
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskus tõstis alates juulikuust Harjumaa avalike bussiliinide piletihinda 20 protsenti. Samas mahus kasvas ka Tallinna ja Harjumaa ühiste 30päevaste sõidupiletite hind. Senised piletihinnad kehtestati neli aastat tagasi – 1. juulist 2018. Uued hinnad kehtestati transpordiameti peadirektori käskkirjaga ühistranspordikeskuse ettepanekul.
Alates 1. juulist 2022 maksab nelja tsooni (näiteks Viinistult, Loksalt, Kolgast, Kuusalust, Kiiust, ka Kehrast Tallinnasse) üksikpilet sularaha eest bussijuhilt ostes 3,70 eurot, e-rahaga rohelisele kaardile ostes 2,96 eurot. Harjumaa 30 päeva sõidukaart maksab 55,50 eurot, Tallinna-Harju 30 päeva kaart 68,40 eurot. Seni oli sularaha eest ostetud pileti hind 3 eurot ja e-raha eest 2,40 eurot, Harju 30 päeva kaart 45 eurot ja Tallinn-Harju 30 päeva kaart 54,40 eurot.
Kolme tsooni (näiteks Kodasoost, Saunjalt, Kaberlast, ka Anijalt ja Soodlast Tallinna) üksikpilet sularahas makstes on 2,80 eurot, e-raha eest 2,24 eurot. Harju 30 päeva kaardi hind on 34,50 eurot ja Tallinn-Harju kaart 46 eurot.
Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse tegevdirektor Andrus Nilisk selgitas, et hinnatõus on tingitud mootorikütuse kallinemisest ning toob aasta lõpuks Harju maakonna avalikelt bussiliinidelt lisasissetulekut umbes 200 000 eurot.
„Tegelikult jääb kütusehinna suure tõusu tõttu puudu Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse korraldavas neljas maakonnas käesoleval aastal ligi kaks miljonit eurot, samas ei saa me tõsta pileti eest maksvale kliendile hinda liiga kõrgeks,“ tõdes ta.
Konkursside tulemusena Põhja-Eestis avalikke liine teenindavad bussifirmad taotlesid transpordiametilt kevadel hinnatõusu tõttu kompensatsiooni, transpordiamet eraldas firmadele toetussummad, mis saadi arvutuste alusel.
Olukorra teeb avalike liinide teenindamisel keerulisemaks ja ka ebavõrdseks asjaolu, et osades maakondades on avalikel liinidel sõitmine kõigile tasuta, osades, sealhulgas Harjumaal, on osaliselt tasuta. Pilet tuleb osta 20-62aastastel, tasuta saavad sõita nooremad kui 20 aastat ja vanemad kui 62- aastased.
Tasuta bussisõit kõigile on Põhja-Eesti Ühistranspordikeskuse teeninduspiirkonnas Läänemaal, osaliselt tasuta peale Harjumaa veel Lääne-Virumaal ja Raplamaal.
Andrus Nilisk: „Piletitulu laekub keskuse arvele, see loetakse riigilt makstava dotatsiooni osaks, kusjuures riigi dotatsiooni vähendatakse laekunud piletitulu võrra. Me tegeleme praegu sellega, et piirkondades, kus bussisõit ei ole tasuta, jääks 50 protsenti piletitulust ühistranspordikeskustele liinivõrgu täienduste ja parenduste jaoks.“
Tegevdirektori sõnul on sõitjate arv viimasel ajal järjest kasvanud ja ületanud kuude võrdluses ka 2019. aasta taseme, maikuu oli läbi aegade sõitjate rekord. Mõnel pool oleks vaja liinivõrku täiendavaid liine, ent riigil selleks raha pole. Liinivõrku saaks suurendada piletitulu arvelt, kui ühistranspordikeskused võiksid seda kasutada.
„Jälgime kuude lõikes busside täituvust, teise kvartali tulemused saame käesoleval nädalal. Siis vaatame täpsemalt, kus ja kas tuleks liine lisada, kus võib-olla vähemaks võtta,“ lausus Andrus Nilisk.





