Möödunud nädala alguses kohtus Anija vallavanem Riivo Noor Kõrvemaal Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuse (RKIK) taristuprojektide koostöö koordinaatori Kaupo Kaasikuga.
„Soodla harjutusvälja ja keskpolügooni vahele kavandatud kolmest teest lõunapoolne ristub kahes kohas Kõrvemaa suusaradadega. Käisime kohapeal vaatamas, kuidas oleks võimalik see lahendada nii, et matka- ja suusarajad jäävad alles,“ sõnas Riivo Noor.
Ta lisas, tulevase tee ja suusaradade ristumiseks leiti sobivamad kohad, et teha teede ületamiseks suusatajate ja matkajate jaoks sillad: „Nendes kohtades on tee ja suusaradade kõrguste vahe juba looduslikult väga erinev. See muudab sildade ehitamise lihtsaks ning sillad loodusesse sobivaks.“
Esialgse kokkuleppe kohaselt on kaitseministeerium ja RKIK valmis sillad projekteerima ja ehitama ning ka rahastama koos Soodla harjutusvälja ja keskpolügooni vaheliste teede rajamisega.
Riivo Noor ja Kaupo Kaasik kõnelesid ka Soodlast kuni Kõrvemaa matka- ja suusakeskuseni kergliiklustee rajamisest, samuti Härmakosu tee umbes 1,5 kilomeetri pikkuse lõigu rekonstrueerimisest ja tee äärde kergliiklustee rajamisest.
Vallavanem selgitas: „Anija vallale kuuluvast Härmakosu teest rekonstrueerib kaitseministeerium alates Piibe maanteest lõigu, mida neil on vaja rasketehnikaga Soodla harjutusvälja Põhja harjutusalale pääsemiseks. Tee on musta katte all, kuid tee muld-keha ei kannataks seal suurte treileritega liikumist ning kogu tee on vaja täielikult rekonstrueerida. Sinna tuleb ehitada ka uus sild.“
Kuna Härmakosu teel hakkavad sellel lõigul liikuma sõjaväemasinad, rajavad ministeerium ja RKIK sinna riigi kulul samas pikkuses ka kergliiklustee. Lepiti kokku, et Anija vald tegeleb nii Härmakosu sõidu- ja kergliiklustee kui Soodlast Kõrvemaa keskuseni viiva kergtee rajamise halduspoolega, mis tähendab ka projektide hangete läbiviimist ja projekteerija valimist, rahastavad peamiselt ministeerium ja RKIK.
„Olenevalt hanke maksumusest peab Anija vald võibolla veidi ka finantseerimises osalema, kuid saame seda teha ainult selle summa eest, mis oleme kaitseministeeriumilt saanud Soodla harjutusväljaga seotud häiringute tõttu sihtotstarbelist kompensatsiooni. Lõviosa tuleb ikka ministeeriumi ja RKIKi eelarvest,“ ütles Riivo Noor.
Ta rääkis, et Soodla-Kõrvemaa keskuse vahelisele kergteele ei tule asfalt, pigem stabiliseeritud kruusakate: „See tee tuleb samuti suures osas maantee äärde. Härmakosu tee otsast on üks võimalus viia kergtee maanteest kaugemale, mööda teekoridori, kus oli vana Piibe maantee, kuid kohalikud inimesed on sellele väga vastu.“
Kõige keerulisem kergliiklusteede rajamisel ongi vallavanema sõnul jõuda kokkuleppele maaomanikega. Kavandatavate kergteede puhul on maaomanikke päris palju ning osadega neist on Riivo Noore kinnitusel juba räägitud, kuid projekteerimistingimuste koostamiseks on vaja sõlmida kõigi maaomanikega kokkulepped. See on tema hinnangul pikk protsess.
Härmakosu tee rekonstrueerimise ja kergliiklustee rajamise ning Soodla ja Kõrvemaa keskuse vahelise kergtee projekteerija on plaanis leida ühe hankega.