JAKO REINASTE: „Paketist olulisem on säästa elektrit.“

2700
Elektriala asjatundja JAKO REINASTE: „Avatud elektrituru teema on liiga suureks puhutud.“

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi energeetikaosakonna energia talituse juht JAKO REINASTE, viimased nädalad on Teil seoses elektrituru avanemisega ilmselt väga töised?

„Jah, oleme jaganud energiaturu avanemisega seotud teavet. Meie osakonnas töötab viis inimest, käime sel teemal rääkimas, kui kutsutakse. Viimastel nädalatel on minul tulnud seda teha kord või paar nädalas ja enamasti pärast tööaega. Kutsutud on igale poole, ka Lõuna-Eestisse ja saartele. Tegelikult on tore, et kutsutakse ja hea on saada tagasisidet, mis teemad vajaksid enam selgitamist ning kuidas oleks võimalik seda teha arusaadavamalt.“

Hiljuti oli Arukülas samuti elektrituru avanemise infotund. Raasiku vallamajas põhjendati Teie kutsumist esinema sellega, et olete oma valla inimene. Kus elate?

„Olen kogu elu elanud Aruküla külje all Kalesis. Koolis käisin Tallinnas, kogu vaba aja olin maal. Ministeeriumi energeetikaosakonnas olen töötanud poolteist aastat. Õpin Tallinna Tehnikaülikoolis doktorantuuris soojustehnikat. Energeetika on hobi, mis läheb tööga hästi kokku ja selles valdkonnas annab palju ära teha.“

Kes kohtumistel infot küsimas käivad? Kas ka noored inimesed?

„Päris noori inimesi ei ole näinud. Nemad otsivad teavet internetist. Ja kui paljusid noori see teema puudutabki? Elatakse vanemate juures või üürikorterites. Kellel on oma korterid, nendel teeb valiku tavaliselt ühistu. Liitumise küsimused puudutavad eelkõige eramajade omanikke. Kuulamas ja küsimas käivad ikka vanemad inimesed. Tulevad need, keda asi huvitab ja kes on juba ise uurinud.“

Millised on peamised küsimused?

„Tutvustame tavaliselt sissejuhatuses, mida uus süsteem endast kujutab. Paratamatult jõutakse ikka pakettideni välja ja tuleb selgitada nende põhierinevusi. Variatsioone on ligi 90, aga tegelikult pakette kaks – fikseeritud ja börsihinnaga. Ülejäänud versioonid jäävad sinna vahepeale. Küsitud on, kuidas liitumislepingu sõlmimine käib ja kuidas selle kohta infot saada. Praeguseks on enamikele jõudnud postkastidesse buklett, kus kõik kirjas.

Kellel internetile igapäevane ligipääs puudub, saavad infot telefonilt 6160160. Kehtib tavaline lauatelefoni minuti hind.“

Mis siis juhtub, kui tehakse paketti valides vale otsus?

„Paketti saab alati vahetada. Kui oled teinud vale valiku, siis saad järgmise kuu alguses, enne 10. kuupäeva uue võtta. Mingeid lisatasusid lepingu lõpetamisega ei kaasne. Võta kas või iga kuu uus pakkuja, kui vana ei sobi.“

See tähendab, et kes enne 9. detsembrit liitumislepingut ei sõlmi, saavad seda teha jaanuari alguses?

„Jah. Kuu aega saavad nad elektrit börsihinnaga ehk üldteenusena. Elektrita keegi ei jää. Inimesi on hirmutatud, et kui paketti ei vali, siis peavad elektri eest kõrget hinda maksma. Tegelikult ei tasu börsihinda nii väga karta. Talvel on see enamjaolt kallim, kui fikseeritud paketiga ostes, sest elektri tootmine on kallim. Kevadel ja suvel võib üldteenusena saada elektrit odavamalt kui fikseeritud paketiga, sest tänu suurveele hakkavad rohkem tootma hüdroelektrijaamad ja see muutub odavamaks. Kellel jäi pakett detsembris sõlmimata, saab vaadata ja jälgida, mis tegelikult muutus, kui palju arve kuuga kasvas, ning jaanuaris otsustada, mida edasi teha.“

Nii, et kokkuvõttes ei olegi suurt vahet, kas liituda või mitte?

„Oleneb rahakoti paksusest. Kelle kuusissetulek ei võimalda talvel rohkem maksta, võiks igal juhul sõlmida fikseeritud paketi  – siis on hind teada ja ootamatused börsil seda ei tõsta. Hinnakõikumine ja avatud turult ostmisega kaasnevad riskid puudutavad vähem neid, kellel on võimalik talvel rohkem tasuda ja suvel selle võrra soodsamalt elektrit saada. Tegelikult võib väiketarbija elektriarve vahe olla erinevate pakettidega kuni paar-kolm eurot kuus.
Mõne pere eelarves võib seegi olla muidugi oluline raha, aga palju rohkem on võimalik säästa siis, kui mõtelda hoolega, kuidas elektrit kasutada ja kokku hoida.

Energiasäästu tehtud investeeringud, nagu majade soojustamine, väiksema kuluga ja nutikad seadmed ning tuulikud ja päikesepaneelid, hakkavad end nüüd ära tasuma. Paketi valik mängib suhteliselt väikest rolli. Kindlasti tasuks selle puhul aga vaadata, et öine ja päevane tariif oleksid erinevad. Öine tariif, mis kehtib ka nädalavahetustel, peaks olema väiksem.“

Järelikult ei ole ka olulist vahet, millist ettevõtet eelistada?

„Uurida ja valida tasub. Meil saab olema vaba turg ja tarbija võiks end kurssi viia tekkivate valikuvabadustega. Kõik elektrimüüjad on Konkurentsiamet sertifitseerinud ja täidavad seega teatud reegleid.

Põhimõtteliselt ostavad kõik müüjad elektri meile börsilt, aga erinevus on müüjate paindlikkuses arvestada tarbija soovidega. Palju aitavad müüjat kaasa infotehnoloogilised lahendused ja internet ning selle toel on võimalik näiteks väikesel müüjal tegutseda palju efektiivsemalt kui mõni suurem ettevõtja.
Pigem lähtuda sellest ikka, mis tuleb soodsam – see ju valikuvabaduse eesmärk.“

Kas pärast liitumist veel midagi muutub lisaks elektri hinnale?

„Võrgulepingud ei muutu. Näitude, katkestuste, pretensioonide esitamise kord jääb üldjoontes samaks. Kui praegu piisas sageli sellest, et esitasid näidud kord kvartalis, siis edaspidi kindlasti iga kuu.“