Loksa-Kuusalu, Kehra ja Raasiku suunal sõidavad uued liinibussid

5058

Vaid liinile 143 on Harjumaa Liinidel lubatud sõitma jätta väiksem buss.

Harju maakonna ühistranspordi liinibussid tunneb nüüd kaugelt ära – valdav enamik neist on uhiuued sinised Iveco bussid, mida on ristitud juba „pilvebussideks“.

Need on ostetud rahaga, mis on saadud Eesti ja Hispaania vahel sõlmitud saastekvootidega kauplemise kokkuleppe alusel. Kokku on Eestisse soetatud 110 maakonnaliinide ja linnaliinide teenindamiseks sobivat bussi. Alates 1. veebruarist sõidavad  Harjumaal neist 32: ida-suunal sai 14 bussi Harjumaa Liinid ja lõuna-suunal 18 AS Samat. Bussid valis ja ostis maanteeamet.

Harjumaa Liinide bussijuhid tõid uued töömasinad Iveco keskusest ära möödunud nädala alguses.
Harjumaa Liinide bussijuhid tõid uued töömasinad Iveco keskusest ära möödunud nädala alguses.

Kõik Kuusalu-Loksa suunal sõitvad bussid on praeguseks välja vahetatud uute vastu. Ka Raasiku valda suunduvate 135 ja 135 C liinidel on „pilvebussid“. Ainsana Kehra 143 liinil ning J1 ja J2 Jõelähtme vallas Neemele sõitvad bussid võivad jääda endisteks, need on väiksemad ja seal on reisijaid vähem.

Uutes bussides on 43 istekohta. Harjumaa Liinide bussijuhid Raivo Moks Loksalt ja Toivo Välkmann Hara külast tõdesid, et nende kasutuses olnud Scania-bussis oli kümme kohta rohkem ja nüüd jääb hommikuti veel enam inimesi seisma. Scania oli Harjumaa Liinidel ida-suunal üks uuemaid busse, 6 aastat tagasi ostetud. Mõlemad mehed tunnistasid, et sellest oli neil kahju loobuda.

Toivo Välkmann rääkis, et hommikuti 5.55 Loksalt väljuv buss on sageli sõitjaid täis, eriti palju on neid esmaspäeva hommikuti. Kuusalust pealetulevad sõitjad peavad reeglina kuni Tallinnani seisma püsti. Ka kella 7 paiku Loksalt väljasõitvas bussis on palju reisijaid ning õhtuti kella 16.30 ja 17.30 ajal pealinnast tagasitulevates liinibussides samuti.

Harjumaa Ühistranspordikeskuse sõitjateveo spetsialist Kadri Krooni ütles, et probleemist ollakse teadlik ja otsitakse lahendust: „Lähiajal võtame küsimuse arutusele ning tõenäoliselt plaanime panna Loksalt hommikul Tallinna poole väljuma uue liini. Seda veel ei tea, kas lisareis käivituks poolest veebruarist või märtsi algusest.“

Küsimusele, kas ei võiks varahommikul Leesilt Tallinna väljuva bussi marsruuti pikendada läbi Hara küla Loksani, siis saaksid osad Loksa inimesed sõita Tallinna seda kaudu, vastas ta, et lisaliini üle Leesi ei kavandata: „Pool aastat tagasi oli sellest juttu Kuusalu vallavalitsusega, peaks uuesti küsima, kas vald oleks valmis rahastama liini Loksalt Leesini teelõigul.“

Kadri Krooni kinnitas ka, et seoses uute busside liiniletulekuga sõidupiletite hind ei tõuse: „Kordame kogu aeg, et inimesed registreeriksid oma sõidukaardid või sularaha eest makstes küsiksid juhilt sõidupiletit. Kui tahame, et bussid oleksid töös, siis tuleb näidata, et neid kasutatakse.“

Toivo Välkmann sõnas uue bussi kohta, et see on soe, peal on ka konditsioneer. Tagumine trepp on varustatud invatõstukiga, mis töötab juhtimispuldiga.
Tootja oli puldi seadnud ukse kõrvale, et sõitjad saaksid seda ise kasutada, kuid juhid on võtnud enda juurde – et mõni reisija kaasa ei haaraks. Seetõttu saab invatõstukit kasutada vaid nii, et bussijuht tuleb rooli tagant ja lülitab tööle.

Kuna trepid ja vahekäik on metallist, eraldi matte pole, pani ta ise esitrepi astmetele vaipkatte – muidu oli sisenejatel lumiste jalanõudega tulles väga libe. Ühes bussis olnud ka juba juhus, kus reisija kukkus libeda põranda tõttu.

Uute bussidega peaksid vedama Harjumaa Liinid ja Samat reisijaid 8 aastat, sama kaua kestavad uued hankelepingud. Kui „pilvebussid“ juhtuvad sattuma remonti, tuleb vedajatel leida ise asendusbussid. Uute busside garantiiaeg on 5 aastat.