Abipalve internetis jõudis paari tunniga tuhandete inimesteni

987

Kuusalu valla elanik palus abi naabriprouale soojaku muretsemiseks.

Möödunud neljapäeva õhtul arvas Kuusalu vallavanem, et järgmisel hommikul tuleb valmistuda meedia vastuvõtmiseks. Tal oli õigus – reedel võttis vallavalitsusega ühendust Õhtulehe ajakirjanik, laupäeval ilmus artikkel „Vanainimese teadmata korraldati tema abistamiseks suurejooneline kampaania“.

Lugu sai alguse möödunud neljapäeval, kui Kuusalu valla elanik pani internetti suhtlusportaali Facebook üles pildi vanast majast. Pildi all oli kirjas, et majas elab memm elektri ja soojata ning vallal pole võimalust aidata. Küsiti, kas kellelgi oleks soojakut, mida vanamemmele kinkida.

Kolm tundi pärast pildi avaldamist oli seda jaganud ligi 3500 suhtlusportaali kasutajat, veidi hiljem 3900. Pildi alla kirjutati sadu kommentaare, paljud kirusid, miks vald pole aidanud, lubati teatada nii „Reporterisse“ kui „Pealtnägijasse“.

Järgmiseks hommikuks oli pilt maha võetud, sest valda hakati kritiseerima, abipalve autoreid kahtlustama. Näiteks oli abipalve all kommenteeritud: „Selline ebamäärane abipalve tekitab ainult kahtlusi – igasuguseid väljapressijaid on liikvel“ või „Saaremaal alles oli ajalehes südantlõhestav abipalve, pärast tuli välja, et tegemist oli lihtsalt ühe suliga, kes inimestelt raha välja pettis.“

Abipalve algataja oli imestunud, et tema kavatsus head teha nõnda ülekäte läks: „Kevadel aitasin üht Tamsalu perekonda läbi Facebooki, kõik sujus ilusti.“

Ta tunnistas, et naaber, kellele ta soojakut muretseda tahtis, ei palunud seda ja saab oma tööde ja tegemistega üldiselt ise hakkama, soojak aga kuluvat ära ja selle võiks talle kinkida, mingit pettust ei kavatsenud keegi.

„Kahju, et plaan head teha kujunes veidi ebameeldivaks looks,“ lausus abipalve algataja.

Külavanem sõnas, et abipalve sõnastus kukkus halvasti välja, valda süüdistada ei tahetud, soojak soovitakse aga naabrile kinkida: „Kuna telefoni teel sõpru läbi helistada pole mõtet, kasutati sotsiaalmeedia abi. Taotlus polnud suurt meediamulli tekitada, aga inimesed hakkasid teksti valesti tõlgendama.“

Ka vallavanem tõdes, et sotsiaalmeedias levivad asjad kiirelt ja kontrollimatult – mis kirjutatust edasi saab, seda pole võimalik juhtida. Ta meenutas paari aasta tagust juhtumit, kui Facebookis reklaamiti Andineeme rannapidu, milleks polnud kooskõlastust, peole minejaks olid end märkinud aga juba 15 000 noort.