
Kevadel tulevad tudengid Kiidu praktikale.
Kaks ja pool aastat tagasi uksed avanud Kiiu Kiigepõnni lasteaed viljeleb Reggio Emilia pedagoogikat ehk lapsest ja ühistest koostegemisest lähtuvat kasvatust. Tegu on Itaaliast alguse saanud pedagoogikaga, mida Eestis rakendatakse osades Tallinna ja Tartu ning ka väiksemates lasteaedades.
Direktor Juta Koppel selgitab, et kõige kesksem on sellistes lasteaedades laps, tema loovus ja mõtted. Õpetajad jälgivad laste arengut, toetavad ja dokumenteerivad. Viiakse läbi projektõpet, mis tähendab, et kogu õppetöö seotakse mingiks perioodiks ühe teemaga. Käesoleva õppeaasta ühine teema on Kiiu lasteaias „Mets, meri, puu ja lind – loodus oskan hoida sind“.
Kiigepõnni õppejuht Maarika Mae lisab: „Näiteks oli teema sügis ja puulehed ning nendega tegeleti mitmest vaatenurgast – käidi õues vaatlemas ja uurimas, toodi tuppa, meisterdati, joonistati, lauldi, tantsiti. Võtame ühe teema kuuks ajaks. Huvitav on see, et õpetajad küll teevad plaani, aga samas ei tea täpselt, kuhu lõpuks välja jõutakse. Kui lapsed pakuvad teemast lähtuvaid ideid, minnakse nendega edasi. See ongi oluline erinevus tavapedagoogikast – meil õpetaja ei ütle, kuidas peab, vaid laseb lastel edasi mõelda. Õpetaja loob lastele võimalused, on suunaja ja toetaja rollis.“
Juta Koppel: „Laste loovus areneb, nad mõtlevad kaasa.“
Maarika Mae: „Kunstitegevustes loovustoas teen teemasse sissejuhatuse, aga ei ütle ette, milliste vahenditega ja kuidas kujutada või milline see asi peab välja nägema. Jälgin, kuidas lapsed end väljendavad. Nad kirjeldavad, mida ja miks tegid nii – see õpetab oma mõtteid ka suuliselt väljendama. Põhimõte, et igaüks on isiksus, teeb õpetaja töö keerulisemaks, pakub väljakutseid, aga samas teeb ka lihtsamaks.“
Uuest õppeaastast pole Kiiu lasteaias enam õpetajate tuba, selles ruumis on nüüd loovustuba, kus lastele valik erinevaid vahendeid loovaks eneseväljenduseks – maalida, voolida, meisterdada, teha varjuteatrit. Uus ja põnev vahend on valguslaud. Juta Koppel kommenteerib, et koosolekuid on võimalik kolleegidega pidada igal pool. Loovuse tuppa saab laps minna, kui avaldab soovi. Seal käiakse ka gruppidena.
„Rühmaruumid on suhteliselt väikesed. Lapsed väsivad, kui olla seal kogu pika päeva. Et oleks mitmekesisem, kasutame meie maja võimalusi, jagame rühma kaheks või kolmeks, õpetaja ja assistendid tegelevad nendega eraldi. Me lasteaias on hea ka see, et söögiala on eraldi, toitu ei tooda rühmaruumidesse, vaid minnakse koos lastega sööma,“ kõneleb õppejuht.
Eesti Reggio klubi
Reggio Emilia pedagoogika tõi Eestisse Juta Koppeli varasem kolleeg, Viimsi Piilupesa lasteaia endine juhataja Maarika Pukk, kes praegu töötab kasvatusteaduste vabakutselise lektorina Eesti ja Soome ülikoolides. Tema kaudu saadi tuttavaks Turu Ülikooli õppejõu, Reggio Emilia propageerija Jarmo Kinosega, kes on loonud Reggio Klubi. Eesti Reggio Klubiga on ühinenud ka Juta Koppel ja Maarika Mae.
Mullu kevadel käis Jarmo Kinos koos USA üliõpilaste ja õppejõududega Eestis, tutvuti ka Kiiu lasteaiaga. Kui augustis oli klubi kokkusaamine Viimsis, külastasid Soome kolleegid taas Kiiu Kiigepõnni ja kiitsid, et poole aastaga oli õpikeskkonda palju edasi arendatud.
