Purgimisauto tellimine Järvamaalt on kallis, vald võiks oma maksumaksjaile abi pakkuda, arvas toimetusse pöördunud Aegviidu elanik.
Sõnumitoojaga ühendust võtnud Aegviidu elanik, kes ei soovinud oma nime avalikustada, kurtis, et on juba 25 aastat palunud vallalt abi purgimise korraldamisel, kuid tulutult. Mees selgitas – praegu on lähimad kohad, kust fekaaliautot tellida, Järvamaal Ahulas ja Kuusalus, mõlemad ligi 30 kilomeetri kaugusel.
„Mina olen tellinud Ahulast. Mõni aasta tagasi maksis see 45 eurot, nüüd juba 65 eurot. Sellest hoolimata, et aastaid tagasi tuli fekaalid vedada 30 kilomeetri kaugusele, aga nüüd 3 kilomeetri kaugusel asuvasse puhastusseadmesse,“ rääkis mees.
Ta lisas, et tellib purgimisautot 3-4 korda aastas, kuid teab naabruses majapidamisi, kus masin pole 25 aasta jooksul kordagi käinud: „Lasevad oma reovee lihtsalt mättasse. Vald ei ole seda kunagi kontrollinud. Kuigi nagu igal aastal käib elektrikontroll, peaks kontrollima ka, kas tualett on tühjaks veetud. “
Aegviidu elaniku soov on, et vald tuleks inimestele appi: „Meil on olemas selleks firma – Velko AV. Mina pakun välja, et Velko muretseks vastava auto ja hakkaks oma valla inimestele purgimisteenust pakkuma.“
Ta on ettepanekuga pöördunud nii Anija vallavalitsuse kui OÜ Velko AV juhi poole, kuid saanud vastuseks, et purgimisauto muretsemine ei tasu end ära.
„Mina seda ei usu. Kui anda inimestele võimalus, siis nad hakkavad seda kasutama, mitte ei lase solki aia taha ega vea tualeti sisu käruga metsa alla. Kui Aegviidus on 200 klienti ja Anija piirkonnas vähemalt sama palju, oleks sellel autol iga päev tööd,“ arvas ta.
Ta lisas: „Velko ütleb vaid, et liituge ühiskanalisatsiooniga. Neid trasse hakati rajama juba krooniajal, kümne aasta jooksul on umbes paarkümmend inimest saanud vee majja. Kui Aegviidus on umbes 200 majapidamist, läheb veel paarsada aastat aega, kui see on kõigil.“
Kuna Aegviidus tuleb kinnistuomanikel lisaks kinnistusisese torustiku rajamisele maksta ka ühisveevärgiga liitumistasu, ei saa tema hinnangul paljud pensionärid seda endale lubada.
Velko kaalub purgimisauto tasuvust
Anija abivallavanem, endine Aegviidu vallavanem Riivo Noor selgitas, et aastaid tagasi tegeles Aegviidus fekaaliveoga üks kohalik mees, kuid lõpetas tegevuse, kui kümmekond aastat tagasi rajati Aegviitu veepuhastusjaam ning purgimine muutus tasuliseks.
„Pärast seda pole keegi kohapeal pidanud otstarbekaks auto soetamist, et hakata purgimisteenust pakkuma. Seda tellitakse Ahulast ja Kuusalust ning hinnad on viimaste aastatega tõesti märgatavalt tõusnud. Kuid meil on turumajandus ja vald sellesse pole sekkunud,“ lausus Riivo Noor.
Ta tõdes, et vallavalitsus pole kontrollinud, kas ja kui sageli on Aegviidu kinnistuomanikud fekaalivedu tellinud, kuid ei usu, et osa neist laseks solgi maasse: „Tiheasustusalal metsa alla või aianurka seda vedada ei saa, naabrid oleksid protestinud.“
Velko AV nõukogu liikmena ütles Riivo Noor, et nõukogu on andnud ettevõtte juhile ülesande teha analüüs, kalkuleerida hind, mille eest purgimisteenuse pakkumine tasuks end ära: „Kui purgimisauto asub igapäevaselt Kehras, on Aegviidust veel kaugemal kui Ahulas või Kuusalus. Kui Velko kalkuleeritud hind osutub kõrgemaks kui praegu turul olevatel ettevõtetel, siis ma ei näe selle teenuse alustamisel mõtet.“
Velko AV juhataja Toomas Reisi kinnitas, et Velko kaalub purgimisteenuse alustamist: „Ootame, et vallavalitsus selgitaks välja reaalse vajaduse – kui palju on kliente, kes seda teenust vajaksid. Selle põhjal teeme arvestused, siis saame täpsemalt öelda, kas meil tasuks purgimisteenust hakata pakkuma. Praegu olen tuginenud eelmiste aastate kogemustele. Kunagi oli Velkol masin, mis amortiseerus, remont oli kulukas, teenust telliti vähe, tulu sellest ei tulnud.“
Ta selgitas, et purgimisteenuse alustamiseks on vaja teha investeeringuid: „Kui öeldakse, et praegu on teenus kallis, siis ka teenuse osutamiseks vajalik tehnika on kallis. Praegu on Velkol paakauto, sellega saame puhastada kaasaegseid septikuid, kuid mitte kuivkäimlaid. Oleme ikkagi äriettevõte, me ei saa kahjumiga töötada, peame kulud tagasi teenima ja inimestele palka maksma. Eelmisel talvel tegi me paakauto nädalas vaid paar sõitu. Uue masina ostmine pole mõistlik, kui see suurema osa ajast lihtsalt seisab.“
Prioriteet on ÜVK
Nii abivallavanem kui Velko AV juht on seda meelt, et põhieesmärk peab olema ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni (ÜVK) arendamine.
„Aegviidu vallas jäi ÜVK rajamine toppama, loodame, et nüüd saame sellega edasi minna. Velko on esitanud Keskkonnainvesteeringute Keskusele taotluse saada toetust ÜVK rajamiseks Kosenõmme poole, kui see valmis, on järgmises etapis kavas teha Nelijärve piirkonda,“ ütles Riivo Noor.
Toomas Reisi lisas: „Juunis selgub, kas ja kui suures mahus saame toetust, et Aegviidus ÜVK arendamist jätkata. Kavakohaselt valmib järgmine etapp 2019. aasta sügiseks.“
Kuigi Aegviidus on ÜVKga liitumiseks kehtestatud liitumistasu, ei saa seda Riivo Noore hinnangul kaotada, sel juhul tuleks kõigile seni liitunuile liitumistasu tagasi maksta. Positiivse uudisena nimetas ta, et riik on otsustanud elanikele appi tulla ning plaanib hakata andma eraisikutele toetust ÜVK rajamiseks elamust liitumispunktini või reoveemahutite paigaldamiseks piirkondades, kus ÜVK puudub ega kavandata seda rajada lähima 5 aasta jooksul. Toetusteks on kokku ligi 10 miljonit eurot.