Start on Tallinnas, finiš Kuusalu vallas Kahala-Liiva ja Kolga vahel.
September 2012. Kuusalu valla motomeeste ühistuuri peatus Loksa linnaplatsil.
Võiduajamine „100 aastat esimesest mootorrataste võidusõidust“ algab 1. juunil Tallinnast Russalka lähedalt Oru tänavalt kell 14. Starditakse iga 30 sekundi järel ja sõidetakse mööda Vana-Narva maanteed 50 versta ehk 53,34 kilomeetrit. Finiš on Kahala-Liivalt Kolga poole.
Täpselt 100 aastat tagasi, 1. juunil 1913 anti Tallinnast samast kohast start mootorrataste Eesti esimesele võidusõidule. Tolleaegse Päevalehe andmetel osales 5 meest, distants oli 50 versta linnast välja mööda Narva maanteed. Võitja jõudis finišisse 1 tunni 21 minuti ja 30 sekundiga, keskmine kiirus oli 44 kilomeetrit tunnis.
Ka nüüd peavad motomehed sõitma kiirusega 44 kilomeetrit tunnis, teekonnal jälgivad seda kohtunikud.
Võidusõidu korraldavad EVMK Unic-Moto Tallinna ja Harju piirkonnad.
Kuusalu valla Kupu külavanem, Näkiallika tööriistamuuseumi peremees Peeter Kivimäe kavatseb sõidus osaleda IŽ-49 mudeliga, mis on toodetud 1954. aastal: „Vanadeks mootorratasteks loetakse selliseid, mis on valmistatud 35 aastat tagasi või veel varem. Mul on kümme vana mootorratast, ka Wanderer ja DKW 1930ndatest aastatest. Olen vanade motikatega tegelenud kümme aastat, aga Unic-Moto liige olnud aasta. Ei tahtnud liikmeks hakata enne, kui olen saanud ühe mootorratta sõidukorda.“
Ta jutustab, et käis eelmisel aastal Jõgeva Treffil, võttis Tartus osa kiiruskatsetest ja linnaparaadist, üle-eelmisel laupäeval sõitis oma vana tsikliga Türile, viis sinna eriskummaliste jalgrataste näitusele ühe enda ratta.
Peeter Kivimäe: „Kutsun vanade mootorrataste sõidust osa võtma kõiki huvilisi. Kui pole nii vana sõiduriista, nagu on ette nähtud, saab osaleda ka uuematega, vahe on selles, et nendega starditakse pärast võistlejaid.“
Kui sõitjad on jõudnud finišisse, minnakse üheskoos Näkiallikale.
Kuusalu valla motomeeste klubi
Peeter Kivimäe on hakanud rääkima, et tuleks luua Kuusalu valla oma motomeeste klubi.
Selle idee andis kolm aastat tagasi Allika külast Kalju Hein, kes töötab jäälõhkuja Tarmo mehaanikuna ja on aastakümneid mootorrattasõidu fänn. Tema sõidab IŽ-49, mis on 1957. aastast.
„Olen mitu aastat mõelnud, et võiks teha Kuusalu valla klubi, korraldada matku. Kauaaegseid motohuvilisi on Kuusalu kandis päris palju ning juba on mitu nooremat meest hakanud vanu rattaid korrastama. Kui raha ei ole uue Yamaha või Harley ostmiseks, tuleb päevinäinud ratas välja ehitada,“ kõneleb ta.
Kalju Hein jutustab veel, et mitu motoklubi on olnud Loksal, enamik neist on praeguseks laiali läinud, kuid 4-5 meest tema teada tegutsevad.
„Eelmisel sügisel tegime Kuusalu valla meeste ja naistega mootorrattasõidu. Kogunesime Peeter Kivimäe juurde ja arvan, et loogilisem oleks ka edaspidi jätta klubi kokkusaamiskohaks Näkiallika, sest seal on ruumid, kus olla.“
Kes soovib klubis kaasa lüüa, andku teada, ärgitab ta: „Kuurialustes ja garaažides võivad paljud oma rattaid korda teha, aga me ei tea neist.“
Kuusalu motikate ühistuur suve lõpus
Mullu septembris korraldas Kodasoo mootorrattahuviliste eestvedaja Viljar Agu koostöös Pikne MC ja Peeter Kivimäega Kuusalu vallas motosõidu, kus osales 54 mootorratast, enamus Kuusalu vallast. Mõned osavõtnud polnud aastaid mootorrattaga sõitnud, kuid tegid selle sõidu jaoks oma ratta korda. Läbi sõideti Kuusalu kihelkonna kõik sadamad alates Kaberneeme ja lõpetades Turbuneemega.
Viljar Agu: „Pikne MCsse on koondunud vennaskond, kellega korraldame koos sõite. Liikmeid on 20. Oleme käinud näiteks lastekodudes lapsi mootorratastega sõidutamas. Eelmisel aastal aitas MC Pikne vahendada välisriikidest tulnud humanitaarabi Kesk-Eesti kirikutesse. See jätkub ka tänavu“.
Viljar Agu on Kodasoo metallifirma Mesako juhatuse liige. Mesako garaažis hoitakse Kuusalu noortekeskuse ATVsid ja seal käivad kohalikud oma motikaid remontimas.
„Tänavu sügisel korraldame Kuusalu valla motomeeste ja -naiste järgmise ühissõidu, see võiks haarata kõikvõimalike motovaldkondade esindajaid – vanade ja uute ratastega, krossisõitjad jne. Tuleks kokku augusti lõpus või septembri alguses, kui Eesti muud motoüritused on läbi,“ lausub ta.
Peeter Kivimäe: „Mootorratta-kultuuri on vaja tõsta esile ja saada vanade motikate taastamine au sisse. Kes tahab meiega kaasa lüüa, andke endast märku.“