
ÕF Špops tootis popkorni šokolaadis ja ÕF Theodore valmistas lõhnatooteid.
Kuusalu keskkooli 11. klassi õpilaste kaks gruppi, ühes viis neidu ja teises neli noormeest, asutasid majandusõppe valikaine raames õpilasfirmad, tegid turu-uuringu, leidsid tooted, mida valmistada ja turustada, jagasid ametid ja tööülesanded, tootsid ja müüsid ning likvideerisid ettevõtte kooliaasta lõpus. Mõlema õpilasfirma tegevusest tuli teha kokkuvõte ja esitlus, mis läks arvesse 11. klassi õppekavas ette nähtud kohustusliku uurimustööna.
Eestis tegutsevad õpilasfirmad Junior Achievement Eesti ettevõtlusprogrammi raames. Programm on üles ehitatud väikefirma tegutsemise põhimõtetele. Õpilased omandavad juhtimise ja meeskonnatöö oskusi, osalevad otsuste vastuvõtmises, peavad ise finantsarvestust.
Šokolaadis popkorn on uudistoode
Georg Kuusk, Mattias Idavain, Pärtel Sarap ja Nikolai Treiberg otustasid toota šokolaadi kastetud popkorni. Nende teada pole Eestis sellist maiust seni tehtud. Ettevõttele pandi nimi Špops, mis on tuletatud sõnapaarist „šokolaadis popkorn“.
Noormehed jutustasid, et sobiva toote otsingul arutati mitut varianti. Üks idee oli lambiga telefonilaadija. Teine variant oli hakata tegema arvutitele aluseid ning kõne all oli ka idee valmistada kaasaskantavaid külmkappe.
Špopsi turundusjuht Mattias Idavain: „Vaatasime, et selliseid asju on keeruline toota, ning mõtlesime, millel oleks kindlasti turgu. Toit on see, mis läheb kõigile korda. Šokolaadiga kaetud popkorni idee pakkus meie firma tootmisjuht Georg Kuusk.“
Esmalt tuli tegeleda tootmisprotsessi väljamõtlemise ja tootearendusega, prooviti mitmeid variante – popkorn tumedas šokolaadis, piimašokolaadis, valge šokolaadiga, katsetati šokolaadisegudega.
Esimene partii valmis aeglaselt, mis läks untsu, söödi ise ära. Töötati Mattias Idavainu kodu juures aiamajas, kus on pliit ja sai toimetada teisi segamata.
Popkorn paisutati, šokolaad sulatati veeanumas 40-50 kraadini, siis valati popkorn vedelasse šokolaadi, segati ettevaatlikult, seati restidele seatud küpsetuspaberitele kuivama ja lõpuks külmkappi tahenema.
Špopsi toodang osutus populaarseks, pakendatud maiust müüdi oma kooli üritustel, Kuusalu ja Kolga jõululaatadel, õpilasfirmade laadal Tallinnas ja ka Teeviidal.
Mattias Idavain: „Teeviidal oli läbimüük kõige kehvem, sest sinna minnakse koolide kohta infot saama, paljudel polnud sularaha kaasas.“
Finantsjuht Nikolai Treiberg tegeles arvete ja kokkuvõtetega: „Kokku tootsime 53 kilogrammi. Sissetulek oli 1100 eurot, sellest kasum 764 eurot. Tegevus tasus end ära, et raha teenida.“
Õpilasfirmadel ei ole maksukohustust, kui käive on alla 16 000 euro aastas. Noored tõdesid, et sellist popkorni oleks võinud ka edasi valmistada, aga suurema käibe korral oleks läinud keerulisemaks.
Georg Kuusk: „Meid juhendas majandusõppe õpetaja Kadri Idavain. Tema abita oleks ametlikult registreeritud firmana töötamine olnud palju raskem.“
Noored kinnitasid, et oma firma andis parema arusaamise ettevõtlusest ning julgust enda ideid ellu viia.
Pärtel Sarap sõnas, tema sai kinnitust mõtetele minna edasi õppima majandust. Teised ÕFis Špops tegutsenud noormehed ütlesid, et majandusvaldkonda ei plaani kõrgkoolis valida, kuid kasu oli sellisest ettevõtluskogemusest kindlasti.
