
Kõrvemaa rattaring hakkab lisaks Anija vallale läbima Raasiku, Kuusalu, Kose ja Jõelähtme valda.
Möödunud aastal esitas Anija vallavalitsus Harju maakonna arengustrateegia tegevuskavva Kõrvemaa rattaringi projekti, millesse plaaniti kaasata ka Raasiku, Kuusalu, Kose ja Jõelähtme vallad. HOLi juhatus kinnitas „Kõrvemaa Rattaring – ühiskasutuses oleva transporditaristu arendamine“ üheks kolmest projektist, mis esitati maakondade arengustrateegiate elluviimise toetusmeetmest (MATA) toetuse saamiseks. Aasta lõpus allkirjastas Riigi Tugiteenuste Keskuse (RTK) peadirektor MATAst taotlemisõigusega projektide nimekirja. 21 projekti hulgas on ka Kõrvemaa rattaring, toetuse summa on 130 700 eurot.
Eelmisel neljapäeval, 9. jaanuaril käisid Anija vallavanem Riivo Noor, arendusjuht Ingeldrin Aug, infospetsialist Lilja Piibeleht-Tarassov ning sihtasutuse Anija Valla Spordimaailm tegevjuht Mihkel Kuuse Tartus, et tutvuda sealse rattaringlusega.
„Kuna hakkame sel aastal ette valmistama Kõrvemaa rattaringi, soovisime teada Tartu linna kogemusi, et vältida vigu ja saada häid ideid,“ sõnas Ingeldrin Aug.
Tartu linn käivitas eelmisel suvel rattaringluse ehk kogu linna hõlmava rattalaenutuse. Tartus on 69 rattaparklat kokku 750 jalgrattaga. Igast parklast saab rattaid rentida ning need võib tagastada linna ükskõik millisesse rattaparklasse. Soojemal ajal saab lisaks tavalistele jalgratastele laenutada ka elektrirattaid. Anija valla esindajatele tutvustasid Tartu rattaringlust abilinnapea Raimond Tamm ja Tartu Linnatranspordi projektijuht Marika Post.
„Kuigi Tartu rattaring on tegutsenud alles lühikest aega, on see väga populaarne ning kasutamiste statistika muljetavaldav. Tartu on kompaktne linn, jalgrattaid kasutatakse nii ühistranspordi kui autode asemel. Sel aastal on rattaringil plaan laieneda ka Tartust välja. Saime päris palju ideid Kõrvemaa rattaringi ettevalmistamiseks,“ rääkis Anija valla arendusjuht.
Ta lisas, et Kõrvemaa rattaring ei tule täpselt samasugune, nagu Tartu rattaringlus: „Oleme maapiirkond ja meil on kaasatud viis valda. Vahemaad on siin tunduvalt suuremad kui Tartu linnas.“
Kõrvemaa rattaring kavandatakse arvestades Tallinn-Aruküla-Raasiku-Kehra-Aegviidu rongiliiklust ning Jõelähtme-Kiiu-Anija-Kehra-Alavere-Kose liikumisteid. Viies omavalitsuses plaanitakse avada kokku üheksa tegevuspunkti, kust saab laenutada tervislikke eluviise ja rohelist mõtteviisi toetavat liikumisvarustust – jalgrattaid, tõukerattaid, rulluiske, suusakomplekte, kiivreid – ning luuakse nende hoiuvõimalused. Kaugemalt tulijad pääsevad laenutuspunktidesse rongi või autoga, et laenutada sealt spordi- või matkavarustust ning tagastada need ükskõik, millisesse neist üheksast kohast.
Kõrvemaa rattaringi on viies omavalitsuses kavandatud kokku 9 laenutuspunkti: „Oleme koostööpartneritega kohtunud, kõik nad on andnud nõusoleku projektis osaleda. Vallajuhtidega oleme kavandanud laenutuspunktide võimalikke asukohti, kuid need on veel esialgsed, täpsemalt selgub projekti ettevalmistamise käigus.“
Anija valda on praeguse kava kohaselt kavandatud neli laenutuspunkti – Anija mõisa, Kehra Jaama tänav 11 ehk raudteejaama äärse valge maja, Aegviidu depoohoone ja Alavere rahvamaja juurde. Raasiku vallas on laenutuspunktid planeeritud Aruküla ja Raasiku spordihoonete juurde, Kuusalu vallas Kuusalu tee 31 ehk Kuusalu Soojuse territooriumil, Jõelähtme vallas Kostivere mõisa ning Kose vallas Kose spordimaja juurde.
Ingeldrin Aug selgitas, et MATA nimekirja pääsemine oli toetusraha saamiseks alles RTK eelotsus, järgmisena tuleb hakata ette valmistama põhitaotlust: „Toetussumma ja toetuse määr on teada – maksimaalselt 75 protsenti kogumaksumusest, nüüd peame hakkama koostama detailset eelarvet.“
Kõrvemaa rattaringi põhitaotluse esitamiseks on aega 6 kuud, projekti elluviimiseks pärast taotluse esitamist kaks aastat. Arendusjuht kinnitas, et soov on sellega valmis jõuda varem, et Kõrvemaa rattaringi saaks avada 2021. aastal.