OÜ Midfield hakkab tegema Raasiku valla kodanikukampaaniat

1604

OÜ Midfield on PAAVO PETTAI firma, mis on teinud valimiste suurkampaaniaid ka Keskerakonnale.

Aasta kahel viimasel kuul hakkab Raasiku vallas kodanikukampaaniat tegema reklaamibüroo OÜ Midfield, mis on teinud mitmed Keskerakonna valimisvõidule kaasa aidanud kampaaniad, näiteks K-Kohuke ja „Tallinn aitab”. Hiljuti käis OÜ Midfield ja selle omaniku Paavo Pettai nimi meediast läbi seoses Keskerakonna garantiikirjadega. Raasiku vallavolikogu valis pakkumise 13 poolt- ja kahe erapooletu häälega, neile oli teada pakkumise sisu, kuid mitte pakkuja nimi.
Haldusreformi konsultandi palkamine sai alguse, kui Raasiku vallavolikogu otsustas, et soovib valla iseseisvana jätkamist. Praegune haldusreformi seadus seda ei võimalda – nõutud 5000 kodanikust on puudu 219. Kuna Jõelähtme ja Anija valla piirikülade küsimine ning ettepanek Rae vallale ühinemisläbirääkimiste algatamiseks ei õnnestunud, otsustas volikogu palgata konsultandi, kes aitaks rahvaarvu täis saada.
27. septembri istungil otsustas volikogu, et konsultant peaks koostama valda tutvustavad materjalid, tegema kodanikukampaania ja rahvaküsitluse. Kuna maksumaksja raha eest partneri leidmiseks tuleb korraldada hange või konkurss, koostas vallavalitsus lähteülesande ja konkursikutse. Kutse avaldati valla veebilehel, lisaks saatis vallasekretär vallavalitsuse ülesandel ettepaneku osaleda pakkumises 13le ettevõtjale. Esitada tuli kirjeldus ja kulutabel planeeritud tegevustega ja vastata, kuidas soovitakse teha küsitlust või uuringut, kuidas läheneda praegu elukohta valivale inimesele. Pakkumisi sai esitada 6. oktoobrini.

Virtuaalne kell, treilerid, otsepostitused
Vallavanem Raivo Uukkivi tutvustas 11. oktoobri istungil, et pakkujaid oli 3, kohalikke nende hulgas polnud. Pakkujate nimesid ta volikogu liikmetele ei öelnud, vaid soovis, et hääletataks pakkumise sisu, mitte nime põhjal, sest kolmest kaks on olnud seotud erinevate erakondade kampaaniatega.
Ta lausus, et 2 pakkumist polnud eriti originaalsed, pakuti, mida kodanikukampaaniates alati ning polnud keskendunud Raasiku vallale: „Üks pakkumine eristus  ja tundus kõige sisukam. Pakuti sihtgrupile suunatud internetikampaaniat, reklaambännereid Delfi, Facebooki, Google’i, Telia lehekülgedele. Inimeste ringi, kes Harjumaal neid reklaame lugeda võiks, on võimalik tänapäeval päris täpselt sihtida, muidugi eeldades, et nad kasutavad internetti.”
Vallavanem lisas, et pakkumine keskendus ka välireklaamile: „Puude vahele tõmmatud plakatit olen varem kritiseerinud, sest see pole toonud soovitud tulu. Ettepanek on panna viis reklaami auto­treileritele, mida saab liigutada.”
Pakkumine sisaldas ka kolme otsepostitust Raasiku valla kõikidesse postkastidesse: „Mitte otseselt ajaleht, kuid kindla sõnumiga postitus: esimene sissejuhatav, teine seoses uuringuga, millel ilmselt juures ka küsitlusleht, kolmas meeldetuletav. Pakkuja töötab välja keskse sõnumi, mille ümber hakkab kogu kampaania toimuma. Huvitav oli virtuaalne keskkond, kust näeks reaalajas numbrit, kui palju kodanikke on lisandunud ja palju on puudu.”
Raivo Uukkivi kirjeldas, et pakkujal on plaanis teha ka meediamonitooring ja kaasata vajadusel üleriigiline meedia: „Üllatav oli, et erinevalt teistest ei olnud pakutud loosikampaaniat. Küsisin igaks juhuks üle, kas ta unustas, kuid vastus oli, et ta põhimõtteliselt seda ei toeta – olemasolevad kodanikud võivad saada pahaseks, kui teisi ostetakse sisse auhindadega meelitades, see võib kampaaniaga tuua ka lahkujaid.”
Üks pakkuja oli keskendunud internetikampaaniale, rõhutas Facebooki ja bännerite võimalusi, soovis A3 plakateid, reklaame Sõnumitoojasse ning loosikampaaniat peaauhinnaga 1000 eurot.
Teine tegi ettepaneku teha ajaleht. Pakkumine keskendus loosikampaaniale, peaauhinnaks  ehituskrunt, mille maksumus on lisaks kampaania kuludele – vallal krunti pole, see tuleks hankida arendajalt.

