
MTÜ Kuusalu Hoolela koduste hoolekandeteenuste projektijuht-koordinaator MARIA PRÄÄTS, mullu oktoobris võtsite Kuusalu vallavalitsuselt üle koduste teenuste osutamise. Kuidas teil on veidi rohkem kui poole aasta jooksul läinud?
„Koduste hoolekandeteenuste ülevõtmise eesmärk on kvaliteetsete toetavate teenuste arendamine. Meil on läinud hästi. Kui aasta lõpus oli teenusel veidi üle 30 kliendi, siis nüüdseks on meil 52 klienti. Meie neli hooldustöötajat on sisse elanud ja kliendid nendega harjunud. Lähiajal algavad töötajate esimesed puhkused, siis saame kogemuse, kuidas selles olukorras hakkama saame.
Mina ja meie hooldustöötajad oleme osalenud 140tunnisel hooldustöötaja kutse tase 3 koolitusel ja läheme juulis oma kutset kaitsma. Koolitume ka isikliku abistaja ja tugiisiku teenuse paremaks osutamiseks. Koolitused annavad ühise arusaama teenuse osutamiseks, oleme teemad omavahel läbi arutanud ja lahendanud, et osata paremini aidata ja tagada Kuusalu vallas klientide võimalikult iseseisev toimetulek oma kodus.“
Koduhoolduse ümberkorraldus tuli tänu Kuusalu valla ja Kuusalu Hoolela kaheaastasele ühisprojektile, mida Euroopa Sotsiaalfond toetab 280 000 euroga, vald lisab 70 000 eurot. Teenus on klientidele tänu sellele tasuta. Plaan oli jõuda kahe aastaga 50 kliendini, see arv on nüüd ületatud, kas vajadusel saate kliente juurde võtta?
„Kindlasti on võimalik juurde võtta, selle pärast ei pea muretsema. Meil on ressurss olemas, saame pakkuda teenust veel suuremale arvule klientidele. Inimestel on erinevad vajadused ja nad on erinevatel teenustel ning me neljale koduhooldustöötajale on võimalik koormust lisada.“
Milliseid koduteenuseid osutate?
„Paljudel aitame toidukraami osta – inimesega sõidetakse näiteks kord nädalas koos poodi või tuuakse talle soovitud toiduained koju. Oleneb, kuidas klient tahab ja saab. Mõnele viivad me töötajad üle päeva ka sooja toidu koju. Soe söök ostetakse olenevalt kliendi elukohast, kas Kuusalu Söögitoast või Loksa Konsumist või muust kohalikust söögikohast. Toidu valikul arvestatakse kliendi soovidega, suheldakse telefoni teel, et mida on parasjagu võtta. Inimeste eelistused on erinevad.
Talvel tuli väga paljudele klientidele viia puid tuppa. Seda aitasid teha Kuusalu Hoolela erihoolekande teenuse mehed, nendega on koostöö toredasti käima läinud ja võib öelda, et Kuusalu Hoolela erihoolekandeteenus on olnud väga hea käepikendus hooldustöötajale.
Meie töötajad viivad kliendi vajadusel ka perearsti vastuvõtule Kuusalu valla piires. Kui klient soovib, läheb hooldustöötaja koos temaga arsti kabinetti kaasa. Koos käiakse ka apteegis või tuuakse ravimid kliendi tellimusel. Hambaarsti juurde aitame minna samuti koduvalla piires. Kui kliendil on vaja sõita eriarsti vastuvõtule kaugemale, aitab meid valla sotsiaaltransport, Koplimetsa OÜ töötajad Tiina ja Toomas Peensalu on väga abivalmid ja hoolivad, võime oma kliendid julgelt usaldada nende sõidutada.“
Kas on ka voodihaigeid kliente ja osutate teenust nädalavahetusel?
„Oleme abistanud voodihaiget, kui ta on meie klient ja on haigestunud. Ja vajadusel oleme osutanud teenuseid ka nädalavahetusel. Aga kui inimene jääbki voodihaigeks, siis vajab ta juba ööpäevaringset hooldust ja seda teenust meie ei saa osutada.
