Reedeöine torm jättis paljud külad elektrita ja inimesed lumevangi

3438

Kehra päästekomando mehed tõid roomikautoga teedelt üle paarikümne inimese.


Kehra päästekomandos olid tormiööl tööl Bandwageniga sõitnud JANNO VALDMANN ja REIJO ROOS ning VALDUR MAASALU ja Margus Huul. Foto Albina Mikkel 

Neljapäeva, 9. detsembri õhtul alanud ja reede, 10. detsembri öösel järjest tugevnenud torm, millele anti nimi Monika, mattis Põhja-Eesti kiiresti kõrgetesse hangedesse. 

„Meie vanemad autojuhid mäletavad 1976. aasta tormi, mina oma 15-16aastase töötamisega teehoolduses ei ole midagi sellist varem üle elanud,” tõdes esmaspäeval Ida-Harju riigiteid hooldava OÜ Üle teemeister Taivo Teigar.

„OÜ Üle masinad töötavad tänaseni 24 tundi järjest ja kõik kõrvalteed pole veel lahti lükatud. Ei tea, kust mu telefoninumbrit leiti, reedel ainult telefoniga saigi rääkida, helistati ka Viimsist ja naaber- maakonnast, kus ei ole meie tööpiirkond. Oli inimesi, kes arvasid, et teedemehed ei tee midagi. Suutsime Tallinna-Narva trassi lahti hoida. Kuusalu kant oli rahulikum, kõige hullemad olid Loo ja Kostivere tee, kuhu jäi ka meie masin kinni.”

Firmal Üle on olnud alates tormiõhtust töös kogu masinapark – 5 veoautot, 3 traktorit, laadur. Juurde renditi 2 veoautot ja kopp. Maardu kandist renditi reedel firmalt Merco kaks linttraktorit Kostivere teed lahti lükkama.

Raasiku jalgpallipoiste ja teiste päästmine
Kostivere-Raasiku teel jäid neljapäeva õhtul hangedesse kinni kümmekond autot, nende seas ka väike Mercedes-buss Raasiku jalgpalliklubi Joker poistega, kes õpivad 4.-7. klassis.

Treener Raivo Vaga jutustas, et juba aastaid käiakse mängimas Kostivere kooli poistega. Kui kell 15 Raasikult lahkuti, oli ilm rahulik. Tagasi hakati sõitma kella 17 ajal ning Kostivere ja Parasmäe vahele jäädi seisma.

„Poisid püüdsid meie ees seisnud autot lükata. Alguses oli nalja ja naeru, oli huvitav, poisid mürasid väljas. Tuul aina tõusis, ust oli raske kinni ja lahti lükata. Hea, et paak oli kütust täis, sai soojendada, kuigi lõpupoole hakkasime käsi-jalgu kokku lööma. Pärast olid poisid juba väsinud, mõned magasid. Minu telefon oli punane, suhtlesin Raasiku ja Jõelähtme vallavalitsuse inimestega, päästeametiga. Lapsevanemad helistasid. Raasiku poolt tuli Kehra komando auto, see ei saanud edasi. Ka traktorid ei pääsenud läbi,” kirjeldas ta.

„Lõpuks üks isa jõudis öösel kella kahe ajal džiibiga Parasmäeni. Sinna oli paarsada meetrit minna, poiste jaoks oli nöör, võtsid sellest ja kätest kinni ning läksid. Tund aega hiljem tuli Kehra komando roomikauto, mina sain sellega Raasikule. Kaks poissi, kes elavad kaugemal, jäid paariks ööks minu juurde, enne kui isa pääses järele tulema. Tervitage jalgpalliklubi treeneri poolt komando tublisid päästjaid.”

Kehra komandos alustasid neljapäeva hommikul kell 8 tööd Reijo Roos ja Janno Valdmann Kuusalu vallast ning Valdur Maasalu ja Margus Huul.

Vahetuse vanema kt Reijo Roos jutustas, et õhtul kella kuueni oli rahulik, siis tuli kutse Kuusallu Rihumäele, kus puu oli kukkunud elektriliinile: „Hakkasime tagasi sõitma, kui teatati, et Raasiku-Kostivere teel oli kümmekond autot kinni. Sõitsime oma põhipäästeautoga Raasiku poolt, kuid edasi ei pääsenud.

Tõime paar inimest Raasikule, kontrollisime, et teistel on kütust. Lund mätsis aina edasi, selgus, et lumevangis autodele ei saada ligi. Läksime roomikautoga Bandwagen, kuid see ei sõida kiiremini kui 50 kilomeetrit tunnis. Kostivere teel võtsime peale kuus inimest, nende seas oli viimaseid kuid lapseootel naine, seetõttu tuli üle hangede tagasi sõita eriti vaikselt, raputas ja kõigutas.”

