Nii Anija kui Raasiku valda jäätmejaamade rajamiseks eraldati 94 078 eurot.
Kevadel esitas MTÜ Jäätmehalduskeskus Keskkonnainvesteeringute Keskusele (KIK) meetmesse „Jäätmete ringlussevõtt ja korduskasutuseks ettevalmistamine“ taotluse Harjumaale kahe uue jäätmejaama rajamiseks. Üks on plaanitud Anija, teine Raasiku valda. Kui möödunud aastal KIK neisse valdadesse jäätmejaamade tegemiseks toetusraha ei andnud, siis eelmisel nädalal otsustas mõlemat projekti toetada.
Kummagi jäätmejaama rajamine läheb maksma 134 398 eurot, sellest KIK annab 70 protsenti – 94 078 eurot. Toetuse saamiseks pidid mõlema valla volikogud garanteerima, et kavandavad eelarvesse järgmise kümne aasta jooksul raha jäätmejaama ülalpidamiskuludeks. Anija vallavolikogu nõustus jäätmejaama tegevuskulusid finantseerima kuni 52 000 ja Raasiku vallavolikogu kuni 55 000 euro eest aastas.
Anija valla jäätmejaam tuleb Kehrasse, OÜ Multimek Baltic kõrval asuvale krundile Tselluloosi tänav 2a, mille vallavalitsus taotles jäätmejaama jaoks riigilt munitsipaalomandisse. Raasiku valla jäätmejaam tehakse Aruküla endise veinitehase vastas asuvale maa-alale, Raveni puhastus- ja purgimisseadmete kõrvale.
„Esimene etapp jäätmejaamade rajamiseks on lõpusirgel,“ sõnas eelprojektid ja rahataotlused koostanud MTÜ Jäätmehalduskeskus tegevjuht Tõnu Tuppits.
Järgmisena tuleb rahastajale ehk KIKile esitada tegevuskava, teha projekteerimishange ning hakata jäätmejaamasid projekteerima, seejärel kuulutada välja ehitushange: „Piltlikult öeldes – talvel projekteerime, suvel ehitame. Eeldame, et jäätmejaamad saavad valmis enne järgmise aasta novembrit. Kuigivõrd dikteerib ka ehitusturg.“
Tõnu Tuppits arvas – kuna projekteerimise kulud ei ole meetme abikõlbulikud kulud, võib kokku leppida, et tellida kahe jäätmejaama jaoks ühine projektihange.
„Päris tüüpprojekti siiski kasutada pole võimalik, kuna Kehra ja Aruküla krundid on erinevad,“ lausus ta.
Jäätmejaam on sisuliselt aiaga piiratud asfaltplats, kus on töötaja jaoks olmehoone ning konteinerid, vähemalt 12 eri liigi jäätmete vastuvõtmiseks: „Visuaalselt ei erine jäätmejaam tavalisest tööstuspargist, pigem on sellest vaiksem. Jäätmeid, mis võiksid tekitada lõhnahäiringuid, sinna tõenäoliselt koguma ei hakata.“
Reostuse ennetamiseks ehitatakse jäätmejaamadele lokaalsed puhastusseadmed, lisaks pannakse nii õli- kui liivapüüdurid – juhuks, kui midagi reostavat peaks minema ümber ja voolama pinnasesse: „Ohtlike jäätmete jaoks tuleb spetsiaalse tehnilise lahendusega vastuvõtukonteiner.“
Konteinerid paigaldatakse Tõnu Tuppitsa kinnitusel jäätmejaamadesse nii, et jäätmete äraandmine oleks logistiliselt mugav – saaks autoga sõita nende lähedale ja jäätmed otse konteinerisse laadida.
„Kõigisse jäätmejaamadesse ehitatakse teed selliselt, et jäätmeid tooma tulnud masin ei peaks välja sõitmiseks tagurdama ning saaks lahkuda nii, et ei sega samal ajal sissesõitjaid,“ selgitas ta.
Jäätmehalduskeskuse juht tõi hea näitena Harku valla jäätmejaama Tabasalus, kus on eraldi sisse- ja väljapääs, vastupidise näitena Lääne-Harju valla jäätmejaama Karjakülas, kuhu kaks autot korraga hästi mahtuda ei taha.
Anija ja Raasiku valla jäätmejaamades hakatakse vastu võtma paberit ja kartongi, plastikut, metalli, klaasi, aia- ja haljastusjäätmeid, puitu, tekstiili, suurjäätmeid, rehve, eterniiti, ohtlikke jäätmeid ja muud.