Theodore tegi mitut lõhnatoodet
Jessica Liitvee, Kaileen Reemets, Katre Kuusk, Liisa Melissa Laupmaa ja Liisa Korotejev-Piir valisid toodanguks naturaalsed lõhnastajad. Neid tehti kolme sorti – lõhnakotid, -purgid ja lõhnavad kaelakeed. Toodetele töötati välja oma logo ja slogan „Hea lõhn sinu koju“. Toodete valmistamiseks kasutasid looduslikke eeterlikke õlisid, mitte kemikaale.
Katre Kuusk: „Esialgu kaalusime mitmeid variante, üks mõte oli teha lõhnavaid sokke või pilvelampe. Lõhnatooteid otsustasime teha seetõttu, et öko ehk hea lõhn ning looduslähendus läheb hästi müügiks.“
Esmalt tegeleti tootearendusega, katsetati mitmesuguseid lõhnasegusid. Tootmisse läksid väikestes purkides lõhnageelid Unistus, Laguun, Spaa, Mohiito, Mandala, Jõuluootus, Lavendula. Lõhnakotid olid täidetud riisiga, mida immutati eeterlike õlidega – valikus olid greibi, sidruni, lavendli ja piparmündi lõhn. Kaelakeede medaljonid valmistati savist ja kaunistati, peale tilgutati eeterlikke õlisid. Osta võis ka lõhnastamata medaljone. Kõige rohkem tööd oli lõhnakottide valmistamisega, kuigi lõhnageelide eest sai küsida kõrgemat hinda.
Lõhnatooted valmistati tootmisjuhi Liisa Melissa Laupmaa koduköögis. Ettevõtte tegevjuht oli Katre Kuusk, finantsjuht Kaileen Reemets, turundusjuht Jessica Liitvee ning personalijuhiks nimetati Liisa Korotejev-Piir.
Õpilasfirma Theodore käive ehk müügitulu oli 905 eurot, kasum sellest 558 eurot.
Jessica Liitvee: „Konkurents on lõhnatoodete turul väga suur ja nii hästi meil nendega ei läinud, et valmistamist pärast programmi lõppu jätkata. Kõige paremini läks müük Kuusalus jõululaadal, kus meid tunti, taheti meid toetada. Juba varem mõtlesin, et läheks majandust õppima, nüüd on see kindel plaan.“
Katre Kuusk: „Õpilasfirma andis väga hea võimaluse näha, kuidas ettevõtlus toimib, huvitav oli olla protsessis sees.“
Kaileen Reemets ütles, et tänu finantsjuhi ametile kinnistus tal plaan minna õppima raamatupidamist.
Noored olid üksmeelel, et kindlasti tasuks gümnaasiumiõpilastel võtta valikaineks majandusõpe ning uurimustöö asemel teha õpilasfirma.
Õpilasfirma teeb ettevõtlikumaks
Majanduskursuse õpetaja Kadri Idavain täpsustas, et need kaks õpilasfirmat ei ole päris esimesed Kuusalu koolis, kuid esmakordselt oli võimalus valida valikainena õpilasfirma kursus. Eelmisel õppeaastal oli uurimustöö raames oma firma Emilia Valgistel, tema toode oli käsitsi maalitud padjapüürid.
Kadri Idavain: „Eestis on tehtud tuhandeid õpilasfirmasid, vaid üksikutest on välja kasvanud pärisfirmad. Kindlasti on noortel sellisest kogemusest kasu, sest uuringud on näidanud, kes on teinud õpilasfirma, neil on edaspidises elus ettevõtlikkus suurem. Loodan, et tuleval õppeaastal on meil koolis uued õpilasfirmad, kolm tüdrukut järgmisest 11. klassist juba teatasid, et nemad on huvitatud.“
Kuusalu keskkooli direktor Vello Sats sõnas õpilasfirmade aruannete kaitsmisel, et noored on saanud uue kogemuse võrra rikkamaks: „Kirjeldasite protsessi, sellest on näha, et see oli teile põnev ja nauditav.“