Harjumaa ÜTK muudab avalike bussiliinide tsoone ja tõstab piletihinda

3777

Seni oli kogu Kuusalu vald neljandas, Anija ja Raasiku vald tervikuna kolmandas piletitsoonis, 1. veebruarist on osad külad pandud linnale
lähemasse tsooni.

Harjumaa Ühistranspordikeskus (ÜTK) avalikustas 1. veebruarist 2014 kehtima hakkavad uued piletitsoonid ja -hinnad riiklikult doteeritavatele bussiliinidele. Teine ja kolmas tsoon laienevad pealinnast kaugemale, mis tähendab, et sealsetel sõitjatel on edaspidi Tallinna ja sealt tagasi sõitmiseks piletihind odavam. Hinnasüsteem on seatud nii, et mida rohkem tsoonipiire sõitja ületab, seda kallim on sõidupilet.

ÜTK juht Ago Kokser kommenteerib, et piletihind läheb soodsamaks suurele hulgale maalt Tallinna tööle ja kooli sõitvatele inimestele: „Mõnedele üksikutele, kes hakkavad nüüd vallakeskusesse sõitmiseks ületama tsoonipiiri, muutub bussisõit kallimaks, aga enamik muutustega seotud piirkondade sõitjatest võidavad rahaliselt.“

Ta selgitab, et Harju maakonnas kehtestati praegused pileti­tsoonid 2008. aastal ja üsna pea hakkasid sõitjad nurisema, et neid tuleks muuta. Põhjendati, et tekkis olukord, kus sõitjad maksid suhteliselt lühikese sõidu eest suhteliselt kõrget hinda, sest ületasid tsoonipiiri. Ka omavalitsustest tuli ettepanekuid muudatuste tegemiseks, ent puudusid ametlikud andmed. Kui aasta tagasi käivitus elektrooniline ehk rohelise kaardiga tasumise süsteem, oli võimalik hakata sõitjate liikumist analüüsima. Saadi ka vastav maatriksiprogramm.

Liiniplaneerija Iris Kruusel lisab, et tsoonipiiri nihkumise tõttu on edaspidi pilet kallim umbes 3 protsendil sõitudest. Puuduvad andmed, kui palju on neid inimesi, kes Tallinna poole üldse ei sõida. Ka neile samadele sõitjatele, kellel hakkab vallasisene bussisõit olema kulukam, on Tallinnasse sõitmine odavam.

Kodasoost Kuusallu poodi 1.60 eurot

Kuusalu vald oli tänini üks piletitsoon ehk 4. tsoon. Tsoonipiir kattus vallapiiriga. Alates veebruarist jäävad mitmed külad, nende hulgas ka Kodasoo, Saunja, Kaberla 3. tsooni. Praeguste hindade järgi maksis linnasõidu paberpilet sealsetele sõitjatele 2,90 eurot, edaspidi on hind 2.30. E-pileti puhul on linnasõidu hind sealt 1.84 eurot.

Samas on tasunud nendest küladest Kuusallu või Kiidu sõitvad elanikud paberpileti eest seni 0.80 eurot ehk tsoonisisese hinna, veebruarist oleks hind tõusnud 0.90 euroni, kui tsoonipiiri poleks muudetud. Ent nüüd tõuseb vallakeskusesse sõidu paberpileti hind 1.60 euroni, sest minnakse kolmandast tsoonist neljandasse. E-üksikpilet maksab rohelise kaardiga Kodasoost, Kaberlast, Saunjast avaliku liini bussiga Kuusallu või Kiidusõitmisel 1.28 eurot.

Kodasoo külavanem Katrin Pahk ütles, et pole ülevaadet, kui paljud inimesed sõidavad nende külast liinibussiga Kuusalu poole tööle, arstile või poodi: „Hommikuti ootab bussipeatustes päris palju rahvast, linna poole kümmekond, aga mitmed ka Kuusalu poole.“

Raasiku ja Anija vallas avalikke liine vähe

Anija ja Raasiku vald olid seni kolmandas piletitsoonis, nüüd eraldab tsoonipiir ka seal osad külad vallakeskustest. Näiteks jääb Pikavere kant endiselt kolmandasse tsooni, Aruküla on teises tsoonis. Kehra on jätkuvalt neljandas tsoonis, Anija ja Soodla kolmandas. 

Samas kommenteeriti Anija ja Raasiku vallamajast, et liinibussidega liigutakse vähe. Paljud vallaelanikud sõidavad rongidega ning vallasiseste liinidega on võimalik minna küladest suurematesse keskustesse ja ka õhtuti pärast tööd koju. Aruküla inimesed liiguvad linna poole ja tagasi ka kommertsliinide väikebussidega.

Anija vallas sõitva ainsa avaliku bussiliini 143 kohta lausub Ago Kokser, et see on kogu maakonnas üks kõige kahjumlikumaid, aga seni ikka käigus hoitud, sest siiski on mõningaid sõitjaid, kes seda kasutavad.

Roheline kaart järjest popim

Harjumaa Ühistranspordikeskuse andmetel ostetakse 18 protsenti üksikpiletitest elektrooniliselt ehk rohelise kaardiga. Et bussidest saada sularahaga arveldamist tunduvalt vähemaks või päris välja, on elektrooniline üksikpilet ehk E-pilet paberpiletist ligi 20 protsenti odavam. E-pileti enda hinnatase langeb kuni 14 protsenti, võrreldes senisega. Paberüksikpileti hinda tõstetakse 0,10 sendi võrra.

„Kuupiletile tuleb 2 eurot juurde, aga arvestama peaks sellega, et igal tööpäeval sõitvad reisijad liiguvad linna ja tagasi 40 korda kuus, kuupileti hind on aga üksikpileti hind korrutatuna 20ga,“ märgib ÜTK juht Ago Kokser.

Ta kiidab, et piletimüük on läinud paremaks: „2013. aasta müügiplaanid on täidetud, sõitjaid on tulnud juurde. Mida rohkem tasutakse E-pileti eest, seda kiiremaks bussisõit läheb ning edaspidi on võimalik graafikuid tihendada. Maakonnas on 1500 bussipeatust, muutuste kavandamine on pikk protsess, analüüs võtab pool aastat aega.“