10 uue kodanikuga kulutus tasa
Vallavanem märkis, et kõikide pakkumiste hinnad olid oodatust väiksemad ja üsna sarnased. Üks pakkuja soovis ka tulemustasu 1000 eurot, kui 5000 elanikku kokku saab. Vallavalitsuse eelistatud pakkuja küsib kampaania eest 14 723 eurot, millest 4500 on agentuuritöö.
Vallavanem rõhutas, et kuna iga maksumaksja toob vallakassasse keskmiselt 1600 eurot aastas, on kulutus 10 uue maksumaksjaga tasa tehtud.
Avo Möls märkis, et on kampaania suhtes pessimistlik: „Kus on garantii, et õnnestub elanike arv täis saada. Valime firma, viskame jalad seinale, loodame, et meie eest tehakse töö ära ja aasta alguses  raporteeritakse, et ei õnnestunud.”
Vallavanem vastas, et garantiid polegi, kuid kasutama peab kõiki võimalusi, et tagada iseseisev jätkamine, mis on volikogu eesmärk: „See ei vabasta volikoguliiget ukselt uksele käimisest. Kampaanial oli volikogus toetajaid ja otsustasime nii, et saada juurde maksumaksjaid.”
Tiina Rühka lausus, et suhtub firma valimisse positiivselt: „Olen kogu aeg rääkinud, et peame seda tegema, siis on meil piirkondlikule haldusreformikomisjonile ette näidata ka muud peale kolme protokolli ning Rae vallavolikogu poole pöördumise.”
Annely Liiv sõnas, et kampaaniaga on hiljaks jäädud: „Aega on vaid kaks kuud. Kindlasti peaks olema meil plaan B, kahju oleks vabatahtliku ühinemise tasu niisama käest anda.”
Ivar Vilberg kinnitas, et tuleb leida keegi, kes suudaks kampaania läbi viia: „Ise me seda ei suuda. Ükskõik, kas, kuhu ja kuidas meid liidetakse – see summa pole liiga palju, et konsultandile välja käia. Võidupakkumisse tuleks kindlasti lisada ka teisi punkte ja ideid.”
Jako Reinaste lisas, et kui arvutada kampaania tasuvus, võib seda korraldada iga aasta lõpus.
Pärast pakkujate tutvustamist tegi volikogu esimees Ants Kivimäe ettepaneku panna hääletusele vallavalitsuse soovitatud pakkumine, mis kogus 13 poolt- ja kaks erapooletut häält. Pakkuja nime volikoguliikmed ei küsinud.
Sõnumitooja uuris pärast istungit vallavanemalt, kes tegi võidupakkumise ja mis saab edasi. Käes­oleval nädalal on plaanis OÜ Midfield esindajatega kohtuda, kaasata valla haldusreformikomisjon, jõuda lepingu allkirjastamiseni. Siis kaasatakse kohalikke elanikke  ideede ja ettepanekutega. Kampaania algab 1. novembril ja kestab aasta lõpuni. Raha selleks tuleb leida valla lisaeelarvega.