Kliente on aastaga kogunenud 63, igas kuus on olnud keskmiselt 20 sõitu ja läbitud 2000 kilomeetrit.
Vastavalt Kuusalu vallas alates mullu juulist kehtivale sotsiaaltranspordi teenuse osutamise korrale saavad teenust valla elanike registrisse kantud isikud, kel oma tervisliku seisundi tõttu ei ole võimalik kasutada ühissõidukit või isiklikku sõiduautot.
Teenuse osutaja leidmiseks korraldatud konkursi võitis FIE Ülo Kraus, lepingu kestvuseks määrati aasta ja see lõpeb 30. septembril.
Kuigi leping hakkab lõppema, jätkab Ülo Kraus sotsiaaltranspordi teenuse osutamist ning peab läbirääkimisi lepingu pikendamiseks, kuni korraldatakse uus konkurss.
Et tegu on vallale rahaliste kohustuste võtmisega, tuleb konkurss heaks kiita vallavolikogus. Vastav eelnõu on koostatud, seekord on kavas valida teenuse osutaja kolmeks aastaks. Konkursi korraldab vallavalitsus.
Abivallavanem Aare Ets ütles, et esimese aastaga on vallal kulunud sotsiaaltranspordi teenuse eest tasumiseks umbes 10 000 eurot. Vald maksab täielikult, kui tegu on perearsti tellitud erakorralise sõiduga või puudega lapse viimisega rehabilitatsiooniteenusele. Teiste puhul on teenuse kasutajate omaosalus 0,20 eurot ja vallavalitsus lisab 0,25 eurot kilomeetri eest. Sõidu maksumust hakatakse arvestama kliendi kodust kuni sihtkohta või kliendi koju tagasi jõudmiseni.
Ülo Kraus tõdes Sõnumitoojale, et aastaga on selgunud mitmed kitsaskohad. Rahaliselt on ots-otsaga kokku tulnud, kuid uue auto ostmiseks raha ei kogunenud. Näiteks jäi hankes paika panemata, kes maksab parkimistasu, kui eriarsti juurde sõidutatud klienti on vaja Tallinnas Mustamäe haigla või Keskhaigla juures oodata. Parkimistasu tuleks küsida kliendilt, kuid vanad inimesed loevad sageli igat senti ja nii on see kulutus jäänud teenuse osutaja kanda.
Ka peaks kehtestama tasu kliendi saatjale. Ülo Kraus selgitab, et paljudel vanadel inimestel on raske üksi suurtes polikliinikutes orienteeruda. Rääkimata sellest, et paljudel on liikumine raskendatud, autojuht peab otsima parkimiskohta ning ei saa vanainimest haiglani kõndimisel ega ka seal liikumisel aidata. Seni on vajadusel saatjana abistanud tema elukaaslane, pikaaegse kogemusega hooldustöötaja Marina Mägi või Kuusalu eakate kodust Valve Pajupuu.
Kokku on aastaga kogunenud 63 klienti. Kuna vald tasub nende eest täielikult või osaliselt, siis iga uue võimaliku kliendi puhul uurib Ülo Kraus sotsiaaltöötajatelt üle, kuidas maksmine käib. Arveldatakse tšekiraamatu alusel. Omaosaluse tasunud klientidel on võimalik taotleda vallalt sõidutoetust kuni 65 eurot aastas. Keskmiselt on ühes kuus olnud 20 sõitu, kokku on läbitud igas kuus keskmiselt 2000 kilomeetrit. On päevi, kus on tulnud teha kaks sõitu ja ühel korral oli ka kolm tellimust. Kui sõidud kattuvad, on olnud võimalus kasutada teise autojuhi abi koos teise masinaga.
Kõige enam on Ülo Krausi sõnul olnud sõite eriarstide juurde. Ta märgib, hea oleks, kui arstile aega kinni pannes uuritaks eelnevalt, mis päeval on sotsiaaltransport vaba. Kiireloomulised sõidud tulevad ette juhul, kui perearst helistab ning palub abi vanainimese EMOsse viimiseks ja tagasitoomiseks – kiirabi viib sinna vaid eluohtliku olukorra puhul ning tagasi ei too.
Ette on tulnud ka hooldushaiglasse viimisi ning ühel korral oli tarvis sõidutada Kuusalu valla elanike registris olev vanainimene Aaspere hooldekodust Tallinnasssse eriarstile. Lisaks niiöelda rohuringid – sõidutada liikumisraskustega klient apteeki ja koju tagasi.
Vallamajast kiidetakse, et tagasiside on olnud positiivne, sotsiaaltransporti kasutanud eakad helistavad ja kiidavad.
Ülo Kraus kommenteerib, et on püüdnud kliente aidata nii, kuidas võimalik. Silma teeb märjaks ja südant liigutab, kui lapselapsed sõidavad saatjana koos vanaema-vanaisaga.
„Haiglate juures parklates oodates olen juttu ajanud kolleegidega Kuressaarest ja Keilast. Kuressaares koondatakse eriarsti juurde sõitjad, sotsiaaltransport toob kahel päeval nädalas Tallinna ja viib tagasi. Autojuhile on väljastatud Euroopa Liidu invaparkimiskaart. Keilast tuuakse samuti mitu inimest korraga, autojuhil on eraparkimiskaart. Ka Kuusalu valla sotsiaaltranspordile võiks soetada parkimiskaardi ning autole võiks panna kirjad „Kuusalu valla sotsiaaltransport“,“ soovitab Ülo Kraus ja arvab, et tema järgmisel konkursil enam teenuse osutajaks ei kandideeri.






