Väikebussifirmad soovivad teenindada tulusaid liine

800

Kuusalu pensionäride soov – vähemalt kord nädalas võiks Tallinnast õhtul tulla hilisem buss.

Kuusalu Pensionäride Ühenduse ja Harjumaa Ühistranspordikeskuse (ÜTK) esindajate kohtumisel Kuusalu rahvamajas uuriti ka kommertsliinide kohta.

Alates 1. veebruarist on muutunud sõiduajad väikebussiliinidel 242 Tallinn-Kuusalu-Tallinn ja 242 a Tallinn-Kolga-Loksa-Tallinn. Kuusalust Tallinnasse tööle sõitjad ei ole rahul, et on nihutatud väikebussi hommikust väljumisaega ja lõpetatud kella 17 paiku Tallinnast Kuusallu sõitnud liin. Kommertsliin on kiirem, tööinimesed eelistavad seda pealinna ja tagasi sõiduks ning soovivad, et hommikune väljumisaeg muudetaks endiseks ja õhtune liin tehtaks tagasi.

ÜTK sõitjateveo spetsialist Kadri Krooni lausus, et ka ÜTK on saanud samasisulisi ettepanekuid: „Märtsi alguses räägime sellest kokkusaamisel vedajatega. Kui ettepanekud on põhjendatud, on mõttekas teha muudatusi.“   

Pensionärid kurtsid, et juhid ei taha Kuusallu sõita soovijaid võtta Loksale suunduvale väikebussile, nad eelistavad Loksa inimesi, keda kutsutakse bussi ootereast tagantpoolt. Kuna seisjaid peale ei võeta, jäetakse Kuusalu inimesed maha.    

Kadri Krooni kinnitas, et Loksale suunduvate kommertsliinibusside juhid ei või teha sõitjate seas vahet ning peavad peale võtma Kuusallu ja mujale tahtjaid, kui marsruudis on peatus ette nähtud.

Veel kõneldi kohtumisel, et Loksalt tulnud väikebussid ei ole teinekord suurelt maanteelt alla sõitnud, ehkki inimesed on oodanud Kuusalu ringtee juures peatuses. Bussijuhid on põhjendanud, et kõik istekohad olid täis.

Kadri Krooni ütles, et ka kommertsliini bussil on kohustus marsruudist kinni pidada ning igal juhul tuleb peatustesse sisse sõita.

Ta lisas, et kommertsliinid peavad end ise ära tasuma, erinevalt avalikest liinidest ei saa nad riigilt toetust: „Kommertsliinidele annab loa maavanem.

Soovitakse teenindada seal, kus on palju sõitjaid ja teenitakse kasumit. Kuid sõiduaegade kooskõlastamisel vaatame avalikke ja kommertsliine koos, et avalike liinide bussidele saaks sõitjaid ja piletitulu. Riik toetab avalikke liine, et bussiga oleks võimalus sõita ka inimestel sellistest väikestest kohtadest, kus kommertsliinidel pole kasulik teenindada. Avalikud liinid on küll aeglasemad, aga kindlamad, istekoht on reeglina tagatud.“

Liinil 242 a sõidab väikebuss Kolga alevikku kord päevas, lõuna paiku, teistel kordadel läheb otse. Samas on ÜTK kodulehel liini nimetuses ka Kolga, mis tekitab segadust, kui täpsemalt ei kontrolli – jääb mulje, et väikebuss käib Kolgas kõigi väljumiste puhul.

Kadri Krooni tõdes, et nimetus võib olla eksitav, kuid lisas, et see oleks eksitav ka siis, kui Kolga nimi sealt ära võtta. Küsimusele, miks väikebuss teistel aegadel Kolka ei lähe, vastas ta, et nii on see viimasel ajal olnud. 

Lähiajal on Kuusalu-Loksa suuna kommertsliinidel tema sõnul ees veel üks muudatus – firma Pesorliinid  soovib, et liini 236 buss hakkaks senise kella 15 asemel Tallinnast väljuma kell 15.40. Loksale jõudes sõidaks Viinistule ja sealt Loksale, kuid Tallinna poole tagasi enam ei läheks.

Küsiti ka seda, kas oleks võimalik lükata praegu kell 21.25 Tallinnast väljuva väikebussi aega vähemalt kord nädalas hilisemaks, et teatriskäijal oleks võimalik sellega koju sõita, näiteks laupäeviti.

Kadri Krooni lubas ettepaneku juhtkonnale edasi anda. Ta tutvustas ÜTKs koostatud liinimudelit, kui Kuusalu vald otsustaks liita õpilastebussid ühtsesse avalike liinide süsteemi – sellesse mudelisse on kavandatud ka õhtune hilisem Tallinn-Kuusalu-Loksa buss.