Nüüd on see siis käes! Sõnumitoojast said kõik soovijad lugeda, et Harjumaa liinid on lõpetanud Jumindale sõitnud bussi käigus hoidmise. Õnneks, et alles praegu. Mõelda vaid, mis oleks juhtunud sealsete laste koolis käimisega, kui see otsus oleks tulnud kooliajal. Ei taha selle peale mõteldagi…
Ometi taob abivallavanem Ammussaar endale õigustades vastu rindu ja ütleb, et kõik on peaaegu kõige paremas korras ning koolibusssiliinide optimeerimisega on vallale säästetud „terve miljon“.
Ehkki oma esimeses väites on abivallavanem küllap hakanud juba isegi kahtlema, on need müstilised „miljon krooni“ muutunud mantraks, mida ta vallaelanikele söögi alla ja söögi peale serveerida püüab. Jah, „miljon krooni“ on piisavalt aukartust äratav ja samas enamikule inimestest hoomamatu number, mis peab kinnitama, kuivõrd efektiivselt abivallavanema eestvedamisel ümber sätitud õpilaste koolidesse vedu lõppenud õppeaastal korraldatud oli.
Aga vaadakem fakte, mis pärinevad minu poolt juba sügisel abivallavanemale esitatud teabenõude vastusest.
Ülemöödunud, 2007/2008. õppeaastal läbisid tollaste, aastate jooksul laste vajadusi arvestades paika sätitud graafikute järgi sõitnud koolibussid 9 kuu jooksul umbes 215 000 kilomeetrit. Selle eest tasus vald peaaegu 2,73 miljonit krooni, mis tegi kilomeetri hinnaks ligi 12,7 krooni. Lõppenud aastal kogunes liinikilomeetreid vaid umbes 108 000 ja selle eest tuli tasuda „kõigest“ umbes 2,02 miljonit krooni – 1 kilomeetri maksumus 2008/09 aastal oli 18,66 krooni.
2007/2008. õppeaastal maksis vald lisaks tellitud koolibussi liinidele ühistranspordi kuukaartide jms eest 37 700 krooni, lõppenud aastal oli vastavaks kuluks umbes 287 000. Nii et kui liita kokku bussiliinide „optimeerimisega“ võidetud ja kuukaartide ostmiseks enammakstu, saame vallaeelarve „võiduks“ mitte küll „miljoni“, aga umbes 460 000 krooni ikka, mis pole ju sugugi paha!
Kuid ikkagi, kust tuleb see „müstiline miljon“, mida abivallavanem kogu aeg rõhutab? lmselt on matemaatikat oskav ametnik teinud oma peas järgmise arvutuse: 2007/08 kilomeetrite arv korda 2008/09. aasta keskmine hind miinus 2008/09 prognoositav kulu [so 215 000 km x 18,66 kr/km – 2 310 000 kr]. Selliselt arutledes saan mina valla „võiduks“ koguni uskumatuna tunduvad 1,7 miljonit!
Siinkohal ei teeks vist paha meenutada, et aasta tagasi maksis diiselkütus, mis moodustab bussi liinikilomeetri suurema osa peaaegu 20 krooni, nüüd aga oli „vaid“ 13.50 krooni. Paradoksaalsena mõjub aga see, et ajal, mil kütuse hind (ja sellest tulenevalt ka bussifirmade kulud) on kolmandiku võrra vähenenud, maksab vallavalitsus laste bussiga sõidutamise eest ligi 47protsenti enam kui aasta eest.
Vägisi meenub üks vana anekdoot. Mees jõuab higise kuid õnnelikuna koju ja teatab võidukalt oma naisele: „Ma hoidsin täna tervelt viis kopikat kokku!“. Naine küsib imestunult vastu: „Kuidas?“ Mees asjalikult seletama: „Selle asemel, et töölt bussiga koju sõita ja bussipileti eest viis kopikat maksta, jooksin ma terve tee bussi järel.“, mispeale saab ta abikaasa etteheite osaliseks: „Miks sa, loll, ometi takso järel ei jooksnud, oleksid veelgi rohkem kokku hoidnud, oleksid terve rubla kokku hoidnud“.
Abivallavanema „miljoni“ loogikat jätkates – mõelda vaid kui palju oleksime vallale säästnud veel siis, kui oleksime kõik valla lapsed ainult liinibussidega kooli sõitma pannud (mis sest, et nende ajad ja trajektoorid paljudele ei sobi)!
Tahaksin väga loota, et sellist säästmist, kus vähema teenuse eest hoopis rohkem makstakse, enam ette ei võeta või kui rahapuudusel tulebki teenuste tellimist vähendada, siis seda ka avalikult tunnistatakse, mitte ei räägita müstilise (ja nagu välja tuleb olematu) „miljoni“ kokku hoidmisest.