Erakordselt sooja ja vihmase talve tõttu on kruusateed muutunud väga auklikuks.
Raasiku vallavalitsus on saanud palju pöördumisi elanikelt, kes kurdavad, et kruusateed on väga kehvas seisus, auklikud. Ka sotsiaalmeedias kirutakse vallateede olukorda, loetletakse üles teid, mis on peaaegu läbimatud, küsitakse, miks vallavalitsus midagi ette ei võta, uuritakse, millal on lootust, et üht või teist külateed parandatakse.
Raasiku vallavanem Andre Sepp kinnitas, et vallavalitsus on teede olukorraga kursis, kuid ei saa praegu midagi ette võtta.
„Teede greiderdamine ei seisa vallavalitsuse tahtmise ega raha puudumise taha, lihtsalt praeguste märgade ilmadega ei ole seda võimalik teha,“ sõnas ta.
Et kruusateid saaks hööveldada, peaks olema nii palju kuivade ilmadega päevi, et teed jõuaksid taheneda: „Inimesed soovitavad, et vedage teedele materjali peale, kuid ka see pole lahendus, teeb märja tee veel pehmemaks ja halvemini läbitavaks.“
Andre Sepp märkis, ei mäleta oma vallavanaemaks oleku ajal sellist talve, kus teed muutuvad nii kehvaks, et vajavad hööveldamist. Tavapäraselt on Raasiku vallas viimane hööveldamine tehtud oktoobris, talvekülmadega on teed tahenenud, järgmine greiderdamine on olnud kevadel. Tänavu oleks seda vaja teha ka jaanuaris.
„Vallal on 102 kilomeetrit teid ja heas seisukorras on neist praegu väga vähe. Õnn, et Igavere ja Järsi teed said musta katte alla, teistega on kehvem lugu. Ka teed, kuhu sai eelmistel aastal teha pealevedu, on väga pehmed. Üks hullemaid on Rätla külatee. Järsi tee ääred deformeerunud juba ÜVK trasside ehitamise ajast. Otseselt läbimatuid teid ei ole, kuigi peame olema valmis selleks, et olukord läheb hullemaks. Teine oht on, kui nüüd läheb äkki väga külmaks – ka siis ei ole võimalik greiderdada,“ rääkis ta.
Vallavalitsus on OÜga Šeiker Teed kokku leppinud, et hööveldama hakatakse niipea, kui vähegi võimalik – teed peavad olema vähemalt nii kuivad, et aukudes poleks vett: „Püüame suuremad teed greideriga üle käia, kuid igale poole höövel kindlasti ei jõua. Vallal oma teehöövlit pole ning teed on praegu kogu Eestis kehvas seisus, omavalitsused on ootejärjekorras. Lisaks tuleb arvestada, et talvine greiderdamine on üksnes hädapärane töö, mille tulemus ei ole kindlasti nii kvaliteetne kui muul ajal. Läbiligunenud teid hööveldades heaks kindlasti ei saa, ehk vaid veidi paremaks.“
Vallavanem lisas, et kiita pole ka Raasiku valla päris kõigi musta kattega teede seisukord. Sel nädal freesitakse üle Aruküla männikus asuv Nõmme tee. Viis-kuus aastat tagasi pinnatud tee on täiesti amortiseerunud, teekate lagunenud ja auklik. Vallavalitsus plaanis seda hakata remontima kevadel, kuid tee seisukorda arvestades otsustati mustkate praegu üles freesida ja tasandada ning kevadel uuesti pinnata.
Möödunud nädalal parandati ka riigile kuuluval Lagedi-Peningi maantee Aruküla ja Peningi vahelist lõiku, kus lapiti löökauke. Andre Sepp lausus, et vallavalitsus pöördus maanteeameti poole, kuid seal oldi ohtlikest aukudest juba teadlikud: „Ka asfaldiaukude lappimine praeguste ilmadega on hädapärane töö. See on sama, mis hamba plommimine nätsuga. Leevendab, kuid ei paranda.“
Anija vallas
Ka Anija valla maakorraldaja Mait Paasik tõdes, et kui sageli on kruusateed talvel paremas seisukorras kui suvel, siis praegu on need kogu vallas kehvad ja muudkui lagunevad.
„Pärnumaal olevat liinibussid juba keeldunud kruusateedel sõitmast. Meile pole infot tulnud, et keegi oleks lausa kinni jäänud, kuid neid teid on küll, kus auk augus kinni,“ sõnas ta.
Sel nädalal minnakse ASi Eesti Teed esindajatega üle vaatama, millistele teedele on vaja kruusa peale vedada: „Kui ettevõte teeb hinnapakkumise, otsustame, mis järjekorras tööd tellime ning kui ilm vähegi lubab, plaanime seda teha. Hööveldada ei ole praegu mõtet. Novembris hööveldasime, mõne nädala pärast olid teed samasugused kui enne.“
Mait Paasik märkis, et inimesed on enamasti olnud mõistvad, kuid on saanud ka vihaseid kõnesid, milles lubatakse autoremondikulud talle saata.
„Midagi pole teha, greiderdamiseks peab ootama kuiva ilma,“ lausus Anija valla maakorraldaja.





