurb on vaadata, kuidas lapsed rikuvad oma tervist. Meil, lapsevanematel, on kiire, ostetakse poolfabrikaate, et saaks perele ruttu süüa teha. Argipäeva õhtutel ei jõua pakkuda tervislikku toitu. Hakkasin mõtlema, et koolis on meil oskustega kokad, paljudele lastele võib koolilõuna olla ainus soe söök päevas, koolisöök võiks olla tervislik. Paraku hakkas koolimenüüs silma, et sealgi kasutatakse sageli poolfabrikaate,“ põhjendab ta.
„Koolitoit võiks olla naturaalne, mitmekesine, värske. Leppisime hoolekogu novembri koosolekul kokku, et tellime toitumisnõustajalt analüüsi menüü kohta.“
Ka kool hakkas otsima lahendusi. Peakokk käis veebruaris tasakaalustatud tervisliku toitumise koolitusel.
Elge Lätt ütleb, et sai koolituselt ideid mitmesuguste salatite tegemiseks ja ka lihavabadeks päevadeks: „Kaks lihavaba päeva oleme teinud, kord kuus, rohkem pole võimalik. Ühel korral pakkusime kolme oa suppi, teisel köögiviljasuppi sulatatud juustuga. Oli õpilasi, kes ukse kõrval menüüd nähes pöörasid tagasi, ei tulnudki sööma. Üks ema palus, andku me lihavabast päevast varakult teada, paneb pojale singileivad kaasa.“
Ta toonitab, lisaks tervislikkusele peab koolilõuna olema toitev, laps peab kõhu täis saama. Kasvueas poisid ja ka tüdrukud söövad rohkem. Küsitakse juurde, mõni võtab mitu magustoitu.
„Otsime võimalusi ja tasakaalu tervislikuma toidu ning laste kaloraaživajaduse vahel, viime poolfabrikaatide kasutamise miinimumini. Kahjuks tuleb korrata ammutuntud tõde – toitumisharjumused algavad kodust. Kui tegime kanapastat brokkoliga, keetsime köögivilja päris peeneks, lapsed sõid ja kiitsid. Kui oleksid brokkolit näinud, oleksid osad õpilased jätnud selle söömata. Otsime uusi retsepte, peidame köögivilju, harjutame uute maitsetega, kuid kõigi 600 sööja maitse järgi on väga raske olla. Ja nagu teistegi koolide kokad, peame meiegi ütlema, et kõige enam meeldivad lastele makaronitoidud,“ lausub peakokk.
Tema sõnul piisab sellest, kui menüüsse on kirjutatud, et lisatud porgandit, muid köögivilju, kohe leidub õpilasi, kes hakkavad kritiseerima. Kui panna prae juurde eraldi lahtilõigatult kurki, tomatit, porgandiviile, süüakse taldrikud tühjaks. Kui köögiviljadest hakkida segasalat, paljud väiksemad sööjad jätavad alles.
Kooli tellitud analüüsi kohta sõnab direktor Vello Sats, et see on osaliselt väärate algandmete tõttu ebatäpne: „Siiski võtame tõsiselt selles toodud soovitusi ja mitme koosoleku tulemusena koostasime köögi tegevuskava, panime paika järgmised sammud.“
Majandusjuhataja Sirje Paunel selgitab: „Kui sisestada menüü, siis programm näitab, kui palju ja milliseid aineid toidus on. Viga tuli sellest, et köök oli komponente muutnud, programm mäletas vanu retsepte ja andis andmed nende põhjal.“