Nädalavahetustel oleme kliente aeg-ajalt aidanud, seda on tehtud kokkuleppel nende pereliikmetega, kui nad ise ei ole saanud abivajajat külastada. Oleme paindlikud olenevalt olukorrast, suhtleme pereliikmetega ja teeme koostööd.“
Mis vanuses te kliendid on?
„Kõige rohkem on eakaid, pooltel klientidest on 80+ eluaastat. Samuti on vanuses 70+, 65+, aga ka 50+ ja 40+. Projektirahastuse eesmärk on toetada iseseisvat toimetulekut eakatel, kuid vajadusel ka noorematel inimestel nende tervisest või sotsiaalsest olukorrast tulenevalt. Lisaks koduhooldusteenusele osutame isikliku abistaja ja tugiisiku teenust. Isikliku abistaja teenust vajavad füüsilise takistusega inimesed, tugiisiku teenus on inimesele, kes enamasti vajab abistamist asjaajamistel.“
Kas teie osutatud koduhooldusteenus on aidanud ära hoida abivajava inimese paigutamise hooldekodusse?
„Tahame võimaldada inimestel elada iseseisvalt ja väärikalt oma koduses keskkonnas nii kaua, kui saame teda seal aidata. Osasid me kliente aitavad hooldada ka nende ülitublid lapsed, me aitame kaasa, et inimene saaks elada kodus. Loodan, et oleme suutnud inimesi võimalikult kaua abistada turvaliselt oma koduses keskkonnas.“
Kui projektiga alustasite, oli juttu, et valla palgal olid piirkondlikud hooldustöötajad, edaspidi võib juhtuda, et klienti külastavad graafiku järgi erinevad koduhooldajad. Kuidas see uuendus on vastu võetud?
„Mitmetel klientidest on oma kindel hooldustöötaja, aga on ka neid, kelle juures käiakse vastavalt graafikule. Nurinaid pole olnud, minu teada on kõik omavahel klappinud, saadakse hästi läbi.“
Sügisel teatasite, et plaanis on katsetada koduandureid ja tööde elektroonilist jagamissüsteemi. On need kasutusel?
„Meil on katsetusel koduandur viie kliendi juures. Andur asub toas inimese põhilise liikumise vaateväljas. Kui liikumist pole sel alal pikemat aega olnud, annab andur teavituse mulle ning hooldustöötajale või pereliikmele. Võtame kliendiga ühendust ja uurime, milles asi. Andur teavitab ka, kui toatemperatuur langeb alla fikseeritud taset.
Elektrooniline süsteem on samuti kasutusel. Sellesse programmi saab lihtsalt märkida teenused ja nendeks kulunud aega fikseerida ning kliendid annavad töötaja telefoni ekraanil näpuga allkirja, et teenus on osutatud. Kogu töine tegevus on süsteemis nähtav, ka töötaja sõidud.“
Kas töötajatele on ametiautod ostetud või sõidavad veel isiklike masinatega?
„Autode soetamine on viibinud, loodetavasti saame lähiajal hanke välja kuulutada. Soovime esialgu kaht uut autot, mida saab koduste teenuste osutamisel kasutada, et leevendada töötajate isiklike autodega sõitmist.“
Kas Kuusalu vallas on nüüd Kuusalu Hoolela kodustel hoolekandeteenustel kõik seda teenust vajavad inimesed?
„Usun, et mitte, abivajajate kohta pole vallas uuringut tehtud ja teenuse vajadus võib tekkida ootamatult.
Julgustan inimesi teada andma, kui märgatakse, et naaber vajab abi või on pereliikmel raske üksi hakkama saada. Alustada tuleks ühenduse võtmisest Kuusalu valla sotsiaalhoolekande spetsialistiga, sest teenusele määratakse tema otsusega. Tuleme koos hoolekandeteenuse spetsialistiga abivajaja koju, vaatame üle ta hooldusvajaduse, lepime kokku toimingud ja nende sageduse. Loomulikult võib esmalt ka minule helistada, et olukorrast rääkida, aga otsus teenuse kohta tehakse vallamajas.“