Anija toidukoolitusest kasvab välja kokandusring

1700
Anija mõisas toimunud teabepäeval „Mees on viljakas“ olid suurem jagu osalenutest mehed.

Anija mõisas toimunud terviskliku toitumise teabepäeval „Mees on viljakas“ oli 15 osalejat.

Teisipäeval, 30. septembril oli Anija mõisas Ida-Harju Teabe- ja Nõustamiskeskuses Tervise Arengu Instituudi ja Euroopa Sotsiaalfondi rahastatud kampaania „Mees on viljakas“ raames tervisliku toitumise teabepäev ja kokanduskursus, mis oli mõeldud eelkõige meestele. Kahes grupis oli kokku 15 osalejat, 10 meest ja 5 naist.
Esmalt pidas korraldaja Helina Lillsoo loengu puu- ja köögiviljade kasulikkusest. Ta rääkis, et need sisaldavad peaaegu kõiki vajalikke vitamiine ja mineraalaineid ning fütoaineid, mis on samuti tervisele positiivse toimega. Spetsialistid soovitavad süüa vähemalt viis portsjonit  ehk peotäit puu- ja köögivilju päevas. Neist kolm võiksid olla köögivilja- ja kaks puuviljaportsjonid.
„Viljade valik peaks olema võimalikult mitmekesine: süüa tuleks erinevaid ja erinevat värvi vilju,“ sõnas Helina Lillsoo.
Ta soovitas jagada vajaliku puu- ja köögiviljade koguse päeva peale ära: „Näiteks hommikuse pudru peale sobivad hästi värsked või külmutatud marjad, oodeteks puuviljad, toorsalatid ja mahl, lõunases supis on juba vähemalt üks portsjon köögivilju, vähemalt pool praetaldrikutäiest olgu värsked või aurutatud-hautatud-keedetud köögiviljad. Köögivilju saab lisada teistesse toitudesse: kastmetesse, pirukatesse vormiroogadesse.“
Veel andis ta nõu hoida puu- ja köögiviljad pidevalt käeulatuses, sest kooritud ja tükeldatud vilja järele haarame enamasti kergemini ning märkis, et toidulisandid on lahendus vaid juhul, kui toiduga ei ole võimalik saada piisavas koguses vitamiine ja mineraalaineid: „Toidulisandite mõtlematu tarvitamine võib kasu asemel teha hoopis kahju, sest defitsiidist ohtlikum võib olla vitamiinide ja mineraal­ainete ületarbimine.“
Pärast loengut õpetas Helina Lillsoo tegema tervislikke toite, kus kasutati ka puu- ja köögivilju. Ta küpsetas kõrvitsasaia, porgandi, paprika, murulaugu ja sinihallitusjuustuga täidetud kanafileerulle, keetis kõrvitsa-suitsujuustu püreesuppi, valmistas „kasukat“ ehk heeringasalatit, milles oli ka keedetud peeti, porgandit ja sibulat ning õpetas valmistama külmutatud maasikatest, mustikatest ja vaarikatest marja-jogurtitarretist.
„Jäin ise rahule ja tundub, et ka osalejad jäid – neist enamus kiitis koolituse väga huvitavaks. Üks mees ütles, et ta ei söö muidu kõrvitsat, aga sellest tehtud püreesuppi küsis veel juurdegi. Osa uurisid, millal toimub järgmine koolitus. Kahjuks oli mitmeid, kes oleksid tahtnud osaleda, kuid koolituse toimumisaeg neile ei sobinud,“ ütles korraldaja.
Kehra noorte käsipallitreener Kaupo Liiva küsis Helina Lillsoolt, kas ta on nõus tulema tema hoolealustele tervislikust toitumisest rääkima. Ka on ta juba kutsutud sarnast koolitust läbi viima Pikva seltsimajja.
Järgmisena sushikoolitus
Helina Lillsoo ütles, et tervisliku toitumise koolitusest selgus – Anija valla inimesed, sealhulgas ka mehed, on huvitatud kokanduskursusest. Seetõttu otsustati koos Anija Mõisa Halduse tegevjuhi Kaiti Kartusoviga, kes aitas läbi viia ka esimest teabepäeva, et Anija mõisas kutsutakse ellu kokandusring. Selle esimene kokkusaamine on 22. oktoobril kell 18.30 ning siis õpetab Katrin Roomere Kehrast sushi tegemist.
„Olen ise tema tehtud sushit söönud ning julgen öelda, et see ei jää alla Tallinna restoranis pakutavale,“ lausus Helina Lillsoo ja lisas, et huvilised peaksid koolitusele eelnevalt registreeruma.
Kokandusring võiks tema arvates hakata koos käima kord kuus. Ka järgmiste tundide teemadeks on ideed juba olemas: Nelli Restov on andnud nõusoleku rääkida-juhendada hoidiste valmistamist ning Uku Praks tulla õpetama, mida teha seentest.