KÄTLIN TAKK,
Kehra gümnaasiumi õpetaja
Olen õpetajatesse alati suhtunud aukartlikult, kuid samas on selles ametis miski, mis mind köidab. Selle on minu jaoks köitvaks muutnud õpetajad, kes kuulavad, võtavad aega aruteludeks, on inimlikud, on aidanud jõuda mõne sisemise äratundmise või loogilise arusaamani. Õpetajatega ühes ruumis viibides tunnen siiani kohati sisemist värelust. Nad on targad ja suursugused, kuigi samas täiesti tavalised inimesed, kes tänaval vastu tulles ei erine teistest. Õpetajate tuppa sisenedes tahan endiselt veel uksele koputada – ju see lapselik aukartus on ikka veel tugevalt minuga. Millised emotsioonid ja milline suhtumine on tänapäeva õpilastel, kuidas nemad kümne aasta pärast kõigele sellele tagasi vaatavad?
Tänu sellele, et õpetajatöö lähtekoht on tema ise inimesena, on meil koolides nii palju erinevaid stiile, strateegiaid ja lähenemisi. Iga õpetaja saab planeerida ja eesmärgistada oma õpetamist selliselt, nagu on talle omane. Oluline on, et riiklikust õppekavast tulenev oleks õpilastele edasi antud ning mida elulisem ja erinevate õppeainetega seostatum, seda õppijasõbralikum õppimine minu arvates on. Mina olen keelekümblusklassi õpetaja ning püüan lõimida kõiki aineid nii palju kui võimalik. Tundides kasutan lisaks õppematerjalidele elulisi pilte ja videoklippe, et õpilastel tekiks ehe äratundmine. Ühte teemat käsitlen kõikides ainetundides, et soodustada õpilaste seostamisoskust. Püüan kasutada aktiivõppe meetodeid, et õppimine oleks huvitav ja mitmekesine. Sellel õppeaastal soovin koostöös kolleegidega taaselustada lendudeülesed ühistegevused, et õpilaste vahel toimuks integratsioon, mis soodustab keelekümblusklasside õpilaste eesti keele arenemist ning üldiselt õpilaste omavahelist suhtlemist.
Palju räägitakse, et meil on vananev õpetajaskond ja noored ei jää kuigi kauaks õpetajaametisse ning õhus on suur küsimus, kuidas olukorda koolides parandada. Mina sattusin Kehra gümnaasiumisse õpetajaks tänu Noored Kooli programmile ja usun, et see programm on üks vastustest. Noored Kooli on programm, mis tegutseb selle nimel, et iga laps Eestis saaks väga hea hariduse. Programmi neli põhiväärtust on pidev õppimine, julgus võtta vastutust, usk muutuste võimalikkusesse ning hoolivus. Noored Kooli kuulub võrgustikku Teach For All, mis ühendab üle maailma samadel eesmärkidel erinevates keskkondades töötavaid programme. Tänu sellele võrgustikule saame õpetamisel rakendada erinevaid teooriaid ja praktikaid nii Eestis kui mujal maailmas. Kõik, kelle väärtused ühtivad Noored Kooli väärtustega, on oodatud programmi kandideerima.
Mina hakkasin õpetajaks, sest see töö ei ole kunagi igav. Koolis töötades on iga päev eelmisest erinev ja rutiini ei teki. Õpetaja tööl on sügavam mõte ja kõrgem eesmärk. Mulle meeldib teha asju, millel on mõju. Millestki rääkides või midagi tehes tahan, et see läheks kellelegi korda. Ma tean, et muutused on võimalikud ning soovin olla nende kaaslooja. Püüan suhtuda probleemidesse kui väljakutsetesse ja süüdlaste otsimise asemel otsin lahendusi.
Usun, et õpetajad loovad homse Eesti. Hiina vanasõnagi ütleb, et muutuste tuule puhudes ehitavad ühed müüre ja teised tuuleveskeid. Mina ehitan meeleldi tuuleveskeid haridusmaastikul, sest muutused hariduses saavad alguse õpetajatest ja muutused ühiskonnas saavad alguse haridusest.