Pil­la­pa­lu ela­ni­kud ei soo­vi ta­lu­mis­ta­su eest kerg­liik­lus­teed

70
Vahur Värk

VA­HUR VÄRK,
Pil­la­pa­lu kü­la­va­nem

18. det­semb­ri Sõ­nu­mi­too­jas kir­ju­ta­ti, et piir­kon­na ela­ni­kud toe­ta­vad Sood­la-Kõr­ve­maa kerg­liik­lus­tee ra­ja­mist ka­su­ta­des sel­leks har­ju­tus­väl­ja ta­lu­mis­ta­su­sid. Le­hes väi­de­ti, et vas­tu oli vaid üks ini­me­ne, kuid sa­mas jäe­ti mär­ki­ma­ta, et vas­tu oli Pil­la­pa­lu kü­la­va­nem kü­la koo­so­le­ku­te ot­sus­te tõt­tu, mil­lest val­la esin­da­jad olid tead­li­kud. See­ga ei toe­ta ela­ni­kud su­gu­gi üks­meel­selt kerg­liik­lus­tee ra­ja­mist kait­se­mi­nis­tee­riu­mi maks­ta­va­test ta­lu­mis­ta­su­dest. Pil­la­pa­lu ela­ni­kud leia­vad, et neil on olu­li­se­maid prob­lee­me, ku­hu saab ta­lu­mis­ta­su­sid ots­tar­be­ka­malt ka­su­ta­da. Sa­mu­ti leia­me, et meie hääl on sel­les kü­si­mu­ses ee­ti­li­selt ja mo­raal­selt kaa­lu­kas, ku­na suur osa Sood­la har­ju­tus­väl­ja ja kait­se­väe kesk­po­lü­goo­ni häi­rin­gu­te lee­ven­du­seks mää­ra­tud ta­lu­mis­ta­su­dest ar­ves­ta­tak­se just meie kü­la ar­velt, sest kü­la on suur ja suu­res osas häi­rin­gu mõ­ju­a­las.

Aja­le­hes oli ka­van­da­ta­va kerg­liik­lus­tee mak­su­mu­seks kir­jas li­gi 1,7 mil­jo­nit eu­rot, mil­lest 900 000 saa­dak­se Rii­gi Kait­sein­ves­tee­rin­gu­te Kes­ku­selt ja 250 000 eu­rot võe­tak­se piir­kon­na ela­ni­ke­le häi­rin­gu­te lee­ven­du­seks et­te­näh­tud ta­lu­mis­ta­su­dest. Liht­ne ar­vu­tus näi­tab, et suur osa liik­lus­tee ra­ja­mi­seks va­ja­mi­ne­vast ra­hast on siis­ki puu­du. Ko­gu kerg­liik­lus­tee pik­kus koos ha­ru­ga Här­ma­ko­su­le on Goog­le Map­si jär­gi li­gi­kau­du 25 ki­lo­meet­rit. Ani­ja val­la tee­hoiu­ka­vas on 2026. aas­tal Keh­rast Üle­jõe­le ra­ja­ta­va kerg­liik­lus­tee 1 meet­ri ehi­tus­mak­su­mus 200 eu­rot. See­ga peaks Sood­la-Kõr­ve­maa kerg­liik­lus­tee mak­su­mus ole­ma 5 mil­jo­nit eu­rot ehk puu­du­jääk on veel­gi suu­rem – 3,85 mil­jo­nit (77 prot­sen­ti). Ku­na pro­jek­ti pea­mi­ne ra­has­ta­ja on kait­se­mi­nis­tee­rium, siis ar­van, et nen­de hu­vi ei ole Sood­la ja Rau­do­ja va­he­li­ne osa teest, mis­tõt­tu võib just see lõik jää­da ra­ha­puu­du­sel ra­ja­ma­ta. Sel­le lõi­gu ehi­tus­ku­lud on sil­da­de ja tee as­fal­tee­ri­mi­se tõt­tu suu­re­mad ehk kao­ta­jaks või­vad jää­da Sood­la ja Rau­do­ja ela­ni­kud, kel­lel on aga kerg­liik­lus­teed vä­ga va­ja.

Pil­la­pa­lu ela­ni­kud ei ole vas­tu Sood­la-Kõr­ve­maa va­he­li­se kerg­liik­lus­tee ra­ja­mi­se­le, kuid ei mõis­ta, miks on va­ja Rau­do­ja ja Kõr­ve­maa va­he­le kah­te teed. Ka­van­da­ta­va kerg­liik­lus­tee­ga pa­ral­leel­selt hak­kab kul­ge­ma RMK al­ter­na­tiiv­ne mat­ka­tee, mis on mõel­dud asen­da­ma Oan­du-Ik­la mat­ka­tee lõi­ku, mis prae­gu kul­geb Jus­si­ nõm­me kau­du ja su­le­tak­se 90 päe­vaks aas­tas. Rau­do­ja-Kõr­ve­maa lõi­gul (14 ki­lo­meet­rit) ei ela peaae­gu üld­se ini­me­si ja sa­mu­ti ei hak­ka se­da ka­su­ta­ma Pil­la­pa­lu ela­ni­kud, sest meil on Aeg­vii­tu 4 ki­lo­meet­rit lü­hem ot­se­tee. Kü­si­tav on ka kah­te teed ka­su­ta­va­te mat­ka­ja­te arv, kui neid va­ja­tak­se vaid 90 päe­va aas­tas.

