Kehra gümnaasiumi õpetaja REESI KUSLAP osales Abu Dhabis rahvusvahelisel hariduskonverentsil.
Konverentsi „Qudwa – Teaching for tomorrow“ korraldas Abu-Dhabi haridusamet koostöös ülemaailmse organisatsiooniga „Teach for all“, mille alla kuulub ka Eestis noori õpetajaid koolitav sihtasutus Noored Kooli.
„Taolisi konverentse korraldatakse igal aastal, kuid Abu Dhabi oma oli eriline, kuna seda rahastas Abu Dhabi kroonprints, kes pidas meile konverentsi alguses ka araabiakeelse kõne,“ ütles Kehra gümnaasiumi ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja, Noored Kooli vilistlane Reesi Kuslap.
7.-8. oktoobril toimunud konverentsil oli ligi 800 osalejat – 700 kohalikku ja 80 õpetajat mujalt maailmast: „Olime väga uhked, et väikesest Eestist oli meid viis.“
Lisaks Reesi Kuslapile käisid Araabia Ühendemiraatides Eestist üks õpetaja Tartust ja kolm Tallinna koolidest. Miks Eestist valiti koguni 5 õpetajat, ei saanudki nad teada, valiku tegid ülemaailmse organisatsiooni juhid USAst. Kandideerimiseks tuli saata oma visioon õpetajana, mida on ta teinud koolis senisest teisiti. Räppivaks õpetajaks nimetatud Reesi Kuslap lisas ka oma räpid.
Nutiseadmete vastu ei pea võitlema
Kahepäevane konverents koosnes 45minutilistest loengutest-töötubadest. Kuna valik oli lai, koostas iga osaleja neist endale niiöelda tunniplaani.
„Väga suurt tähelepanu pöörati tehnoloogia kasutamisele õpetajatöös. Kõneldi, et arvutite ja nutiseadmete kasutamise vastu pole mõtet võidelda, laste jaoks on see loomulik oskus ning seda tuleks targasti ära kasutada, püüda ühendada laps, tehnoloogia ja õppimine. Kõige suurem väljakutse on see õpetajatele, sest nemad on nutiseadmete kasutamise oskuselt lastest maas. Kuid tehnika ei muutu kunagi tähtsamaks kui õpetaja,“ rääkis Reesi Kuslap.
Suurem osa loenguid, milles ta osales, olid Ameerika lektoritelt, kuid käis ka töötoas, mida viisid läbi kohalikud õpetajad. Teema oli identiteedi säilitamine: „Kurdeti, et läänemaailm rikub lapsi, nad istuvad pidevalt telefonides ja saavad sealt palju infot. Samal ajal, kui loengupidaja rääkis – peame olema lastele eeskujuks, et nad ei oleks koguaeg telefonides, tegelesid paljud kohalikud õpetajad oma nutitelefonidega. Seda oli veidi halb vaadata.“
Põhiliselt käis Reesi Kuslap loengutes, kus anti nõu, kuidas kaasata õpilasi õppimisse, tagada distsipliini, õpetada empaatiat ja tolerantsust, ennetada kiusamist. Eesti õpetajate lemmikuks sai doktor Michele Borba Ameerikast.
„Ta on rakendusteadlane, tegeleb empaatia ja kiusamisvastase teemaga. Samal ajal, kui loengupidaja rääkis, et peame olema lastele eeskujuks, et nad ei oleks koguaeg telefonides, saatsid paljud kohalikud õpetajad oma nutitelefonidega üksteisele kirju. Tal oli kõikidele probleemidele praktiline lahendus, sain palju häid ideid, rääkis Reesi Kuslap.“
Ta tõi näiteks – mudeldada tuleks positiivset käitumist: „Õpetaja on eeskuju ega ütle: „Ole vait, ära sega!“ vaid pigem: „Me ei räägi tunni ajal üksteisega, vaid kuulame õpetajat.“ Või: „Siin klassiruumis räägime üksteisega viisakalt.“ Neid asju tuleb pidevalt meelde tuletada, et lapsed teaksid, mille poole püüdleme ja klassi tulles teaksid, kuidas siin peab käituma.“
Samuti rõhutas Ameerika teadlane vajadust muutma mina-keskne maailm meie-kesksemaks. Õpetaja jaoks tähendab see ka oma ego alla surumist ja panna end õpilaste olukorda, mõelda, mis neile huvi pakub, rohkem tunnustada.
„Sain inspiratsiooni oma magistritööks, kuidas arendada õpilastes empaatiat. On olemas konkreetsed meetodid, välja on töötatud isegi mõõteskaala selle kohta, kas lastes on empaatiavõime kasvanud,“ lausus Reesi Kuslap.
Ta sai konverentsilt kinnitust, et on õpetajana õigel teel, ja julgustust: „Kui õpilased on kaasatud, ei ole tunnis distsipliiniprobleeme, sest pole aega korda rikkuda. Meile rõhutati, et usaldage õpilasi, ärge kartke anda vastutust endalt neile.“
Konverentsil saadud ideid hakkas Reesi Kuslap kohe oma tundides kasutama. Näiteks andis kõigile tahvelarvutid ning hakkasid tegema viktoriine: „Õpilased ise koostavad küsimused ja vastavad. Tänu sellele sain ka ühe nõrga õpilase õppima ja panna talle esimese viie.“
Videoblogi
Välismaa õpetajatega kohalikud konverentsi ajal ei suhelnud, ka Araabia naised ja mehed ei istunud ühes reas. Meestel olid seljas pikad valged ja naistel mustad rüüd.
„See riietus on väga praktiline – et kaitsta kuuma päikese eest. Seal oli 40 kraadi sooja, suvel pidi olema lausa 50 kraadi. Mehed on pealaest jalatallani säravvalgetes rüüdes kaitseks päikese eest, peas on rätik, mis tekitab tuult. Naiste mustad rüüd on ajalooliselt välja kujunenud – väljas nad ei käi, tegelevad toas lastega ja teevad süüa, tumeda riide pealt ei paista plekid välja,“ jutustas Reesi Kuslap.
Ekskursioonil Araabia Ühendemiraatide pealinnas jättis talle kõige eredama mulje Grand mošee: „Naised pidid selga panema pika rüü, jalanõud tuli ära võtta. Suur ja uhke mošee oli valminud kümmekond aastat tagasi, enamasti palvetatakse avalikes palveruumides, sinna tulevad tuhanded inimesed kokku suurte pühade ajal.“
Reesi Kuslap tegi reisist ka videoblogi, mis on üleval Youtube´is.