
„Esimesest päevast alates tundsin, et siin on kodu,“ ütleb 51 aastat Aegviidu kooli õpetajana töötanud ELFRIEDE PORKVELI.
Detsembris sai Aegviidu kool 100aastaseks. Elfriede Porkveli töötas koolis õpetajana rohkem kui poole sellest ajast – aastatel 1955-2006.
„Kui tööle tulin, olin 19. Ma polnud siin varem käinud, kuid Aegviidu võttis mind väga hästi vastu – särasilmadega lapsed teretasid rõõmsalt, tundsin, siin on kodu,“ meenutab 81aastane endine õpetaja.
Algklassiõpetajast emakeeleõpetajaks
Tamsalust pärit Elfriede Porkveli läks pärast 7klassilise kooli lõpetamist Rakvere pedagoogilisse kooli.
„Maalapsel oli hariduse saamiseks vähe valikuid ning majanduslik olukord sundis valima kooli, kus oli stipendium. Emal polnud võimalik haridust saada, kuid ta rõhutas hariduse tähtsust, ka see mõjutas,“ jutustab ta.
Kooli lõpetamise järel 1955. aastal määrati ta küll Ambla kooli, kuid seal jäi paralleelklass avamata ning Elfriede Porkveli võeti Aegviidu kooli haigestunud õpetaja asemele. Noorele õpetajale anti natsionaliseeritud eramajas tuba, kus oli esialgu internaadist toodud raudvoodi, kodust kaasavõetud madrats ja tekk. Õpetajate palgad olid Aegviidus sel ajal paremad kui mujal maakoolides. Esimesel aastal õpetas noor algklassiõpetaja 2. klassi. Kuigi juba järgmisel aastal anti talle õpetada 1. klass, on esimesed õpilased talle tänini armsad.
Algklassiõpetajana töötas Elfriede Porkveli umbes 15 aastat. Siis hakkas mõneti häirima rutiin, teisalt tuli teha õppevahendeid olukorras, kus puudus oli kõigest ning isegi paberilehe saamiseks tuli põhjendada, milleks seda tarvis. Elfriede Porkvelist sai emakeele ja kirjanduse õpetaja: „Vanaema oli hea jutuvestja, sealt ka kirjandushuvi. Kahjuks minu õpinguaastatel, stalinismiperioodil, oli kirjandus väga rangelt piiritletud, õppisime kõiges kahtlema. Aga koolis jõudsin anda kõiki tunde peale keemia ja füüsika.“
Rekordaegadel oli praegu 59 õpilasega Aegviidu koolis 220 last, liitklasside asemel olid paralleelid, kus käisid ka Jäneda piirkonna lapsed. Et kõik ära mahuksid, pidi osa algklasse õppima õhtuses vahetuses.
Elfriede Porkveli esimene lend, keda ta oli õpetanud 1. klassist peale, lõpetas 1976. aastal: „Neid oli 19, kõik väga toredad lapsed, veel möödunud suvel saime kokku.“
Klassijuhatajana saatis teele 7 lendu Aegviidu kooli õpilasi, keda nimetab oma lasteks.
„Kui kellegagi kohtume, siis ikka kallistame. Üks noormees toob mulle alati suure lillekimbu,“ sõnab ta.
Paljudest endistest õpilastest on kasvanud eri elualadel edukad ja silmapaistvad inimesed, mitmest saanud ka õpetajad. Mõni jäi kodukanti, näiteks oli Elfriede Porkveli õpilane tema hilisem kolleeg Rain Rannaääre. Aastakümnete jooksul jõudis ta õpetada mitut põlvkonda – tema õpilased on olnud ka Aegviidu raamatukogu juhataja Aili Pürjema ja tema tütar, Kolga kooli õpetaja Laura Pürjema.
Kauaaegne õpetaja mõtiskleb: „Õpetaja ülesanne on mitte ära rikkuda arenguteed. Kui õpilasel on anne, siis on see nagu seeme, mis vajab soojust, valgust ja väetist ehk materjali, millega teda toita ja kasvatada, ning tähelepanu.“
Ta möönab, meie kooli suur probleem on, et tegeletakse peamiselt mahajääjatega, kuigi individuaalõpet vajaksid eelkõige andekamad: „Muidugi, kõik peavad arenema, kuid ühiskonda edasiviiv jõud on ikka ajupotensiaalis ja selle arengut ei tohiks pidurdada. Mul on kahju lastest, kes peavad igavledes vaatama, kuidas töötatakse teistega. Õpetajana oli mul nende ees piinlik, peaaegu häbi, et ei saanud alati anda seda, mida nende arendamiseks vaja.“
Õpetaja ei olnud vaid tunniandja
Endine õpetaja räägib, et kuigi tema parimatel tööaastatel olid tingimused kasinad ja võimalused olematud, osati ka vähesest rõõmu tunda. Koolitöö kõrvalt arendasid noored õpetajad isetegevust – tegid lastega lihtsalt lustist sporti, taidlust, laulu- ja tantsuproove, korraldasid koolipidusid. Ühel aastal sai kooli lauluansambel, mida Elfriede Porkveli juhatas, rajooni konkursil 3. koha. Lisaks laulmisele pani emakeeleõpetaja Aegviidu lapsed ka tantsima, kuigi rahvarõivad, mille jaoks õnnestus kangad hankida suure vaevaga, said valmis alles aastaid hiljem: „Ühe tantsupeo tegime siiski ära, kuigi lapsed ei olnud rahvariietes.“
Endine õpetaja on märganud, et tänapäeval on paiksete õpetajate asemel kooli ilmunud rändõpetajad: „Hommikul on kooliõu autosid täis. Suurem osa õpetajaist on tulnud üheks päevaks või paariks tunniks, neil pole täiskoormust. Püsitöö ja püsiva elukohaga õpetaja haarab enamasti kinni ka ühiskondlikust elust, aga nemad ei tunnegi kohapealset elu. Võibolla see pole tänapäeva interneriajastul enam tähtis, ent midagi justkui jääks puudu. Meie ajal ei olnud mõeldavgi, et tunnikell lõpetas päeva. Siis alles töö lastega algas,“ lausub ta.