Pil­la­pa­lu ela­ni­kud soo­vi­vad, et re­konst­ruee­ri­taks Pil­la­pa­lu-Aeg­vii­du ot­se­tee, mi­da ka­su­ta­vad ela­ni­kud ja mi­da möö­da lii­gub koo­li­buss. Tee on osa­li­selt must­kat­te­ga. Ani­ja val­la tee­hoiu­ka­va ko­ha­selt mak­sab sel­le tee 1 meet­ri mus­ta kat­te ra­ja­mi­ne um­bes 55 eu­rot, mis teeb ko­gu tee must­kat­te­ga kat­mi­se mak­su­mu­seks 275 000 eu­rot. Kerg­liik­lus­tee Pil­la­pa­lust Kõr­ve­maa­ni on 6,3 ki­lo­meet­rit ja mak­sab 1,26 mil­jo­nit eu­rot, mis on ot­se­tee re­konst­ruee­ri­mi­sest olu­li­selt kal­lim.

Eel­mi­sel tal­vel toi­mus Pii­be maan­teel kaks kait­se­väe­ga seo­tud liik­lu­sõn­ne­tust, mil­les said ras­kelt vi­ga ko­ha­li­kud ela­ni­kud, mis­tõt­tu on ot­se­tee re­konst­ruee­ri­mi­ne va­ja­lik ko­ha­li­ke ela­ni­ke tur­va­li­su­se tõst­mi­seks. See­ga on Pil­la­pa­lu-Aeg­vii­du tee re­konst­ruee­ri­mi­ne kait­se­väe häi­rin­gu­te tõe­li­ne lee­ven­da­ja, sest pea­le Sood­la har­ju­tus­väl­ja­ku lõp­lik­ku val­mi­mist suu­re­neb liik­lus­ti­he­dus Pii­be maan­teel veel­gi.

Kerg­liik­lus­tee­ga li­san­du­vad hool­dus­ku­lud, mis jää­vad ka ole­ma­so­le­va­le Pil­la­pa­lu-Aeg­vii­du tee­le ehk vas­ta­vad ku­lud val­la­le tõu­se­vad olu­li­selt. Sa­mas na­pib hool­dus­ra­ha ju­ba prae­gu. 2023. aas­ta jõu­lu­de eel jäi ära prü­giau­to ring, sest lu­mi oli lük­ka­ma­ta. Ka kii­ra­bi on keel­du­nud tu­le­mast, sest tee li­be­du­se­tõr­je oli te­ge­ma­ta. Mat­ka­ra­ja hool­du­se ta­gab aga RMK.

Kü­la tei­ne prio­ri­teet on kü­lap­lat­si aren­da­mi­ne, mil­leks on ole­mas va­ja­lik kin­nis­tu. Eel­mi­sel tal­vel oli Pil­la­pa­lus kaks ku­ni nä­da­la­se pik­ku­se­ga elekt­ri­kat­kes­tust. See­tõt­tu soo­vi­tak­se kü­lap­lat­si­le es­ma­jär­je­kor­ras ra­ja­da ge­ne­raa­to­ri­ga puur­kaev, et kü­las oleks krii­sio­lu­kor­ras saa­da­val joo­gi­ve­si ning või­ma­lus elekt­roo­ni­ka laa­di­mi­seks. Pers­pek­tii­vis soo­vi­tak­se kü­lap­lat­si­le ehi­ta­da ela­ni­ke­le koos­käi­mi­se koht. Prob­leem on ka ühist­rans­por­di puu­du­mi­ne Aeg­vii­tu, see saaks kul­ge­da sa­mu­ti re­konst­ruee­ri­tud ot­se­teel. Pa­ren­da­mist va­jab in­ter­ne­ti­le­vi, val­gus­kaa­bel ula­tub vaid kü­la kes­ke­le. See­ga on meil pii­sa­valt prob­leem­koh­ti, ku­hu ta­lu­mis­ta­su­sid ka­su­ta­da nii, et ai­tak­sid häi­rin­guid te­ge­li­kult lee­ven­da­da.

Eel­too­dud põh­jus­tel on Pil­la­pa­lu ela­ni­kud vas­tu kerg­liik­lus­tee ra­ja­mi­se­le ning sel­le tar­beks ta­lu­mis­ta­su­de ka­su­ta­mi­se­le Rau­do­ja-Kõr­ve­maa va­he­li­sel lõi­gul. Ka­su­ta­des kerg­liik­lus­teeks piir­kon­na ela­ni­ke­le häi­rin­gu­te lee­ven­du­seks mõel­dud ta­lu­mis­ta­su on oma rah­vast mit­te­hoo­li­mi­ne, sest ko­ha­li­kud peak­sid lii­ku­ma en­di­sest oht­li­ku­mal Pii­be maan­teel või lõh­ku­ma oma au­to­sid auk­li­kul teel.

Ak­tiiv­se jalg­rat­tu­ri­na olen ena­mu­se RMK mat­ka­teest rat­ta­ga lä­bi­nud ega ole kor­da­gi tund­nud puu­dust as­fal­dist või val­gus­tu­sest, pi­gem vas­tu­pi­di.

Eelmine artikkelHar­ju noor­kot­kas­te ma­le­va­pea­lik on MAT­TIAS IDA­VAIN Kuu­sa­lust
Järgmine artikkelArukülas selgusid Harju koroonameistrid