ARTUR TALVIK
Käesoleval aastal tähistab Juminda vabatahtlik merepääste 130. sünnipäeva. Tõsi, nõukogude ajal pandi kogu vabatahtlik merepääste pausile nagu ka Eesti vabariik. Merekultuurile mõjus see paus väga valusalt. Nii taastus vabatahtlik merepääste alles 15-20 aastat pärast vabariigi taastamist. 2011 taastasime ka Juminda vabatahtliku merepääste, mis nüüdseks aktiivselt tegutsenud juba 10 aastat.
Rannarahvas on ikka merehädalistele abi andnud, aga organiseeritud vabatahtlik merepääste loodi tsaariaegsel Venemaal alles 1870ndatel aastatel. Eesti keeles nimetati seda Mereõnnetuse Puhul Abiandmise Ühinguks, kasutati ka nimetust Merehädaliste Abiselts.
Meie piirkonna esimene päästejaam rajati Jumindale 1891. aastal. Kõik sai alguse sellest, et 1880ndatel toimus Juminda poolsaare juures kaks suurt mereõnnetust. Hukkusid rootsi kaubalaev Aurora ja Peterburist pärit kaeralaev Varvara. Mõlema laeva kaptenil olid kaasas ka naine ja lapsed, kes koos kõigi meeskonnaliikmetega Juminda rahva abiga päästeti.
Aurora kapten annetas tänutäheks luubi ehk päästepaadi. Varvara kapten oli veelgi lahkem. Tema 5000rublase annetusega ehitati Jumindale üks Eestimaa uhkemaid päästejaamasid ja osteti veel üks luup koos väga hea päästevarustusega. Kapteni soov oli, et tänutäheks peab see päästejaam ja päästepaat kandma Varvara nime. Nii ka tehti.
Juminda päästejaama annetuse jääkidest ehitati siia piirkonda veel kaks luubikuuri. Üks Pärispeale ja teine Rammu saarele, ent need olid laudadest, mitte kivist nagu Juminda jaam, ja ka varustus oli nigelam. Nõuka-aja saabudes päästepaadid hävitati ja vabatahtlike merepäästjate tegevus keelati ära. Juminda päästejaamast sai alguses hobusetall ja siis ühe nõukogude mereväe admirali suvila. Praegu on see muinsuskaitse all olev päästejaam kasutuses suvilana.
Juminda vabatahtlik merepääste baseerub nüüd Hara sadamas, valvekohtadena kasutame ka Tapurla sadamat ja Leesikalda lautrit. Aga ajaloolist järjepidevust kanname me lisaks nimele veel mitmel moel. Meie liige Ago Katvel ehk enim, sest just tema vanaisa, vanavanaisa ja vanaonu olid kunagised Juminda merepäästjad. Nemad peitsid ka ühe luubi aeru nii, et see säilis läbi nõuka-aja ja on nüüd meie reliikvia. Ka oma lipulaeva nimetasime me endiste Juminda merepäästjate auks Varvaraks. Juminda merepääste lastelaagreid korraldame vana päästejaama vahetus läheduses lootuses, et selle ajalooline hõng nakatab merepäästevaimsusega ka piirkonna lapsi.
Taasloodud Juminda merepäästel on olnud tegevust palju. Oleme käinud ligi neljakümnel väljakutsel, päästetud on mitmeid elusid, aga on tulnud päästa ka kuumaõhupalli ja ujuvekskavaatorit. Kahjuks oleme pidanud otsima ka uppunud paadimehi, kes on merele läinud ilma päästevestita ja vindise peaga. Oleme korraldanud mitmeid koolitusi ja õppusi. Seitsmendat aastat korraldame Juminda merepääste lastelaagreid, kus igal suvel on käinud kolmes vahetuses ligi sada last. Meie ühingus 25 liiget ja seitse uusliiget, kes ootavad oma koolitusi, et saada tunnustatud merepäästjaks. Meile kuulub piirkonnas hetkel ainus täielikult merepäästetöödeks ehitatud päästelaev Bremen, mille annetasid Saksa vabatahtlikud merepäästjad.
Kutsume teid 16. juulil meie juubelipäevast osa saama, külalistele on tasuta juubeliseminar ja õhtul saab jalga keerutada Curly Stringsi saatel. Ikka Juminda poolsaarel. Jälgige reklaami! Turvalist meresuve!