Arlet Palmiste
Meie ümber ja sees on tallele pandud sajad lood ajaloost, mis aitavad kohaneda paikkonnaga, annavad ühe piirkonna elanikele ajaloolise tausta. Teiste jaoks ei ole olulised, aga meie jaoks küll.
Minu kodukülast läheb läbi madal kraav, mis kevadel on vett täis. Läbisõitja arvab, et see on tavaline maakuivenduskraav, aga ta ei ole. Selle kraavi lasi mõisnik 150 aastat tagasi ojast kaevata oma põldude kastmiseks. Kraavi kaevati poolakatest oskustööliste abil kaks aastat. Avamisele tuli kogu kohalik sakslik koorekiht ja kui viimane mätas eemaldati, vesi oleks pidanud pahinal kraavi tungima, ei juhtunud midagi. Surve kraavis oli liialt väike, et kilomeetrite pikkust kraavi veega täita. Külarahvas sai hea kõhutäie naerda sakste rumaluse üle, sest kes ei teaks, et vesi üles mäge ei voola. Sellise veeta kraavina ta aastateks jäigi, kuni kolhoosikord maad koos kraaviga põldudeks muutis. Kraavijuppe näitavad vanemad inimesed lastele ja räägivad, kui rumalad olid saksad. Teadmine, et eesti mehe tarkus oli saksast üle, pole kustunud. See on meie küla lugu, teistel pole sellest eriti asja.
Suuremad lood aga võivad kujundada kogu küla, linna või piirkonna mainet. Loovad kohale juurde kujundi, mis hakkab elama oma elu.
Omamoodi veidrad lood on Anijaga. Eduard Vilde, kelle 140. sünniaastapäeva sellel aastal kõikjal tähistatakse, pani ühe oma ajalooromaanide triloogiasse kuuluva romaani nimeks „Kui Anija mehed Tallinnas käisid“. Fakti, et Anija mehed Tallinnas käisid, teavad Eestimaal kõik, olen selles üpris veendunud. Aga kes olid need Anija mehed ja mida Tallinnast otsisid, juba tavaliselt ei teata. Miks pidi Vilde oma romaanile just sellise nime panema, see on mind pikalt vaevanud.
Episood, kus Anija mehed Tallinna oma õigust tulid nõudma ja selle eest sõnakuulmatuse pärast peksa said, moodustab romaanist vaid väikese osa. Olin raamatu lugemisest varem hoidunud kartes, et see on mingi võitlus talupoegade ja sakste vahel, aga pole ju. Romaan jutustab hoopis, kuidas talupoeg tahab saada tisleriks ja oma unistuse nimel võtab ette tollal võimatu teekonna astuda külaühiskonnast välja ja saab linnas auväärt selliks. Mait on pingutustega jõudnud oma suure unistuseni, kuid siis vägistab saks ta armastatud abikaasa ja noore selli maailma variseb kokku. Ta hakkab jooma, jätab töö, hülgab naise ja pühendub kättemaksule.
Lugu on vaatamata ajaloolisele olemusele väga tänapäevane. Kas saame meid elus tabavast ebaõnnest üle, et kogenumana edasi elada, või anname alla ja loobume kõigest? Oma elust lahti ütlemist on ka tänapäeval näha väga palju. Inimesed kaovad probleemide eest võltsmaailmadesse, olgu see siis viinapudel või virtuaalmaailm. Me ei saa hakkama päriselu probleemidega ja minnes kergemat rada leiame enda jaoks uue tee.
Vilde romaani pealkiri on aga loonud Anija meestest väga sõjaka mulje. Lugu on loonud kuvandi. Tegelikult on praegu Anijal väga sõbralikud inimesed ja kõik on oodatud Anija mõisa augusti lõpus osa saama Piibe Teatri lavastusest „Kui Anija mehed Tallinnas käisid“. Tulge tutvuge Anijaga ja Vilde romaani sündmustega.







