Kolmest alustanust pidas kogu õppeperioodi lõpuni iseõppijana vastu KEIJO-JOHANN NORDEN.
Kehra kooli 8. klassi õpilastele pakutud iseõpe tähendas, et ei olnud kohustust tundides käia, õppida võis individuaalse õppeplaani järgi, täita õpetajate antud ülesandeid ning teha kontrolltöid. Õpetajad koostasid iseõppijaile aineplaanid, kus olid kirjas teemad, mida õpitakse, ja ülesanded, mis tuleb lahendada. Igale õpilasele määrati mentorõpetaja, kes aitas ja andis nõu.
Iseõppe idee pakkus Kehra gümnaasiumi direktor Kaido Kreintaal, kes oli varem seda kahel korral katsetanud Rocca al Mare koolis töötades, kummalgi korral oli iseõppijaid kaheksa.
„Seal läks hästi ja soovisime proovida, kuidas töötab Kehra koolis. Valisime 8. klassid, kuna gümnaasiumiga katsetada ei tahtnud ning üheksandatel on ees lõpueksamid. Kui ollakse harjunud õppima, peaksid ka nooremad õpilased hakkama saama, kuid meil on olnud pigem hinnete pärast, mitte endale õppimine,“ rääkis direktor.
Iseõppe võimalusest teatati nii õpilastele kui lapsevanematele. Esialgu oli huvilisi 5-6, iseseisvalt hakkas veebruari lõpul alanud neljandal õppeperioodil õppima kolm õpilast.
„Teised mõtlesid üllatavalt enesekriitiliselt, et nemad küll ei viitsi,“ lausus Keijo-Johann Norden, kolmest alustanust ainus, kes oli iseõppel kogu 7nädalase õppeperioodi. Tema kaks klassikaaslast pidasid vastu paar nädalat.
KEIJO-JOHANN NORDEN oli edukas
Keijo-Johann Norden ütles, et arutas iseõpet vanematega ning olid kohe üksmeelselt nõus: „Vahel tunnen, et koolis istumine on ajaraiskamine. Suudaksin koolitunni jooksul rohkem, kuid õpetaja peab arvestama kõigiga. Arvasin, et saan aega kasutada efektiivsemalt.“
Risk ebaõnnestuda oli noormehe sõnul maandatud sellega, et tegu on kõigest ühe õppeperioodiga viiest. Kohe alguses seadis ta endale kaks reeglit – kui juba alustas, läheb ka lõpuni ning hommikuti ärkab täpselt samal ajal, kui tavalisel koolipäeval ja hakkab õppima: „Pärastlõunal on mul nii palju huvitegevusi, et siis poleks jätkunud koolitöödeks aega.“
Ta tegi endale tunniplaani põhjal tabeli, kus oli kirjas, kui mitu tundi mingi aine omandamiseks kulub. Planeeris kodus õppimiseks vähemalt sama palju aega või pisut rohkemgi, kui oleks läinud koolis. Kui sai esimesel iseõppepäeval kätte õpetajate koostatud ainekaartide paki, mis tundus päris mahukas, tabas Keijo-Johann Nordenit korraks küll ehmatus – oot, kas tõesti kõik see tuleb ära teha? Aga vanemad toetasid, et alles esimene iseõppepäev. Kogu 35päevane õppeperiood näitas, et ta jõudis kõik ja rohkemgi veel. Näiteks kogu seitsmeks nädalaks mõeldud ajalootunni materjalid vastas ära esimesel nädalal.
„Tegin osa etteantud ülesandeid juba koolivaheajal – kui teised puhkasid, siis mina juba õppisin,“ selgitas ta.
Kui nägi võimalust kogu materjal ruttu läbi võtta ja õpetajale vastata, tegi ta seda ka teistes õppeainetes: „Matemaatikaõpetajalt küsisin – kui kiiresti suudab mulle kogu perioodi teemasid selgitada. Tema arvas, et umbes 4 konsultatsiooniga. Käisingi siis konsultatsioonides ja tegin kontrolltöid.“
Koolis viibis Keijo-Johann Norden sel ajal 8 tundi nädalas – emakeele, vene keele ja keemia tundides. Eesti keeles oli tema meelest õppemaht iseõppeks liiga suur, vene keele puhul arvas, et võõrkeelt on iseseisvalt raskem õppida, ning keemiatunni konspekte pidas väga heaks õppematerjaliks.
Kuigi aeg-ajalt oli raske ja päris mitu korda küsis ta endalt, miks seda teeb, oli seni koolis väga hästi õppimisega hakkama saanud noormees ka iseõppes edukas – kõik õpetajad hindasid tema teadmisi hindega viis. Peale selle sai ta end premeerida vaheaja lisanädalaga, kuna kõik ettenähtu oli nädal aega enne perioodi lõppu õpitud ja vastatud.
„Temaga oli rõõm töötada, mul ei tekkinud kordagi mõtet, et Keijo võiks pooleli jätta. Pigem utsitasin, et käigu tundides veel vähem,“ kiitis mentorõpetaja Kaja Sarapuu.
Ettevalmistus ülikooliks
Kõige tähtsam, mida iseõpe Keijo-Johann Nordenile andis, on tema sõnul enesedistsipliin: „Kui pead kodus õppima, on kümme muud asja, mida tahaks teha. Siis tuleb lihtsalt keskenduda.“
Ta lisas, et mõneti oli iseõpe ka puhkus koolimelust-lärmist. Samas sai ta iseõppel olles koolis käies motivatsiooni, kui nägi, et on oma õpingutega klassikaaslastest ees.
Keijo-Johann Norden peab iseõpet väga heaks ettevalmistuseks gümnaasiumiks ja ülikooliks: „Ülikoolis ei käi sul keegi järel ega ütle, et see või teine on vastamata, ikka ise pead hea seisma, et asjad saaksid tehtud.“
Ta soovitab iseõpet neile, kes on endas kindlad: „Väga suur tahtmine peab olema. Sa ei pruugi koolis olla kõige helgem pea, aga kui oled kohusetundlik ning suudad end distsiplineerida, saad hakkama. Oluline on ka vastutustunne – kui käid iga päev koolis, sõltub osa ka sellest, kuidas õpetaja ainet annab. Iseõppe puhul on kogu vastutus vaid endal. Soovitan seda eelkõige neile, kes usuvad, et saaksid iseseisvalt kiiremini või paremini õppida kui klassis, kus õpetaja peab kõigiga arvestama.“
Keijo-Johann Norden pole kindel, kas ise seda veel katsetab, kuid kinnitas, et talle meeldib kooli direktori mõte – iseõpet saab edukalt kasutada siis, kui oled haige, võistlustel või reisil: „Kui õpetajatel on iseõppeks materjal enam-vähem ette valmistatud, saab õppimine olla väga paindlik, nii et ei kaota õpilane ega ka kool.“
Õpetajaile soovitas ta teha iseõppe juhendid võimalikult täpsed ja konkreetsed, seda kergem on õpilasel. Kõige paremaks pidas ta klassijuhataja ja ajalooõpetaja Reesi Kuslapi aineplaani.
Ka Reesi Kuslap kiitis Keijo-Johann Nordenit ning märkis – on hea, et kõik õpilased said võimaluse iseõpet proovida: „Üks, kes pooleli jättis, ütles, et see on liiga raske. Kuid arvas, et iga õpilane peaks seda proovima, siis saad aru – koolis käimine on tegelikult väga lihtne.“