
Näitus õmblusmasinatest ja rätsepatööga seotud esemetest-piltidest on plaanis avada muuseumiööl, 18. mail.
Kolga muuseumi juhataja Ulvi Meieri üleskutsele on vastanud juba mitu inimest, praeguseks on olemas kokku 10 vana õmblusmasinat, kõik eri firmade valmistatud: kõige tuntum neist Singer, aga ka Pfaff, Phoenix, Triumph ning nõukogudeaegseid masinaid.
Kui kodudes juhtub olema õmblemisega seotud esemeid, võiks neid näituse jaoks laenata, ütleb juhataja. Oodatud ka kõikvõimalikud tarvikud alates nööpidest ja nööpnõeltest, tõmblukkudest-kääridest kuni fotodeni õmbluskursustest või kunagistest rätsepatest-õmblejatest.
Ulvi Meier: „Olen juba hakanud paigutama muuseumi oma kogust trippe, trukke, kääre, on ka paar pressrauda. Näha saab huvitavat lõigete raamatut, mille tõi muuseumisse Raivo Andre, tema onud olid rätsepad. Raamatu tagakaanele on keegi kirjutanud „Kolga-Leesi kaubatarvitajate ühisus“, selles on veel huvitav nimekiri klientidest.“
Muuseumi juhataja loodab, et rätsepatööga seotud esemeid tuuakse ka pärast avamist: „Meil hakkavadki näitused elama siis, kui on välja kuulutatud ja avatud. Tullakse vaatama, jutu sees selgub, et kodudes on sama teemaga seotud vahvaid asju, mida võiks teistelegi näidata. Me ei võta midagi endale, kõik saab tagasi. Fotodest teeme koopiad.“
Rätsepatööga seotud näitusel tutvustatakse kohalikke legendaarsemaid õmblusmeistreid, ka õmblusmasinate ajalugu. Singer on masinatest tuntuim, saanud õmblusmasina sünonüümiks.
„Õmblusmasina leiutas 1755. aastal Viesmann, Singeri masina valmistamiseni oli siis veel sada aastat. Isaac Merrit Singer sai tuntuks sellega, et hakkas masinaid müüma järelmaksuga, palkas müügimehed, hakati korraldama õmbluskursuseid. Tänu edukale turustamisplaanile laienes Singeri õmblusmasinate kasutamine kiiresti. Pole ühtegi teist leiutist, mille kasutamine laienes nii kiiresti ja mida on tänapäevaks väga palju täiendatud, kui on õmblusmasin,“ jutustab Ulvi Meier.
Rätsepate-õmblejate kohta kõneleb ta, et nad olid head suhtlejad, enamasti vallalised, varasemal ajal käisid külast külasse ja perest peresse ning elasid mõnda aega kohapeal. Rätsepad valmistasid meestekuubi ja pükse, õmblejad tegid naiste ja laste riideid. Hiljem tekkisid õmblustöökojad. Ka nõukogude ajal, kui poest oli riidekraami vähe saada, olid külades sageli omad õmblejad, kellelt telliti pidulikumaid rõivaid.






