
MAIT EERIK ja OLARI LASS Raasikult tegid filmi „November“ jaoks kaks kratti ning panid nad filmis liikuma.
Nukufilmis töötavad Raasiku mehed, butafoor Mait Eerik ning valgustaja ja IT-spetsialist Olari Lass valmistasid koos kolleeg Roman Kuznetsoviga Eesti uusima mängufilmi „November“ jaoks kaks kratti, mis tegelevad filmis varastamisega.
„Produtsent ja režissöör pöördusid Nukufilmi poole ja tellisid siit selle töö. Joonised olid olemas, meie tegime valmis,“ sõnab Mait Eerik.
Kolmekesi meisterdati kaks ühesugust, kuid erineva suurusega kratti. Filmis on tegu ühe ja sama kratiga, väiksemat oli vaja, kuna suur oli lendamiseks liiga raske ning kratt pidi filmis lendama koos vasikaga. Päris vasika lennutamiseks tulnuks kohale tuua helikopter, seetõttu tehti Nukufilmis suure krati väike mudel ja sobivas suuruses vasikas. Õhkutõusmise stseeni filmiti tõesti ehtsa vasikaga, keda vinnati üles kraana abil.
Mait Eeriku, Olari Lassi ja Roman Kuznetsovi valmistatud kolmejalgsel kratil on vasktorudest kokku joodetud jäsemed, nende otstes on kirves, pootshaak ja vikat. Krati keskel on loomapealuu, mis valati päriskoljust vormi põhjal klaasfiibrist. Krati väiksem versioon on Mait Eeriku sõnul puhas butafooria, tehtud peamiselt plastikust ja plastiliinist. Vasikas, mille kratt „Novembris“ varastab, on Nukufilmi nukutegijate kätetöö.
Kui Mait Eeriku jaoks on peamiselt nukufilmidele dekoratsioonide tegemine igapäevatöö, siis Olari Lass teeb seda harvem, peamiselt siis, kui on tehnilisemad tööd.
„Sellepärast oligi krati tegemine minu jaoks huvitav, sai keevitatud, treitud kui metalli lõigatud, väikesele kratile monteerisin elektrooniliselt juhtiva monitori,“ räägib Olari Lass.
Kratid tehti valmis umbes nädalaga rohkem kui aasta tagasi, 2015. aasta sügisel.
Ise ka krati osatäitjad
Kui tavaliselt piirdub Nukufilmi butafooride töö dekoratsioonide tegemisega, siis Rehepapi-filmis pidid nad enda tehtud tegelased liikuma panema.
„Olime ka näitlejad, elustasime krati,“ ütleb Mait Eerik.
Kolm kratimeistrit olid novembris 2015 ja jaanuaris 2016 võtetel kokku 6 päeva: kaks päeva Lõuna-Eestis Karulas, kolm Kunda lähedal Malla mõisas ning ühe Viimsi vabaõhumuuseumis. Töö oli võtetel meeste hinnangul üsna keeruline, kuid samas põnev. Suur ja raske kratt pandi üle põllu astuma suure lisalati abil, mida kaks neist vedasid – hiljem lõigati arvutis kõik üleliigne kaadrist välja.
Ka väikese krati lendamine koos vasikaga on filmitrikk. Kratt oli lati otsas, küljes akutrellist aretatud väike mootor. Ühtlase liikumise saamiseks oli latt relssidel kaamerakäru küljes ning mehed lükkasid seda. Et krati pea püsiks paigal, tõmmati seda tamiiliga ettepoole. Olari Lassil oli taskus väike lüliti, mille abil reguleeris krati pöörlemiskiirust. Krati liikumise ja vasika lendamise stseene tehti läbi mitu korda, et hiljem montaažis valida välja sobivaim ja parim.
„Päev oli võtete ajal väga lühike, pime tuli väga kiiresti peale. Just lendamisstseen jäi alati pimeda varju,“ meenutab Mait Eerik.
Nukufilmis valminud kratte ja vasikat näeb filmi sissejuhatavas osas ning ka treileris. Nende tööst kuuel võttepäeval on filmis umbes 3-5 minutit.
„Need, kes on filmi näinud, on öelnud, et jäi üsna usutav,“ märgib Mait Eerik.
Filmis on veel teine kratt, kuid see on teiste meistrite tehtud.
Filmist erinevad arvamused
Andrus Kivirähki „Rehepapi“ raamatul põhineva filmi „November“ võtted kestsid kaks aastat, kuna filmi tegevus toimub novembris, saadi filmida peamiselt sügisel-talvel. Režissöör Rainer Sarnet kavandas Rehepapi-filmi juba 12 aastat tagasi. Siis jäi tegemata lavastaja ja produtsendi tüli tõttu. Toona oli krattide tegemiseks palgatud Taanist suurte kogemustega nukujuht, krattide liigutamiseks professionaalsed kaskadöörid.
Raasiku kratimeistrid kinnitasid, et neil läks võtetel kõik hästi ja sujuvalt, kuigi võtetel oli palju rahvast – valgustajad, kunstnikud, grimeerijad, näitlejad, režissöör, operaator, operaatori abid, režissöör, tema abid.
„See teeb võttepäeva kalliks, sellepärast tehakse kiiresti, kontsentreeritult ja väga pikki päevi,“ selgitab Mait Eerik.
Tema on lõpptulemusega rahul ning märgib, et „November“ on hea film, mida tuleks kindlasti vaadata: „See on kunstiliselt väga kõrge tasemega, pildiliselt väga ilus, nii operaatori- kui kunstnikutöö on super. Mina tahan seda kindlasti veel teist korda vaadata, esilinastusel vaatad pisut teise pilguga. See on kindlasti kino-, mitte telerifilm.“
Olari Lass lisab, et pildiliselt on film küll ilus, kuid Rehepapi-loo jutustamine jätab tema arvates pisut soovida. Kes raamatut ei ole lugenud, sellel on tema meelest filmist raske aru saada. Ta pole „Rehepappi“ lugenud, kuid kuulas seda aastaid tagasi rongiga tööle sõites audioraamatuna.
„Nüüd esilinastust oodates kuulasin selle üle, et oleks värskemalt meeles,“ lausub ta.
Raasiku meeste tehtud suure krati osa juppe vedelevat kusagil kontoris, Nukufilmis on sellest alles pea ja hunnik vanarauda. Väiksem kratt on enam-vähem tervena filmistuudios.