
Mõisaproua ja -härra ning mõisapreili ja noormehe vildist sussid esitasid meenekonkursile KADRI ja KÄRT RAUDKIVI.
Sihtasutuse Anija Mõisa Haldus korraldas konkursi, et leida mõisa tutvustavaid meeneid-suveniire, mida mõisa külalistele kinkida ja külastajad saaksid kaasa osta. Konkursile saatsid meeneid või kavandeid 8 tegijat, töid esitati kokku 18.
Töid hindasid sihtasutuse nõukogu liikmed Arvi Karotam, Kaisa Tamkivi, Raimo Jõerand, Anne Roosipõld ja Enn Pung, juhatuse liikmed Marge Raja ja Janne Kallakmaa ning finantsjuht Liivi Hansen. Kaheksast hindajast 5 hindasid parimaks vildist sussid, mida oli eri värvides kokku neli paari. Kui kinnised ümbrikud tööde autorite nimedega avati, selgus, et mõisapreili ja noormehe, mõisaproua ja -härra sussid esitasid võistlusele õed Kadri ja Kärt Raudkivi. Nemad saavad konkursi peaauhinna – tellimuse 500 euro väärtuses.

Anija mõisa tegevjuht Janne Kallakmaa ütles, et mõisarahva sussid võlus žüriid omanäolisusega.
„Kui teised konkursimeened on suveniiridena rohkem levinud, siis jalatsitest tulevad meelde vaid Muhu sussid. Meil on maalähedane mõis, need sussid on nii erilised, et võlusid meid,“ lausus ta.
Komisjoni teine lemmik oli Anija mõisa härrastemaja tapeedimustri ning mõisa logoga keraamiline tass. Selle valmistas Reelika Ilves Viljandimaalt.
Janne Kallakmaa kinnitas, et talle meeldisid kõik konkursile esitatud meened väga ja soovib need kõik tegijailt mõisale osta: „Tahame need panna meenetena müüki, kui mõisa pärast restaureerimist avame. Nende põhjal näeme, millised suveniirid tekitavad inimestes huvi ning saame hakata autoritelt juurde tellima.“
Võidumeene autorid Kadri ja Kärt Raudkivi tegid veel keraamilised hanejalad, mida saab kasutada munatopside, küünlaaluste või ehetehoidjana, savist külmkapimagnetid Anija mõisa logoga ning kolm erinevat riidest kotti Anija mõisa temaatikaga.
Reelika Ilves OÜst Savituba valmistas lisaks Anija mõisa tassile samas stiilis seebi- ja teepakialused ning komplekti, milles olid mõisa logoga kõrvarõngad, pross, juukseklamber, järjehoidja, kotihoidja, veinipudelisulgur. Kaie Ojala OÜst Kaimai tegi meenekonkursile 4 tööd: prossi ja külmikumagneti, šokolaadi ümbriskarbi ning magusa visiitkaardi – pisikese albumi mõisa fotode ja šokolaadiga. Ülle Puustusmaa oli esindatud 3 konkursitööga: mõisa tapeedifragmentidega kaunistatud koti, põdrakanepitee ning lilleveega „Anija mõisa armastuse essents“, Kerta Kivioja pakkus mõisameeneks mandalakujulise seebi, Kairi Otsiver mõisa logoga makroonid, Greete Raun Anija mõisa logoga riidepuu ning Riine Latserus toru- ja rõngassallid.
Igal sussipaaril on oma lugu
Mõisarahva susside üks autor Kadri Raudkivi elab Kehras ja on alates veebruarist Anija mõisa programmijuht. Kärt Raudkivi elab Tallinnas ja töötab meditsiinivaldkonnas. Kadri Raudkivi jutustas, et käis eelmise aasta novembri lõpus Anija mõisas toimunud brändi loomise koolitusel, mille lõpetamisel kuulutati välja meenekonkurss.
„Käsitööline ma pole, kuid ideid, mille elluviimisele olen mõelnud, on omajagu. Seni on jäänud võibolla julgusest pisut puudu. Olen oma eelneva töö tõttu päris palju kokku puutunud meenete ja kingitustega ning alati püüelnud selle poole, et kingitus kõnetaks saajat ning sel oleks oma lugu. Kui kuulsin meenekonkursist, hakkas mõte kohe liikuma, mis võiks olla meene, mille kaudu jutustada Anija mõisa lugu,“ rääkis ta.
Koos õe Kärt Raudkiviga on nad mõelnud asutada ühine ettevõte, mis tegeleks dekoratsioonide, isikupäraste kingituste ja meenete loomisega. Anija mõisa konkursile esitasid nad meened nime all KR Looming: „Arutasime omavahel eri ideid ja lõpuks jäi sõelale mitu. Vilditud sussid valmistas vastavalt meie soovidele koostööpartner FeltMill, kelle kvaliteedis olen kindel. Meie õega disainisime, kaunistasime ja mõtlesime iga sussipaari juurde oma loo.“
Kadri Raudkivi selgitas, et susside värvilahendused ei ole juhuslikud – kõik on läbimõeldud ning jutustavad tegelaskujude kohta mõndagi: „Näiteks mõisaproua sussideks valitud lilla ja roosa toon kannavad endas proua peent maitsemeelt ja kindlakäelisust. Kaunistuseks olev rosett on enesekehtestamise sümbol. Mõisa-preili susside heleroosad värvid ning inglitiibu või liblikat kujutav õhuline pitskaunistus annavad märku tema unistavast ja õrnast hingest. Tumerohelised-hallid sussid viitavad mõisahärra tasakaalukusele ning helesinised noorhärra pulbitsevale energiale ja uljusele.“
Igal sussil on ka Anija mõisa logoga keraamiline õnnenööp ning sussidega on kaasas kirjapandud lugu. Need on Kadri ja Kärt Raudkivi väljamõeldud ja kannavad ühist nime „Sussisahinad mõisas“.
„Tegu on lühikeste, romantiliste ja seikluslike meenutussähvatustega mõisas aset leidnud sündmustest. Meenutuste ühisosa on sussid, mis on olnud nende tunnistajad. Soovime nende lugudega panna lugeja fantaasia tööle, et leiaks end kirjapandud sündmuste keskelt ning tekiks soov saada Anija mõisast rohkem teada. Võib-olla piilub siis ka teisi sussipaare, et näha, mis lugu on neis kirjas,“ lausus Kadri Raudkivi.
Susside õnnenööbist said õed idee teha sarnased Anija mõisa logoga külmkapimagnetid. Keraamilisteks ja glasuuritud hanejalgadeks, mis KR Looming konkursile esitas, saadi inspiratsiooni Anijale kunagi nime andnud Hanijõest.
Mõisarahva sussid ja Anija mõisa teised meened tulevad müüki 23. augustil toimuval mõisakultuuri festivalil, mis on ühtlasi Anija mõisa peahoone restaureerimisjärgne taasavamine.