
Telia teeb Antarktika 200 ekspeditsioonist saatesarja, mille juhid-peategelased on mereakadeemia kaks tudengit – KAROLINA VAINO Loksalt ja JULIUS TARAND Tallinnast.
Tuleva aasta jaanuari lõpus möödub 200 aastat, kui Saaremaal sündinud baltisakslane, Vene admiral ja maadeuurija Fabian Gottlieb von Bellingshausen nägi Antarktika mandrit. Teadaolevalt on ta üks kolmest maadeavastajast, kes esimestena jõudsid Antarktikani.
Eesti Meremuuseum ning Eesti ettevõtjate ja avaliku elu tegelaste MTÜ Thetis Ekspeditsioonid korraldavad Bellingshauseni ajaloolise reisi meenutamiseks laevaretke Antarktika 200. Marsruut järgib tema laevade teekonda, kuid peatusi tehakse rohkem, seitsme kuu jooksul on kavas läbida 30 sadamat Euroopas, Aafrikas ja Lõuna-Ameerikas. Jaanuari lõpus tahetakse jõuda Antarktika lähedal samasse kohta, kus Bellingshausen oli 200 aastat tagasi.
Antarktika-ekspeditsioonile minnakse mootorpurjekaga. Laev on ostetud Hispaaniast, korrastatakse Saaremaal Nasval. Ristimistseremoonia oli möödunud teisipäeval, 11. juunil Tallinna Lennusadamas, mootorpurjekas sai nimeks Admiral Bellingshausen. Tegu on Hollandis valmistatud kahemastilise ligi 24 meetri pikkuse Jongert jahiga, mida peetakse üheks kvaliteetsemaks jahi-tüübiks. Jaht läks maksma ligi pool miljonit eurot.
Laev Admiral Bellingshausen lahkub Tallinna sadamast 8. juulil, põikab teel Käsmu, nii lubas ekspeditsiooni juht Tiit Pruuli Hara merepäeval. Ekspeditsioon algab 11. juulil Kroonlinnast, nagu algas ka Bellingshausenil.

Tiit Pruuli sõnul on ekspeditsiooni eesmärk tutvustada Eestist pärit saksa rahvusest Vene admirali, kelle tegevus tõi suurt tulu kogu maailmale, ja Eesti väärikat merendusajalugu ning tõmmata tähelepanu maailmamere ökoloogiliselt täbarale olukorrale – räägitakse merevee reostumisest, ka globaalsest soojenemisest ja jäämassiivide sulamisest, mis tõstab merevee taset.
Koostööd tehakse teleoperaatorfirmaga Telia, ekspeditsioonist valmib 10osaline populaarteaduslik sari „Antarktika 200 – Bellingshauseni jälgedes“. Kaasa sõidavad teadlased, sadamates kohtutakse nende kolleegidega. Jahi pardale jõuavad ka tuntud külalised, kes teevad kaasa mõne etapi.
Sarja peategelased-saatejuhid on mereakadeemia 1. kursuse tudengid, jungad Karolina Vaino Loksalt ja Julius Tarand Tallinnast.
KAROLINA VAINO läks merekooli tänu Hara purjetreeningutele
Karolina Vaino on 20aastane, eelmisel kevadel lõpetas Loksa gümnaasiumi ja õpib Eesti mereakadeemias tüürimeheks.
Telesarja saatejuhiks sattus ta enda sõnul üsna juhuslikult: „Kursusekaaslane Julius Tarand küsis, kas pakub huvi ning soovitas mind. Läksin intervjuule ja osutusin valituks. Arvan, noored valiti saatejuhtideks, et kutsuda mereakadeemiasse õppima ning näidata, et see ei ole nii jube, kui esmapilgul võib paista.“
Praeguseks on nad koos Julius Tarandiga läbinud esmaabikoolituse ja ees ootab kaamerakoolitus. Karolina Vaino ütles, et lisaks 10osalise saate juhtimisele oodatakse neilt mootorjahi pardal abi ja meresõidul kaasalöömist, näiteks osalust purje seadmisel või muud sellist.
