ANDRE SEPP,
Harjumaa Omavalitsuste Liidu esimees,
Raasiku vallavanem
Ennekõike tuleb meil selle halva viiruse levik kontrolli alla saada ja teha kõik endast olenev, et säästa inimelusid ja pöörduda tagasi normaalsele elurütmile.
Oma riigi toimimine ja selle kohalolu inimestele on ülioluline olenemata asukohast meie riigis. Harjumaa Omavalitsuste Liit tellis suurima maakonna esindajana uuringu „Eesti regionaaltasandi analüüs“, kus osalesid meie kõik suuremad ülikoolid ja enamik omavalitsuskoostöö organisatsioonidest. Analüüsi tellimise ajend oli nõutus, segadus ja suunataju puudus regionaalsel tasandil.
Eesti rahvastiku statistika järgi elab 42 protsenti rahvastikust Tallinn-Harjumaal. Tempo kasv prognoosib lähi-ajal Harjumaale enamiku Eestimaa elanikest, aga see tuleb ju teiste piirkondade arvelt ega saa olla kuidagi jätkusuutliku riigi eesmärk. Regionaalne tasakaalustus ei saa olla ainult sõnades, vaid peab jõudma ka tegevusteni, mis seda toetaksid.
Sõnastasime selle töö jaoks ambitsioonika eesmärgi: leida parim maakondliku või regionaalse tasandi juhtimis- ja toimemudel, mis tugevdaks kohalikke omavalitsusi ja regioone, arvestaks piirkondlikke eripärasid ning muudaks regionaaltasandi lihtsamaks ja läbipaistvamaks. Vaatamata Eesti riigi territoriaalsele väiksusele vajame riigi ja omavalitsuste vahele regionaaltasandit, sest paljud klassikalised regionaalsed ülesanded on niisugused, mida ei ole otstarbekas täita omavalitsuse ega riigi kesktasandil. Esitasime tellijatena töö tulemused riigikogule, tehes konkreetsed ettepanekud: algatada laiem arutelu uuringu üksikasjalikult põhjendatud ettepanekutest tulenevalt regionaalse valitsemise võimaliku korralduse kohta ja kutsuda kokku laiapõhjaline ning võimalikult paljusid huvitatud osapooli kaasavad arutelud.
Valminud on töö konkreetsete ettepanekute läbiarutamiseks, milleks pakuti kolm võimalikku lahendust.
1. Kohalike omavalitsuste maakonnatasandi koostöö tugevdamine omavalitsuste maakondlike liitude kaudu. Muuta omavalitsusliitu kuulumine ja koostöö omavalitsustele kohustuslikuks, kuid samal ajal anda koostöötasandile täiendavaid ülesandeid. Konsolideerida maakonna tasandi arendus- ja teenusasutused maakondlike omavalitsusliitude juhtimisele.
2. Regionaalarengu nõukogu moodustamine. Sel oleks koordineeriv pädevus regionaalse valitsemise küsimustes ministeeriumite, riigiasustuste ja kohalike omavalitsuste suhtes. Teeks ettepanekuid regionaalpoliitika ja valitsemisalade regionaalsete sidusküsimuste poliitikate kohta ning nende kujundamiseks riiklikul ja regionaalsel tasandil.
3. Regionaalse valitsemise asutuste loomine. Need oleksid regionaalsete ülesannetega tegelevad avalik-õiguslikud asustused, mille ülesanded hõlmavad regionaalse arengu kavandamist ja selleks vajalike meetmete rakendamist, regionaalse mõõtmega ülesannete korraldamist ja teenuste otsustamist.
Möödunud haldusreform valdade liitmisest vajab järgmist kiiret ja otsustavat sammu, et luua eeldused ühtlasema riigi arendamiseks. Loodetavasti võetakse need teemad arutada, et Eesti rahvastik ei koonduks kahte keskusesse põhjas ja lõunas.