Lavastaja KATRE KASELEHT: „Teatritükiga õnnestus lastele Shakespeare niiöelda söödavaks teha.”
Aruküla mõisas tegutsevas waldorfkoolis võib igal aastal näha uhkeid kostüüme, kui 8. klass lõpetab oma draamaepohhi mõne etendusega. Lisaks oma kooli perele, lapsevanematele ja teiste waldorfkoolide õpilastele käib etendust vaatamas ka vallarahvas, kellest igal aastal kommenteerib keegi Sõnumitoojale, et tulid, kuna tegu pole tavalise koolinäidendi, vaid millegi palju paremaga.
Kolmandat aastat järjest juhendab noori lavastaja Katre Kaseleht. Seekord valis ta õpilastele Shakespeare’i komöödia „Tõrksa taltsutus”, mis mängiti maha kahe tunni jooksul viies vaatuses. Etenduse tasu publikule oli vabatahtlik annetus. Seekord käisid vaatamas Rakvere, Keila ja Tallinna waldorfkoolide õpilased.
Taas mängisid noored tükki mitu korda, esietendus oli kolmapäeval, 31. jaanuaril. Veel sai publik näha lavastust 1. ja 2. veebruaril. Mitu korda mängida soovisid ka noored ise, lavastaja sõnas, et nad olid nõus mängima õhtust etendust ka siis, kui tuleb vaid 10 inimest. Kõigil etendustel oli publikut aga mitmeid kordi rohkem. Ükski õpilane lavastusest kõrvale ei jäänud, osalesid kõik 12 noort.
Lavastaja Katre Kaseleht elab Viljandis, lavastusprotsessi ajal kolib ta Tallinnasse ja sõidab igal hommikul Arukülla. Lavastama sattus ta juhuse tahtel, kui õpetaja Siiri Veensalu, kes varem 8. klassi lavastustega aitas, oli hõivatud muude töödega. Viljandis juhendab Katre Kaseleht lapsi akrobaatikas ning õpetab tantsu.
Esimest korda sõnalavastus
Lavastaja jutustas, et iga juhendamine on olnud Aruküla waldorfkoolis erinev, iga trupp omanäoline: „Seekord oli mul väga mugav ja turvaline töötada. Lapsed teadsid hästi, mis neid ees ootab, olid varasemaid etendusi huviga jälginud.”
Komöödia sai lavaküpseks 3,5 nädalaga. Tavateatrites õpitakse lavastaja sõnul sellist tükki kolm kuud. Viimase kahe stseeni tekstid said lapsed kätte jaanuari alguses.
Varasematel aastatel on ta Arukülas lavale toonud muusikalise lavastuse „Väikesed naised” ning muusikali „Kaunitar ja koletis”, sõnalistest lavastustest oli „Tõrksa taltsutus” tal Arukülas esimene.
Katre Kaseleht: „Noorte klassijuhataja Maret Meigo esitas esmalt enda mõtted ja tingimused. Ta soovis, et oleks sõnalavastus ning klassikaline tükk. Arvasin, et klassik, kelle teost käsitleda, võiks olla Shakespeare, lugu peaks olema noortele söödav ja algkoolile vaadatav, seega langes valik komöödiatele. Lõpliku valiku aitas teha trupi suurus ja poiste-tüdrukute osakaal.”
Ta jutustas, et õppeprotsess läks lõbusalt, kuna noored olid väga avatud: „Sain sooja vastuvõtu osaliseks, koostöö sai alata usalduslikus õhkkonnas. Noored üllatasid mind hea huumori ja tööinnuga.”
Suurim väljakutse oli tema sõnul, et värsivormis teksti loetakse samas rütmis, nagu on lasteaiast saati õpetatud: „Selle väljajuurutamine on alati raske. Oluline on mõte ja lugu, mida värsiread endas peidavad. Oluline on ka lavaline liikumine. Kui tekstist leitud mõte saab selgeks, paneb see meid liikuma loomulikult ja dünaamiliselt. Oskus on näha oma tekstist kaugemale ehk leida tegevusele impulsse ka partneri tekstist. See tähendab oskust kuulata ja märgata, mis laval toimub. Meie noortel õnnestus see väga hästi.”
Järjest 12 proovipäeva
Klassijuhataja Maret Meigo rääkis, et lastele olid õppeprotsessiks kulunud neli nädalat täiesti teistsugune kogemus: „Klassiruumi said nad väga harva, enamasti olid saalis. Lavastaja tegi igal hommikul hääleharjutusi ning mänge. Ta ütles kolmanda päeva lõpus, et kas nüüd on lagi käes, sest noored nii pingutavad. Tegelikult pingutasid nad kuni lõpuni. Mõni julges rohkem oma tegelasele karakterit otsida, mõnele pidi lavastaja rohkem juhtnööre jagama. Kõige huvitavam oli jälgida laste emotsionaalset muutumist, sest näitlejatöö on töö tunnetega. Arvestades laste vanust, on nad niigi oma tunnetega hädas. Poisid olid üllatunud, et tunnetele peab nime andma ja tunde endas üles leidma. Omavahelised suhted muutusid selle aja jooksul märksa tihedamaks, klass püsis pidevalt kambas.”
Ta sõnas, et kõige keerulisem oli epohhi lõpp, kui oli järjest 12 tööpäeva, mille sisse jäi 3päevane draamalaager, kus töö kestis 10-12 tundi.
Lavastuse õnnestumisse panustasid ka lapsevanemad, kes aitasid hankida kostüüme, dekoratsioone, pakkusid toitlustust.
Noored rääkisid, et lavastust õppida oli üsna keeruline, sest teksti oli palju. Neile meeldis, et tekst oli humoorikas ning kuigi kirjutatud sajandeid tagasi, on inimloomus ja tunded ikka samasugused.
Lavastusi mitmel aastal vaatamas käinud Reet Pere lapsed on Aruküla waldorfkooli vilistlased, ka neil on draamaepohh üle elatud: „Laval vaatad oma last teise pilguga. Imestan, kust tuleb julgus ja siirus, et 15aastane räägib laval loomulikult ja häbenemata armastusest ning käitub nagu täiskasvanu.”