
Aruküla elanikud, rallifännid Janno Hert ja Tarmo Rühka tegutsesid taas vabatahtlike abilistena 20.-23. juulini Lõuna-Eestis toimunud WRC Rally Estonial – ralli maailmameistrivõistluste Eesti etapil.
Janno Hert oli ka seekord võistluste juhi abi, juhtis Eesti Rahva Muuseumis (ERM) asunud juhtimiskeskust. Tarmo Rühka sõidutas autojuhina rahvusvahelise autospordiliidu FIA ohutusdelegaati Michele Moutoni. Mõlemad mehed on neis ametites olnud neljal korral – alates 2020. aastast, kui Rally Estonia oli esimest korda WRC MMi kalendris.
JANNO HERT juhtis ralli südant
„Juhtimiskeskus ERMis oli ralli süda. Aitame korraldusmeeskonnal rallit turvaliselt läbi viia. Juhtimiskeskuse ekraanidel nägime katse ajal, kus iga võistlusmasin asus, ning oli ka lai ülevaade olukorrast rajal ja raja ääres. Paaril korral pidime tänavusel Rally Estonial kiiruskatse peatama, sest nägime, kuidas pärast seda, kui ohutusauto oli läbi sõitnud ja nii-öelda korra majja loonud, läks publik rajale ohtlikult lähedale. Turvatöötajad pidid paluma pealtvaatajatel taganeda ohutusse kaugusesse, siis sai katse jätkuda,“ rääkis hulgifirma AS Tridens tegevjuht ja juhatuse liige Janno Hert, kes kuulub ohutusautode koordinaatorina Eesti Autospordiliidu rallikomiteesse.
Rally Estoniat on ta aidanud läbi viia 2018. aastast. Varem on ka ise olnud rallisõitja, võistelnud Aruküla rallimehe Ivar Rühka kaardilugejana.
Janno Hert: „Olen ralliga olnud seotud aastaid, kasvanud üles rallifännina. Annad näpu, võtab käe, ralli pole minu põhitöö, kuid on omamoodi eluviis, millest välja ei taha astuda. Saan anda oma osa suure ürituse läbiviimisele.“
Tuleval aastal ei ole Rally Estonia WRC kalendris. Janno Hert kinnitas, et on valmis ka edaspidi MMi etapil vabatahtlikuna panustama, kui see jälle Eestis toimub.
TARMO RÜHKA sõitis Kiiruse Kuningannaga
Ehitusfirma Sissero juht Tarmo Rühka on nelja MM-etapiga saanud legendaarse rallinaise, 72aastase Michele Mountoniga headeks kootööpartneriteks. Ohutusvaatleja Michele Mounton osaleb FIA esindajana kõigil MM-etappidel üle maailma. 1980ndatel aastatel autoralli MM-sarjas võistelnud prantslanna on võitnud neli etappi, 1982. aastal lõpetas hooaja kokkuvõttes teisena.
Tarmo Rühka: „Sõidame FIA ohutusdelegaadiga kiiruskatse raja läbi, stardime kiiruskatsele 30 minutit enne esimese võistlusauto starti. Meie järel tulevad enne esimest võistlejat veel paar null-ohutusautot. Mina jälgin kiiruskatse üht teepoolt, tema teist, keskmine sõidukiirus on 60-70 kilomeetrit tunnis. Vaatame, kas publik on õiges kohas nii, nagu turvaplaan ette näeb. Kui ei ole, peame vajadusel ka tuhandele inimesele ja positsioonidel olevatele rajajulgestajatele kiiresti selgeks tegema, kus nad tohivad olla. Finišist suundume kohe edasi järgmise kiiruskatse alguskohta.“
Ta lisas, et see töö on pingeline, kuid põnev ja vahelduslik, samas vastutusrikas. Michele Mounton on nõudlik, kogu liikumine koos temaga peab võistluste ajal olema täpselt paigas. Võistluspäevad algavad ohutusdelegaadil ja ta autojuhil kell 5, lõpevad südaööl.
„Ralliringkondades on mulle tunnustavalt öeldud, et töötan koos nii jõulise leediga juba mitu aastat. Mõistame teineteist kiirelt ja saame hästi läbi, suhtleme ka muudel aegadel. Olen meie koosveedetud aja jooksul kuulnud ta juhtumitest nii rallivõistleja kui ka FIA delegaadina. Tean ta lapselastest ja sellest, kuidas tütrel läheb. Prantslased on teinud temast dokumentaalfilmi „Queen of Speed“ – „Kiiruse kuninganna“.“
Veel lausus Tarmo Rühka, et rallide korraldustiimis töötamine on hobi, saab hea emotsiooni ja olla osa suurest organisatsioonist. Korraldustiimile on tagatud toitlustus ja ööbimine.
Tarmo Rühka korraldas koos Janno Herdi ja Aruküla teiste rallifanaatikutega aastatel 2014-2017 Harju rallit. Ka on ta olnud Aruküla noorteralli peakorraldaja. Neid rallisid enam ei korraldata. Tema sõnul on üks oluline põhjus see, et rallit on küll huvitav vaadata, aga ei taheta, et sõidetakse nende aia taga. Rallid on ka väga kulukad, väiksematele rallivõistlustele pole enam nimisponsoreid.