
Anija vallavalitsus pani avalikule väljapanekule vastu võetud detailplaneeringu,
millega kavandatakse Lehtmetsa külla endise aiandi territooriumile akende- ja uste tehast.
Detailplaneeringu tellis OÜ Marla Grupp, mille juhatuse liige on OÜ Koduaken juht Ülo Hõrrak. Ta kinnitas, et on ostnud maa ja plaanib tulevikus kolida Härmakosu külas tegutsev aknatehas Kehrasse, Lehtmetsa külla kunagise aiandi territooriumile.
„Sellel on kaks põhilist põhjust – esiteks on probleem tööjõuga, maakohas pole töötajate leidmine lihtne. Teiseks on meil vajadus laieneda. Ruumi ja maad on ka tehase praeguses asukohas, aga ma ei pea otstarbekaks sinna investeerida, kui tööjõu probleem jääb endiselt alles,“ rääkis ta.
Kuigi Koduaken kompenseerib ligi paarikümnele Härmakosu tehases tööl käivale inimesele tööle- ja kojusõidud ning korraldab transporti kolmest suunast – Järvamaalt Amblast, Kehra ja Kuusalu kandist – pole see Ülo Hõrraku sõnul olnud piisav, et leida sellist tööjõudu, nagu tahaks.
Uue tehase rajamist mõjutab firmajuhi sõnul ka see, et Härmakosus töötab Koduaken endistest karjalautadest ümberehitatud hoonetes, mis ei vasta päriselt aknatehase vajadustele.
Tulevase tehase rajamiseks Aiandi ja Valge-Lavendli maaüksustele koostatud detailplaneering hõlmab Lehtmetsa külas kahte kinnistut, planeeritava ala suurus on 2,5 hektarit. Maa-ala asub Lille tänava ääres garaažide ja Velko AV reservkatlamaja naabruses. Ala on olnud aastaid hooldamata, söötis ja kohati võsatunud.
Valdav osa sellest on maatulundusmaa, 10 protsenti tootmismaa sihtotstarbega. Planeeringuga määratakse ehitusõigus kahest hoonest koosneva tootmiskompleksi ja ühe ärihoone püstitamiseks, tootmishoonete ehitusaluseks pindalaks on kavandatud kuni 6000 ruutmeetrit.
Anija valla arhitekt-planeeringutespetsialist Inga Vainu ütles, et detailplaneering on valla kehtiva üldplaneeringuga kooskõlas, kavandatud maaüksuse juhtfunktsioon on tootmismaa. Ta lisas, et aknatehase rajamisega ei kaasne müra ega saastet, pigem on see positiivne, sest üks korterelamute lähedal asuv ala saab heakorrastatud, lisaks soodustab uute töökohtade teket.
Detailplaneeringus on öeldud, et kavandatav tootmistegevus ei suurenda oluliselt liikluskoormust – prognoositav täiendav koormus lisaks olemasolevale on kuni 3 väiksemat veoautot ja 10-15 sõiduautot päevas ning üks suurem veoauto paar korda nädalas. Siiski nähakse ette Aiandi tänava pikendamist Kose-Jägala maanteeni, et vähendada tehast teenindavate suurte veoautode läbisõitmist Kehra kesklinnast.
„Maanteeamet on tee asukoha kohta nõusoleku andnud, täpsem kokkulepe tuleb projekteerimise käigus. Oleme Marla Grupiga sõlminud lihtkirjaliku kokkuleppe, et tee Aiandi tänava Kose maanteeni ehitamise kulud lähevad vallaga pooleks. Tänavat on vaja pikendada 250 meetrit ning see jääb avalikult kasutatavaks teeks,“ sõnas Inga Vainu.
Ülo Hõrrak lausus, et esimeses etapis on lubatud 6000ruutmeetrisest tootmispinnast valmis ehitada umbes pool. Kas tehase ehitus võiks alata veel tänavu, ei osanud ta öelda: „Ei kinnita ega lükka ümber. Arvestades ehitushindade seisu praegu kiirustama ei hakka. Kõigepealt on vaja planeering teha lõplikult valmis.“