Alanud aastal tuleb Jarmo Kinos oma Soome tudengitega Eestisse praktikale, ollakse Tallinnas, Viimsis ja Kiius.
Jarmo Kinose eestvedamisel koostatakse raamatut Reggio Emilia propageerimiseks Eestis. Kiiu lasteaia juhtide ülesanne on kirjutada sinna peatükk, kuidas nemad alustasid.
Rahvusvahelised koostööprojektid
Eelmisel sügisel käis õppejuht Maarika Mae Turus rahvusvahelisel Erasmus+ programmi kontaktseminaril „Mängiv ja õppiv laps“. Osalejaid oli 17 riigist, Eestist olid veel Naba lasteaia ja Tartu Kesklinna lastekeskuse esindajad. Saadi kontakte, kavandati koostööd. Maarika Mae leppis kokku Norra, Rootsi ja Soome kolleegidega, et kirjutavad Erasmus+ programmi rahataotluse õues õppega seotud koostööks lasteaedade vahel – hakata jagama kogemusi ja ideid. Juhtiv osapool on Norra. Rahataotlus tuleb esitada 29. märtsiks.
Kui Kuusalu valla koolide ja lasteaedade juhid käisid möödunud aastal külas Soomes Sipoo valla haridustöötajatel, siis selgus, et ka seal viljeleb üks lasteaed Reggio Emilia pedagoogikat. Juta Koppel märgib, et plaan on taotleda Innove kaudu toetust ja viia oma lasteaia töötajad sinna külla: „Meie Maarikaga nägime, kuidas seal lasteaias töötati, aga tahaks, et teised me lasteaiast näeksid samuti.“
„Kiusamisest vabaks!“
Kiiu lasteaed on liitunud ka Eesti Lastekaitse Liidu koordineeritud programmiga „Kiusamisest vabaks!“. Lisaks kasutavad rühmad ka samm-sammult metoodikat. Mõlemad programmid toetavad laste emotsionaalsete ja sotsiaalsete oskuste arengut. Õpetatakse lastele oma ja kaaslaste tundeid märkama, neist aru saama ja ka seda, kuidas tunnetega hakkama saada.
Õppevahenditest on samm sammult metoodika kohvris rahulik ja aeglane tigu ning rahutu ja rutakas koerakutsikas, et mõista, kui erinevad on käitumised ja nende mõju. Selline lähenemine õpetab, et inimesed on erinevad, kuid see ei tähenda, et keegi oleks parem või halvem.
1+2 süsteem
Kiiu lasteaed on Kuusalu vallas ainus, kus iga rühma juures töötavad õpetaja ja kaks assistenti. Teistes lasteaedades, nagu ka Eestis valdavalt, on igal rühmal kaks õpetajat ja õpetaja abi.
Juta Koppel ja Maarika Mae kiidavad, et 1+2 süsteem on parem – kolm inimest on kogu aja koos lastega ja pidevalt kursis, kuidas lapsed on arenenud, mis nendega päeva jooksul juhtunud. 2+1 süsteemi korral üks õpetaja alustab rühmas lastega tööd, päeva teises pooles annab teisele õpetajale üle, õpetaja abi on kohal kogu päeva.
Maarika Mae: „Ilma kahtluseta õigustab 1+2 süsteem end. Kolm töötajat on lastega, suurt rühma on võimalik jagada gruppidesse, mis annab võimaluse iga lapsega individuaalselt rohkem tegeleda. Meil käib palju külalisi, tutvustame oma süsteemi. Oleme Tallinna Ülikooli koolitusel „Meeskonnatöö lasteaias“ oma kogemusi jaganud. Kohtame nii tõrksat vastuvõttu kui ka neid, kes on väga huvitatud. Eestis on veel mõned lasteaiad, kus töötatakse samamoodi. Rae vallas näitaks on paar lasteaeda, kus rühmades on õpetaja ja kaks assistenti.“
Juta Koppel: „Meie kedagi vägisi süsteemi muutma panna ei saa, aga selgitame, et on ka selline võimalus.“
Kiiu Kiigepõnni lasteaias on lapsi 112, töötajaid kokku 29. Rühmi on 6.