
Ligi 4kilomeetrine matkarada asub Aruküla lähedal Kurglas sada aastat tagasi loodud turbatööstuse alal.
„Puhkamiseks ei pea sõitma väga kaugele, seda võib teha ka kodu juures. Vahet ei ole, kas puhata pingil koduaia kirsipuu all või sõita mere äärde kive kallistama. Oluline on kasutada selleks meid ümbritsevat loodust,“ ütles Kurgla tiikide õppe- ja matkaraja avamisel laupäeval, 8. juunil MTÜ Raasiku Rajad juht Ulvar Kaubi.
Sel põhjusel loodi viis aastat tagasi Raasiku valla elanike MTÜ, millele panid õla alla ettevõtlikud inimesed Arukülast, Raasikult, Mallaverest, Kurglast, Järsilt, Kalesilt. Koos arutati, mida saaks teha, et kohapealne kõigile kättesaadav loodus oleks veel kättesaadavam: „Meie hulgas on kindlasti fanaatikuid, kes lähevad metsikult ükskõik kuhu. Aga palju on neid, kes vajavad veidi suunamist ja ettevalmistatud kohta. On loomulik, et tänapäeva mugavustega harjunud inimene soovib ka loodusesse minnes natuke mugavusi.“
Raasiku Rajad korraldas mitu aastat valla eri paigus matkasid, kuni möödunud aasta Teeme Ära talgutel võeti käsile esimese matkaraja tegemine. 20 aastat Arukülas elanud Ulvar Kaubi käis Kurgla rabas esimest korda viis aastat tagasi ning talle meeldis seal sedavõrd, et tahtis minna veel ja veel. Sellest koorus mõte teha koht selliseks, et kõik kohalikud elanikud ning ka inimesed kaugemalt saaksid seal looduses viibida.
Möödunud sügisel saadi kohaliku omaalgatuse programmist 2000 eurot, Raasiku vald toetas vajaliku omaosalusega. Suurem töö tehti ära tänavu Teeme Ära talgutel ning õhtutel ja nädalavahetustel pärast seda. Rada puhastati võsast, kohtadesse, kus kevadel-sügisel kuiva jalaga läbi ei pääse, ehitati kokku 120 meetrit laudteid. Koos Ulvar Kaubiga olid ehitamas Kristjan Raid, Riho Kull, Aivar Uutar ja Kristjan Tiik. Raja algusesse Kurgla ujumiskoha juures püstitati teadetetahvel, raja äärde suunaviidad ning infotahvlid, mille tekstid koostas Ulvar Kaubi, kujundas kunstitudeng Loora Kaubi.
„Väike samm maailma, suur samm kogukonna jaoks,“ sõnas Raasiku vallavanem Andre Sepp Kurgla tiikide õppe- ja matkaraja kohta.
Ta lisas, et seda on kõrvalt vaadates kavandatud justkui New Yorgi linnaosa – planeerimisprotsess oli pikk, põhjalikult läbi mõeldud-kaalutud, ka iga töö eelnevalt täpselt paika pandud.
„Raasiku vallal on välja kujunenud traditsioonilised tähtpäevad, kus seda meeskonda kindlasti täname,“ lubas ta.
Erilise ajalooga paik
Ulvar Kaubi nimetas Kurgla raba väga eriliseks, kuna lisaks looduses viibimisele saab sealt aimu Aruküla ajaloost – esimese Eesti Vabariigi ajal asus seal riigi suuruselt teine turbatööstus. Koduloolane Mai Erbe jutustas, et Kurglas hakati turvast lõikama ja kütteks ette valmistama 1918. aastal, Aruküla turbatööstus alustas tegevust 1922.
Turvast võeti labidatega viie meetri sügavuselt, masinasse pandi pealmine ja alumine kiht, mille suured turbapressid segasid ja pressisid turbapätsideks. Neid lasti päikese ja tuule käes kuivada. Kuiva turvast hoiti kõrgetes turbaaunades, mis olid justkui telkmajad. Valmis turvas viidi dresiiniga Aruküla raudteejaama, dresiini jaoks ehitati rabast jaama spetsiaalne raudtee.
Kui ühest august oli turvas ammutatud, tuli pressi edasi viia, seda tegid 20-30 meest suurt masinat vintsidega tõmmates.
1930ndatel töötas Aruküla turbatööstuses umbes 200 inimest. Kuna kohapeal nii palju vabu põllumehi ei olnud, toodi Peipsi äärest kalureid, kel polnud püügihooaega. Sõja-aastatel töötanud seal ka sõjavangid.
Kui turbavarud hakkasid ammenduma ning tekkisid uued kütteliigid ja turvas polnud enam nii nõutud, hakkas tootmine kahanema. 1940ndate lõpus otsustati Aruküla turbatööstus likvideerida, turbapressid müüdi Lehtsesse.
Pikem ja lühem rada
Kurgla tiikide õppe- ja matkarada sai ametlikult avatud, kui Ulvar Kaubi koos MTÜ Raasiku Rajad juhatuse teise liikme, Raasiku vallavolikogu esimehe Tiina Rühkaga oli eemaldanud katte matkarada tutvustavalt teadetetahvlilt. Sellel on ülevaade soosse inimtegevuse tagajärjel tekkinud veekogudest ja kunagisest Aruküla turbatööstusest, raja kaart ning meelespea külastajaile.
Ümber Kurgla tiikide kulgeva matkaraja kogupikkus on 4 kilomeetrit, võimalik on valida ka poole lühem tee.
„Kahekilomeetrine ring on selline, kus on pidevalt käidud ja rajad sisse tallatud. Kuid raja tagumises osas tuli meil võsast läbi murda. Raiusime võsa, trimmerdasime kogu ringi ja tähistasime viitadega kohtades, kus võib tekkida küsimus, kuhu poole tuleb minna,“ selgitas Ulvar Kaubi.
Matkaja jaoks on ka stendid seal elavate-kasvavate põhiliste liikide tutvustusega. Ühel tutvustatakse kobrast, keda on Kurgla tiikides mitu, teisel soovõhka ehk looduslikku kallat.
Poole maa peal, matkaraja põhjatipus, on puude all puhkekoht, mis pole veel päris valmis – sinna plaanitakse teha koht, kus võib pidada piknikku või lihtsalt päikeseloojangut nautida.
Raja äärde jäävad kunagisest turbakaevandamisest tekkinud kanalid, mida eraldavad seljandikud, mis tekkisid turba pealt kooritud taimede ladustamisest.
Kurgla matkarada on kasutatav aasta ringi. Kanalid, kuhu muidu ei pääse, on talvel ka praegu populaarsed uisutamiskohad. Suurem osa rajast on riigi maal, väike asub eramaadel. MTÜ Raasiku Rajad on saanud maa kasutusõiguse, mittetulundusühingul on selle hooldamise ja koristamise kohustus.