Samuti teevad nad kaasa mitmetel üritustel sadamates – Kroonlinnas, Londonis, ka Hollandis. Korraga on pardal üks noor saatejuht, täpsed vahetused on selgumisel, aga on teada, et kokku veedab Karolina Vaino Eestist eemal kaks kuud.
Antarktika reisi tõttu lükkub tal edasi madruse praktika – esimese kursuse lõpuks omandavad mereakadeemia tudengid madruse tunnistuse. Varem on ta sõitnud mereakadeemia purjekaga Tuulelind ja käinud purjereisil Sitsiilias.
Karolina Vaino julgustab tüdrukuid mereakadeemiasse tulema, sest kuigi tüdrukuid õpib seal vähem, on koolis huvitav ja poistel-tüdrukutel võrdsed võimalused. Praegu õpib laevajuhtimist kahes grupis neli tüdrukut.
„Vaatasin erinevate koolide vastuvõtutingimusi ja nägin mereakadeemiat, mõtlesin, et proovin ja vestlusel läks hästi. Kindlasti mõjutas ka see, et elan mere ääres ja lõpuklassis läksin Hara Seilamise Seltsi purjetamisringi, kus hakkas meeldima.“
Tüürimeheks õpitakse mereakadeemias kolm aastat ja kerge see Karolina Vaino hinnangul ei ole: „Raske on ja õppima peab nagu ülikoolis ikka. Raskeimad ained on keemia-füüsika ja joonestamine, kus tuleb tõesti pingutada. Samas okeanograafia ja hüdrometeoroloogia on väga huvitavad. Nendes ainetes õpime näiteks pilvede nimetusi eesti ja ladina keeles, pilvede liigi järgi ilma ennustamist ja ühise mereaja arvutamist. Erialaseid aineid tuleb rohkem järgmisel õppeaastal. Väga meeldivad praktilised koolitused. Oli näiteks enesepääste ja helikopteripääste koolitus. Viimases imiteeriti tuult, müra ja laineid ning tõmmati veest välja. Tuletõrjekoolitustes saime ise tuld kustutada.“
UKU AASLAV-KAASIK aitas laeva valida
Kuusalu valla Kahala küla elanik Uku Aaslav-Kaasik on ekspeditsiooni meeskonda laevamehaanikuks kutsutud koos oma kahe venna Ahto ja Lembituga. Ekspeditsioonil osaletakse vaheldumisi.
Uku Aaslav-Kaasik rääkis Sõnumitoojale, et on tööalaselt seotud firmaga Baltic Workboats, mis tegutseb Saaremaal Nasval. Ta käis ettevõtte esindajana abis Antarktika 200 jaoks sobivat laeva valimas. Tutvus kahe laevaga Hispaanias ning ühega Maltal, vaatas nende tehnilist olukorda.
„Liisk langes sellele, mida nüüd oleme ekspeditsiooniks kohaldanud. On suhteliselt vana jaht, 1984. aastal ehitatud. Ekspeditsioonile ma ei kandideerinud, osalemiseks tehti ettepanek. Oleme koos vendadega tegelenud aastaid veemotospordiga,“ sõnas ta.
Uku Aaslav-Kaasik arvas, et tema osaleb Euroopa etappidel, kuna üks vend on suvel seotud veemotospordi valdkonnas treeneritööga ja teine noortelaagritega.
Ülle Aaslav-Kaasiku ja Uku Aaslav-Kaasiku pereettevõte Sookriimud OÜ valmistab aktiivsetele koertele rakmeid ning jalutus- ja kaelarihmu ja muid tarvikuid. Nad kasvatavad kelgukoeri ning käivad võistlemas. Ülle Aaslav-Kaasik tuli kaks aastat tagasi kelgukoertega 160kilomeetrisel võistlusel Rootsis maailmameistriks.




