VAHUR VÄRK,
Pillapalu külavanem
18. detsembri Sõnumitoojas kirjutati, et piirkonna elanikud toetavad Soodla-Kõrvemaa kergliiklustee rajamist kasutades selleks harjutusvälja talumistasusid. Lehes väideti, et vastu oli vaid üks inimene, kuid samas jäeti märkimata, et vastu oli Pillapalu külavanem küla koosolekute otsuste tõttu, millest valla esindajad olid teadlikud. Seega ei toeta elanikud sugugi üksmeelselt kergliiklustee rajamist kaitseministeeriumi makstavatest talumistasudest. Pillapalu elanikud leiavad, et neil on olulisemaid probleeme, kuhu saab talumistasusid otstarbekamalt kasutada. Samuti leiame, et meie hääl on selles küsimuses eetiliselt ja moraalselt kaalukas, kuna suur osa Soodla harjutusvälja ja kaitseväe keskpolügooni häiringute leevenduseks määratud talumistasudest arvestatakse just meie küla arvelt, sest küla on suur ja suures osas häiringu mõjualas.
Ajalehes oli kavandatava kergliiklustee maksumuseks kirjas ligi 1,7 miljonit eurot, millest 900 000 saadakse Riigi Kaitseinvesteeringute Keskuselt ja 250 000 eurot võetakse piirkonna elanikele häiringute leevenduseks ettenähtud talumistasudest. Lihtne arvutus näitab, et suur osa liiklustee rajamiseks vajaminevast rahast on siiski puudu. Kogu kergliiklustee pikkus koos haruga Härmakosule on Google Mapsi järgi ligikaudu 25 kilomeetrit. Anija valla teehoiukavas on 2026. aastal Kehrast Ülejõele rajatava kergliiklustee 1 meetri ehitusmaksumus 200 eurot. Seega peaks Soodla-Kõrvemaa kergliiklustee maksumus olema 5 miljonit eurot ehk puudujääk on veelgi suurem – 3,85 miljonit (77 protsenti). Kuna projekti peamine rahastaja on kaitseministeerium, siis arvan, et nende huvi ei ole Soodla ja Raudoja vaheline osa teest, mistõttu võib just see lõik jääda rahapuudusel rajamata. Selle lõigu ehituskulud on sildade ja tee asfalteerimise tõttu suuremad ehk kaotajaks võivad jääda Soodla ja Raudoja elanikud, kellel on aga kergliiklusteed väga vaja.
Pillapalu elanikud ei ole vastu Soodla-Kõrvemaa vahelise kergliiklustee rajamisele, kuid ei mõista, miks on vaja Raudoja ja Kõrvemaa vahele kahte teed. Kavandatava kergliiklusteega paralleelselt hakkab kulgema RMK alternatiivne matkatee, mis on mõeldud asendama Oandu-Ikla matkatee lõiku, mis praegu kulgeb Jussi nõmme kaudu ja suletakse 90 päevaks aastas. Raudoja-Kõrvemaa lõigul (14 kilomeetrit) ei ela peaaegu üldse inimesi ja samuti ei hakka seda kasutama Pillapalu elanikud, sest meil on Aegviitu 4 kilomeetrit lühem otsetee. Küsitav on ka kahte teed kasutavate matkajate arv, kui neid vajatakse vaid 90 päeva aastas.
Pillapalu elanikud soovivad, et rekonstrueeritaks Pillapalu-Aegviidu otsetee, mida kasutavad elanikud ja mida mööda liigub koolibuss. Tee on osaliselt mustkattega. Anija valla teehoiukava kohaselt maksab selle tee 1 meetri musta katte rajamine umbes 55 eurot, mis teeb kogu tee mustkattega katmise maksumuseks 275 000 eurot. Kergliiklustee Pillapalust Kõrvemaani on 6,3 kilomeetrit ja maksab 1,26 miljonit eurot, mis on otsetee rekonstrueerimisest oluliselt kallim.
Eelmisel talvel toimus Piibe maanteel kaks kaitseväega seotud liiklusõnnetust, milles said raskelt viga kohalikud elanikud, mistõttu on otsetee rekonstrueerimine vajalik kohalike elanike turvalisuse tõstmiseks. Seega on Pillapalu-Aegviidu tee rekonstrueerimine kaitseväe häiringute tõeline leevendaja, sest peale Soodla harjutusväljaku lõplikku valmimist suureneb liiklustihedus Piibe maanteel veelgi.
Kergliiklusteega lisanduvad hoolduskulud, mis jäävad ka olemasolevale Pillapalu-Aegviidu teele ehk vastavad kulud vallale tõusevad oluliselt. Samas napib hooldusraha juba praegu. 2023. aasta jõulude eel jäi ära prügiauto ring, sest lumi oli lükkamata. Ka kiirabi on keeldunud tulemast, sest tee libedusetõrje oli tegemata. Matkaraja hoolduse tagab aga RMK.
Küla teine prioriteet on külaplatsi arendamine, milleks on olemas vajalik kinnistu. Eelmisel talvel oli Pillapalus kaks kuni nädalase pikkusega elektrikatkestust. Seetõttu soovitakse külaplatsile esmajärjekorras rajada generaatoriga puurkaev, et külas oleks kriisiolukorras saadaval joogivesi ning võimalus elektroonika laadimiseks. Perspektiivis soovitakse külaplatsile ehitada elanikele kooskäimise koht. Probleem on ka ühistranspordi puudumine Aegviitu, see saaks kulgeda samuti rekonstrueeritud otseteel. Parendamist vajab internetilevi, valguskaabel ulatub vaid küla keskele. Seega on meil piisavalt probleemkohti, kuhu talumistasusid kasutada nii, et aitaksid häiringuid tegelikult leevendada.
Eeltoodud põhjustel on Pillapalu elanikud vastu kergliiklustee rajamisele ning selle tarbeks talumistasude kasutamisele Raudoja-Kõrvemaa vahelisel lõigul. Kasutades kergliiklusteeks piirkonna elanikele häiringute leevenduseks mõeldud talumistasu on oma rahvast mittehoolimine, sest kohalikud peaksid liikuma endisest ohtlikumal Piibe maanteel või lõhkuma oma autosid auklikul teel.
Aktiivse jalgratturina olen enamuse RMK matkateest rattaga läbinud ega ole kordagi tundnud puudust asfaldist või valgustusest, pigem vastupidi.