ALLAR SATS Kolgakülast ja MARKKO PÜÜ Arukülast on tudengite vormelitiimis

2603

17. augustil osaleb tiim enda ehitatud vormeliga tudengite võistlusel Ungaris.


ALLAR SATS (vasakult neljas) ja MARKKO PÜÜ (vasakult seitsmes) Silverstone’is võistlusel. Vormelitiimis on ka üks neiu, ta tegeleb administra­tiivse asjaajamisega. Foto FS Team Tallinn

Formula Student on USAst pärit tudengite tootearendusvõistlus, kus tudengid peavad ehitama oma vormeli. Eestis loodi Formula Student Team Tallinn 2006. aastal, see on Tallinna Tehnikakõrgkooli ja Tallinna Tehnikaülikooli ühine võistkond. Sõnumitooja piirkonnast on vormelitiimis kaks tudengit.

Markko Püü Raasiku vallast Arukülast õpib Tallinna Tehnikaülikoolis magistrantuuris transporditehnikat. Ta on võistkonnas kolmandat aastat, tegeleb mootoriga.

„Nägin kunagi ühest saatest, et selline asi on olemas. Saatsin kirja ja uurisin, kuidas sinna meeskonda saab,“ meenutas ta.

Autode vastu tekkis Markko Püül huvi keskkoolis: „Autod hakkasid mind huvitama, kui tuli lubade tegemise aeg. Hakkasin üht autot taastama, võtsin juppideks ja panin uuesti kokku.“

Allar Sats Kuusalu vallast Kolgakülast lõpetas kevadel Tallinna Tehnikakõrgkoolis autotehnika eriala kolmanda kursuse. Formula Student meeskonnas on ta tegutsenud ühe aasta, tegeleb vedrustusega.

„Pakkus huvi ja kandideerisin. Igal sügisel tahab sinna üle 40 inimese, võetakse umbes 15. Kokku on võistkonnas üle 25 inimese, suurte Euroopa ülikoolide tiimid on rohkem kui 70 liikmega,“ jutustas ta.

Ta ostis oma esimese mootorratta 16aastaselt, pärast seda on kogu aeg mõne masina kallal kõpitsenud. Kust huvi tekkis, ta ei tea, kumbki vanem autodest huvitatud pole. Samas nendib ta, et ta vanaisa Kuulo Neuhaus Kehrast oli ringrajasõitja.

Mõlemad noormehed arvavad, et vormelitiimis töötamine on hea praktiline väljund koolis õpitud teooriale.

„Palju on iseõppimist, kõige rohkem saab teadmisi neilt, kes tiimis juba kauem olnud,“ lausus Allar Sats.

Loominguline töö
Formula Student liigas peetakse võistlusi suvel. Võistlustel ei saada punkte ainult võidusõidus, vaid ka teoreetilises osas, kus tuleb tutvustada ja põhjendada insenerilahendusi.

Võistlused algavad tehnilise kontrolliga, vaadatakse, kas vormelid vastavad ohutusnõuetele. Sellele järgneb teoreetiline osa. Võistkonnad esitavad aruanded turunduse, valmistamiskulude ja konstruktsiooni kohta, kirjas peab olema iga detail. See on justkui diplomitöö kaitsmine –kohtunikele tuleb selgitada auto otstarbekust ja uurimustöö põhjalikkust.

„Et kui auto läheks tootmisse, oleks aruannetes kõik vajalik olemas. Reaalselt ei lähe, aga peame teadma, kuidas teha, kui läheks,“ selgitas Allar Sats.

Viimane osa mõõduvõtmisest on võidusõidud, kus on neli erinevat võistlust.

Vormeli kallal töötab meeskond terve õppeaasta, kasutatakse professionaalseid inseneriprogramme, disainitakse auto osi. Tiimi rahastavad mõlemad koolid, sponsoritelt saadakse juppe auto ehituseks. Garaažid, kus tiim töötab, asuvad tehnikakõrgkoolis.

„Projekteerid kodus, garaažis käid arutamas ja ehitamas. See on põnev, et kõike saab ise teha. Terve vormel on algusest lõpuni enda ehitatud,“ lausus Allar Sats.

Markko Püü lisas: „See on väga loominguline. Reeglid on ühed vabamad autospordis, sul on vabad käed, kuidas konstrueerida.“

Vormeliliigas osalemine andvat tulevikuks häid võimalusi –vormelit ehitades õpib palju, võistlustel käivad suured firmad praktikakohti pakkumas ja saab tagasisidet kohtunikelt, kes on spetsialistid suurtest autotootmisfirmadest.

Elektrivormel
Eesti tudengite vormelitiimil on noormeeste sõnul hästi läinud. Kahel korral on võidetud võistlus Baltic Open, juulis saadi Silverstone´is 6. koht, võistkondi oli üle 120.

17. augustil sõidavad vormeli­ehitajad Ungarisse, minnakse püüdma esimest kohta. Võistlustel ja enne võistlusi olevat pingeline aeg.

„Viimasel testil enne Silver­stone´i võistlust läks meil auto põlema. Parandasime 3-4 tundi raja kõrval, saime testi ikka ära teha. Elektrikud pidid pärast palju töötama, paljud juhtmed olid ära põlenud. Enne väljasõitu, viimasel ööl, magasin tund aega,“ meenutab Allar Sats.

Ka võistlustel on olnud äpardusi. Silverstone´is ehitas tiim päev enne võistlust mootori küttesüsteemid ümber, enne kestvussõitu läks käiguvahetus katki ja võidusõit läbiti vaid teist käiku kasutades.
„Võistluste aeg ühest küljest närviline, teisest küljest hästi lahe,“ lausus Markko Püü.

Vahel on võistlustel majutus, teinekord ööbitakse telkides. Silverstone´is magati telkides, söömiseks oli eraldi suur telk. Võistkond seab alati üles ka oma piti.

Formula Student Team Tallinn on alati võistlusteks ehitanud bensiinimootoriga vormeli, kuid peetakse plaani teha ka elektriauto.

„Võistlustel on esiviisikus olnud mitu elektriautot. Kuna üha rohkem hakkab elektriautosid tulema, peaks ka sellel alal arenema,“ rääkis Allar Sats.

Võrreldes elektriautodega saab võistlustel bensiinimootoriga säästlikkuse eest vähe punkte. Elektriauto tegemiseks oleks tiimil vaja aga rohkem sponsoreid.

„Meil pole palju sponsoreid ega võimalusi. Näiteks ei jõua me Baltic Openile uusi rehve osta, peame minema nendega, mis Ungarist alles jäävad,“ ütles Allar Sats.

Mõlemad noormehed sõnavad, et vormelitiimi kõrvalt tööl käia on raske.

„Vormelitiim ja õppimine on prioriteet,“ lausus Markko Püü.

Allar Sats ütles, et tal oli möödunud nädalal viimane tööpäev, edaspidi tahab ta vormelimeeskonnale keskenduda.