PEETER PAENURM,
EELK Kuusalu koguduse õpetaja
Üldlaulupeoks valmistuvad segakoorid on vähemalt aasta harjutanud Otepää kihelkonnast pärit rahvakoraali, mille Margo Kõlar on seadnud imeliseks koorilauluks „Oh Aadam, sino essitüs“. Kaunis meloodia koos murdekeelsete sõnadega on nagu helge käeviibe muistsetelt radadelt, esivanemate õnnistussoov moodsale põlvkonnale. Küllap Aadama lugu saab olema üks üldlaulupeo hittidest.
Lazarus Spengleri 1524. aastal loodud 9-salmiline laul tõlgiti Maarjamaa kohalikesse keelemurretesse poolteist sajandit hiljem. Ametlik koraaliviis on hoopis midagi muud kui 1908. aastal Ilmjärve vallas Mari Pauluse käest kuuldu. Nähtavasti koraaliviis, mille ainetel Johann Sebastian Bach ja Dietrich Buxtehude lõid küll ilusad oreliteosed, pole meie rahvale tuttavaks ja omaseks saanud. Praegu kasutusel olevas kiriku laulu- ja palveraamatus seda laulu enam ei ole.
Laulupeol esitatakse tartumurdelisest laulust salmid 1, 2 ja 4. Pikk laul tervikuna on sügava sisuga, võttes kokku kristliku usu ja kuulutuse inimkonna hädast ja lunastusest. Margo Kõlar: „Loodan, et Aadama lugu ja selle helge muusika aitab tänapäevast vintsutatud inimesel vaadata hetkeks endasse ja leida iidse mõttega kokkukõla.“
Selles mõttes on seda laulu igati kohane tutvustada just nüüd – aasta tähtsamatel kristlikel pühadel. Ülestõusmispühade rõõm, millest kirikutes kuulutatakse, ei sünni lihtsalt ilusast kevadest, päiksepaistest ega värvitud pühademunadest. Nende pühade erilise rõõmu juured on selles, et midagi on inimkonna loos totaalselt muutunud, häving on pööratud elule, Aadama eksitus ja võlg on lunastatud. Tühi haud kõnetab siis, kui enne seda on nähtud Inimese Poja reetmist, alandamist, pilkamist, kannatust, ristilöömist, surma, ka tema eneseohverdust ja halastust. Teisisõnu kannatuse ja ristita ei ole ülestõusmist ning ülestõusmispüha ilma suure reede ja Aadamata jääb sisutühjaks. On mõtet võtta aega, julgust ja kannatlikkust, et osa saada nende pühade tervikust.
Püüan seda endasse vaatamist ja kokkukõla leidmist aidata sellega, et jagan Põhja-Eesti inimestele ka tallinnamurdelist lauluteksti ja natuke pikemaltki („Uus Lauluraamat“, laul 391, salmid 1-5 ja 9):
„Oh Aadam, sinu eksitus on meie elu rikkund, Et patt on meie pärandus Ja kõikidesse tikkund; See ussi töö On kõigile Suurt süüd ja nuhtlust saatnud. Au Isale, Kes heldesti Meid Poja läbi päästnud.
Et Eevat nõnda peteti, Et patu sisse langes, Et Looja maha jäeti, Sest pidas surm meid vangis. Ei võinud ka Meid aidata Ei ükski loodud asi. Sest lepitas Ja lunastas Meid armas Jeesus ise.
Ja otsegu need võõrad süüd Meid vaeseid hukka saatnud, Nii on ka võõras õigus nüüd Meid jälle lepitanud; Sest nõndagi Kui kõigile On Aadam surma toonud, Nii Jeesus Krist On armsasti Meil’ uue elu saatnud.
See arm on meile näidatud, Et Poeg on meile antud, Kes vennaks meile sündinud Ja risti peale pandud. Kui õieti Nüüd usume See Poja nime sisse, Siis õnnistust Ja rõõmustust Meil’ annab Jumal ise.
Nüüd valgus, tee ja värav ka On üksi Jeesus Kristus, On Isa nõu, kelt üksinda Kõik rahvas leiab õnne, Kes annetud Ja saadetud Meid vägevasti hoidma. Kes südamest Head ootab sest, See peab armu leidma.
Su püha sõna juhatab Mu jalad õige teele; See koidutäht, see seletab Ja valgustab mu meele, Et leian ma Ja tunnen ka Su kaunid annid täiest, Kui usuga Sind paluda Ma võtan kõigest väest.“
Sisukat vaikset nädalat ja rõõmsaid ülestõusmispühi!