Reijo Roos ja Janno Valdmann tegutsesid Kehra Bandwageniga hommikul kella kümneni, ehkki uus vahetus algas kell 8. Vahepeal oldi ka tihedalt kümnekesi masinas, viidi inimesi Kostiverre, Rebalasse ja Raasikule.

Kehra komando pealik Aivar Kari rääkis, et  sellised Bandwagenid olid Rootsi kaitseväes kasutusel ning kingiti humanitaarkorras Eesti kaitseväele ja päästeteenistusele. Harjus anti üks 2009. aasta suvel ida poole Kehrasse ja teine läände Keila komandosse. Masinad on ümber ehitatud metsatulekahjude kustutamiseks. Eelmisel talvel roomikautot päästmiseks vaja polnud.  

Majutati Raasiku lasteaeda
Pikaverest pärit rase naine ja ta ema, kes päästeti Kostivere teelt, majutati Raasiku lasteaeda.

Raasiku vallavanem Andre Sepp, kes sel öösel sai samuti palju telefonikõnesid, rääkis, et Põhja-Eesti Häirekeskusest küsiti, kas on võimalik inimesi paigutada. Lasteaias ei olnud elektrit, kuid seal oli soe ja süüa. Lasteaia juhataja jäi valvesse, ent rohkem hädalisi sinna ei toodud.

Andre Sepp: „Vallavalitsus tänab firmat Jakoch, lasteaia juhatajat Linda Wrobelit ning lapsevanem Toomas Gorbatševi, kes käis jalgpallipoistel järel.”

Loksa päästjatel lihtsam
Loksa komando meeskonda kutsuti Joaveskile, kus puud olid langenud lumesahale ette. Kuna Nõmmeveski sild ei kanna rasket päästeautot, sõideti sinna Kotkalt metsateed pidi. Läbi pääses komando pealiku Mait Kröönströmi sõnul tänu sellele, et masin on kahesillaveoga.

Vihasoo ja Tammispea vahel riigimaanteel olid paar autot jäänud lumme kinni, need veeti Võsu poole, kus tee oli rohkem lahti.

Elektrikatkestused
Neljapäeva õhtul kella 23 paiku kadus elektrivool Loksalt ja selle ümbruse küladest. Loksal ja osades külades tuli elekter tagasi kella 2 ajal, mitmel pool aga reedel pärastlõunaks.

Elektrita oli ka Aegviidu ning Anija valla Vikipalu, Pillapalu, Soodla kant, sealgi taastati vool reede õhtuks.

Elektrikatkestus oli samuti Raasikul.

Veel esmaspäeval oli elektrita mitmeid külasid, näiteks Tsitre Kuusalu vallas ning Lilli piirkond Anija vallas.

Kiirabi hädas Loksa tänavatega
Loksa kiirabi juht Toomas Haljaste ütles, et tormiööl ja ka hilisematel päevadel on abivajajatele pääsetud ligi ning kui elekter Loksal ära läks, väljakutseid ei olnud: „Kuid Loksa linn on halvasti puhastatud ning juurdepääs raskendatud, juhtus ka seda, tuli minna sadakond meetrit jala. Iga Loksa kutse ajal on me kiirabiauto olnud lumes kinni. Võrdlen eilset õhtut, kui saime väljakutse Kuusalu valda Kahala külasse, teed olid ilusasti lahti lükatud, puud lumised, nagu pilt postkaardil. Eriti õnnetu on Loksal Posti tänav, kus saab kitsal rajal sõita üks auto. Jalakäijatel pole liikumisruumi. Haiglasse tulevad tõbised inime-sed, südame- või vererõhuhaigele oli läbi lume sumpamine mitu korda suurem koormus.”

Loksat läbivad riigimaanteed on laialt lahti lükatud, kuid väiksemaid tänavaid hooldatakse linnale kuuluvate traktoritega. 

Mõned koolid olid suletud
Reede hommikul olid riigi kõrvalteed ja vallateed paksult lumme tuisanud. Kodudest ei pääsetud välja, koolibussid ei liikunud.

Suletud olid Kolga keskkool, Alavere ja Raasiku põhikool, Vihasoo lasteaed-algkool, Pikavere algkool, Alavere ning Raasiku lasteaed. Teised koolid töötasid, kuigi õpilasi oli vähe ning ka kõik õpetajad ei pääsenud tööle. Kuusalu keskkoolis, kus on ligi 500 õpilast, oli neist kohal 80.

Õppetööd ei toimunud Kuusalu Kunstide Koolis. Kuusalu lasteaeda toodi 11 ning Kolga lasteaeda 3 last. Kehras Lastetare lasteaias oli 40 ning Lepatriinus 20 last.