
„Kuigi oleme väike maakool, on minu ootus, et pakume väga kvaliteetset haridust,“ ütleb Raasiku kooli direktor REELIKA TURI.
Mullu suvel Raasiku põhikooli direktoriks valitud Reelika Turi sai septembris juhtida ka koolimaja kõrvale ehitatud uue spordihoone. Selle aasta algusest on ta vähemalt kolmel päeval nädalas, peamiselt pärastlõunal, Raasiku lasteaias, kus on lapsepuhkusele jäänud direktori kohusetäitja.
„See on minu jaoks päris suur väljakutse, alusharidusega mul seni kokkupuudet polnud,“ sõnab ta.
Kahe asutuse juhina soovib ta kooli-lasteaia koostööd tõhustada: „Lasteaed peab tagama lastele koolivõimekuse, kool saab anda tagasisidet, mida selleks paremini teha.“
KOOL MÕNUSAKS
Reelika Turi iseloomustab Raasiku kooli kui väga kodust, rahulikku ja sõbralikku: „Kõige suurem väärtus on, et siin pole anonüümsust, jõuan iga õpilase ja tema looni.“
Ta tunnistab, et koolijuhi kohale astudes oli valmis, et uutele ideedele võib olla vastumeelsust, kuid seda polnud: „Mind võeti hästi vastu. Kui alguses arvasin, et esimesel aastal ei saa ma siin palju oma plaanidest ellu viia, pigem on vaja inimesi veenda, siis nad tulevad kaasa palju kiiremini, kui lootsin.“
Raasiku kool on võtnud suuna sellele, et muuta koolipäeva korraldus õpilasesõbralikumaks ning arendada õpetajaid. Hoolekogu ja lapsevanematega on arutatud, milline võiks hariduse andmine Raasikul olla viie aasta pärast.
„Päris täpselt ei tea, milline see võiks olla, küll aga tahame, et koolis oleks mõnus – et hommikul kooli tulemine ei oleks piin, kuna on vaja vara ärgata, et koolipäev kätkeks erinevaid tegevusi õppimisest vaba aja veetmiseni. Praegu oleme veel küllaltki klassikalise mudeli juures, mille alusel on Eestis aastakümneid õpetatud,“ märgib koolijuht.
Tunnid algavad hommikuti kell 8.15, mis on Reelika Turi hinnangul liiga vara. Seetõttu on plaan lükata tundide algust pisut hilisemaks. Lisaks püütakse muuta kooliruumi õpilasesõbralikumaks ning integreerida koolipäeva rohkem liikumist: „Meil on renoveeritud maja. Alguses tundusid puhtad valged seinad ilusad, kuid õpilastel pole vahetunni ajal midagi teha. Kuna meil on nutitelefonide kasutamine lõunani keelatud, peame midagi asemele pakkuma.“
Õpetajate arengule on viimase poole aasta jooksul pandud päris palju rõhku. See on direktori arvates oluline kooli konkurentsivõime tõstmiseks. Ta on seda meelt, et õpetaja peab suutma kasutada kaasaegseid õppemeetodeid, et tagada õpilastele kaasaegne haridus. Ta on külastanud oma õpetajate tunde, veebruaris käis iga õpetaja kahe oma kolleegi tundides, 22. märtsil läheb igaüks terveks päevaks Eestist vabalt valitud kooli, kus vaatleb vähemalt kolme tundi ja vestleb juhtkonnaga. Direktor selgitab, et eesmärk on tuua Raasikule teadmisi Eesti eri koolidest, ta ise on poole aasta jooksul konkreetsete probleemide puhul käinud kolleegidelt kogemusi saamas kümnekonnas koolis. Kui õpetajate koosolekul ilmnes, et ühe sisserändaja perest lapsel ei edene õppimine nii hästi kui võiks, mindi koos kolme õpetajaga Lilleküla gümnaasiumisse uurima, kuidas seal sama teemaga tegeletakse. Raasiku õpetajad käisid tunnis, kus oli üks õpilane Sri Lankast, üks Brasiiliast, üks Moldovast.
TEADMISTE HANKIMINE ISUÄRATAVAKS
Ideaalne kool on Reelika Turi meelest sõbralik, kuid samas nõudlik, seal on tasakaal töö ja lõbu vahel ning ainete õpetamine on vahend õpilase arendamiseks. Ta toob näiteks, et esmatähtis ei ole saada ajalootunnis teada, millal toimus Esimene maailmasõda – kuigi õppeprotsessi käigus võiks see meelde jääda – olulisem on, et laps õpiks aru saama, on olnud eri mõjuga ajaloosündmusid ning oskama otsida nende kohta infot.
„Et infot otsida, peab olema aimu, mida otsid. Arvatakse, et teadmisi ei ole enam vaja, kuid teadmised on väga olulised, teadmisteta pole analüüsivõimet, ei oska võrrelda ega infot sünteesida. Kuid teadmiste hankimine peab olema esitatud viisil, mis on lapse jaoks isuäratav. Info on lihtsalt produkt, mis jääb niiöelda trenni käigus külge,“ arvab direktor.
Raasiku koolis kasutati sellist õppemeetodit näiteks lumelinna ehitamisel, kus õpiti projekti juhtima. Kuna teema oli sea-aasta, tutvuti tundides eelnevalt Hiina kalendriga, valiti üks loom, uuriti selle omadusi, koostati plaan, kuidas seda hakatakse ehitama, mõeldi läbi võimalikud probleemid. Pärast ehitamist analüüsiti klassis, kuidas läks, kas tekkis konflikte, miks, kas kõik planeeritu läks täide ja nii edasi.
Ka kõik teised kooliüritused on direktori sõnul kavandatud selliselt, et need ka õpetaksid. Näiteks vabariigi aastapäeva tähistati mälumänguga, kus olid Eesti-teemalised küsimused.
KASVAVAD KOOL JA LASTEAED
Möödunud õppeaastal oli Raasiku koolis 188 õpilast, tänavu on 205. Direktori sõnul elab kool üsna suures ruumikitsikuses ning lähiaastatel kasvab õpilaste arv kindlasti veel.
„Klassid on liiga täis, meil pole võimalik laudu klassikalistest ridadest muudmoodi paigutada. Kaasaegne koolikeskkond peaks olema selline, kus tuled klassist välja ja saad õppida mõnes nurgakeses, kus on toolid-pingid. Meie majas selleks ruumi ei ole, pole ühtegi nurka, kuhu panna diivaneid, lugemispesasid, patju,“ tõdeb Reelika Turi.
Ta lisab, et ka Raasiku lasteaias on järjekord ukse taga, hädasti oleks vaja üht sõimerühma juurde.






