Kui Kaja Sarapuu läks koos abikaasaga 6. jaanuaril Lahinguvälja mälestussamba avamisel president Kersti Kaljulaidile spontaanselt „Head uut aastat!“ soovima, ei osanud ta aimata, et saab peagi presidendil taas kätt suruda – 22. veebruaril annab riigipea üle tänavused riiklikud autasud ning hariduselu edendajat Kaja Sarapuud tunnustab Valgetähe IV klassi teenetemärgiga.
Kehra gümnaasiumi õppealajuhataja ja Eesti Emakeeleõpetajate Seltsi esimees Kaja Sarapuu kinnitab, et riikliku autasu pälvimine teeb väga suurt rõõmu, see on justkui tagasiside 35 aasta pikkusele tööle.
Koorijuhi asemel emakeeleõpetajaks
Kaja Sarapuu on sündinud Kehras ja lõpetanud Kehra kooli. Eesti keele ja kirjanduse eriala valimine oli mingil määral juhus, sest muusikakoolis klaverit õppinuna meeldis talle väga muusika ning soov oli õppida hoopis koorijuhiks või muusikaõpetajaks.
„Aga ülikooli eesti keele erialale sisse saamine osutus väga lihtsaks ja nii see läks. Muusika on mulle siiani armas, olen kogu elu laulnud koorides, ka praegu laulan Kose kammerkooris. Mõnikord istun klaveri taha ja mängin midagi. See annab tohutult hingerahu,“ märgib ta.
Ametivalikut mõjutas Kehra kooli traditsioon, et õpetajate päeval andsid abituriendid noorematele õpilastele tunde: „Mind köitis õpetamine väga, ka lapsed tulid vaimustusega kaasa. Ülikoolipraktikate ajal tundsin sama ning olin tegelikult oma kursuselt vist üks kahest, kes tahtis minna kooli tööle.“
Kuigi pedagoogikaülikooli lõpetamisest saab tänavu 35 aastat, kinnitab Kaja Sarapuu, et õpetajatöö on talle alati väga meeldinud ning naudib seda siiani. Aastaid töötas ta Kose vallas Oru põhikoolis ja Kose gümnaasiumis.
„Mõned õpetajad arvavad, et väikeses koolis on suurtega võrreldes vähem võimalusi. Ei ole nii. Ja mul on õpilastega väga vedanud, nad on võitnud olümpiaade ja etluskonkursse. Nende hulgast on välja kasvanud ka mõned õpetajad,“ räägib Kaja Sarapuu.
Kui Kaido Kreintaal tuli kolm aastat tagasi Kehra gümnaasiumi direktoriks, kutsus ta endise kooliõe ja kolleegi Kaja Sarapuu õppealajuhatajaks.
„Pidasin seda heaks võimaluseks – mulle tundub, et alustasime siin millegi olulisega. Lootsin, et see pakub mulle rahuldust ja pakub ka,“ ütleb Kaja Sarapuu.
Õppealajuhataja ja hariduslike erivajadustega õpilaste koordinaatorina on tal nii suur koormus, et õpetajana klassis enam ei käi: „Mõnikord, kui on vaja õpetajale leida asendaja, tahaks küll ise minna tundi andma, aga siis mõtlen – stopp, kõike ei jõua. Kuigi see töö mulle endiselt väga meeldib.“
Emakeeleõpetajate Seltsi juht
Kui 1989. aastal loodi Eesti Emakeeleõpetajate Selts, läks Kaja Sarapuu selle asutamiskoosolekule ning on seltsi asutajaliige. Kümme aastat hiljem sai temast seltsi esimees. Põhikirja järgi tohib esimees olla järjest kolm kaheaastast perioodi, siis peab vahepeal juhatusest lahkuma.
„Kuidagi on läinud nii, et mind on usaldatud ja jälle tagasi valitud,“ sõnab Kaja Sarapuu, kes on emakeeleõpetajate seltsi kokku juhtinud ligi 15 aastat.
Selts hoiab silma peal sellel, mis toimub eesti keele ja kirjanduse õpetamisel – kuidas koostatakse riiklikku õppekava, milline on selle sisu, ministeeriumile tehakse ettepanekuid õppekava muutmiseks. Kui näiteks sajandivahetuse õppekavas taheti liita eesti keel ja kirjandus üheks õpeaineks, oli emakeeleõpetajate selts selle vastu ning võitles välja, et kirjandus on riiklikus õppekavas taas eraldi õppeainena. Viimati protestiti selle vastu, kui eesti keele riigieksamilt taheti kaotada õigekirja hindamine.
Seltsil on umbes 250 liiget ehk peaaegu pooled Eesti emakeeleõpetajaist. Neile korraldatakse kevad- ja sügispäevi, suvekooli, õppereise. Selts on koostanud ka õppematerjale ning annab välja kahte sarja – „Tervikteoste käsitlemine“ ja „Naudi õpetamist“.
Ka seltsi esimees on õpikuid kirjutanud. Kaja Sarapuu 2000ndate alguses välja antud 2. kooliastme eesti keele õpikud olid turuliidrid ning on uuendatud kujul siiani koolides kasutuses.
„Oleme õppematerjale – õpikuid, töövihikuid, kontrolltööde kogumikke, kuulamisülesandeid – teinud koos Kolga kooli õpetaja Terje Varuliga. Meie põhimõte oli, et kui õpetaja läheb tundi, on tal kogu vajalik materjal olemas, ta ei pea palju juurde otsima,“ selgitab Kaja Sarapuu.
Emakeeleõpetajana on ta eesti keele säilimise pärast mures, märgib, et suhtluses minnakse väga lihtsalt üle inglise keelele: „Meil on küll väga väike keel, aga maailmakeel, millega saame hakkama absoluutselt igas valdkonnas, igal alal. Keele hoidmisse tuleb panustada, riik peab aitama keelt hoida, et see ei kaoks.“